사내 커뮤니케이션이 기업의 위기관리, 명성, 마케팅, 경영성과, 윤리경영에 미치는 영향에 관한 연구
A Study on How Intra-company Communication Affects Corporate Crisis Management, Reputation, Marketing, Business Performance and Ethical Management
- 주제(키워드) 사내 커뮤니케이션 , 사원관계 커뮤니케이션 , 조직문화 , 위기관리 , 기업명성 , 마케팅 , 경영성과 , 윤리경영
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 신호창
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 홍보
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046513
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
기업이 보다 정교한 경영활동을 추진하기 위해서는 조직 내에서의 커뮤니케이션을 보다 전략적으로 접근해야 하는 상황이다. 본 연구는 이러한 관점에서 기업의 경영활동이 내부공중에서 외부공중으로 확대되어야 한다는 문제의식에서 시작되었다. 기존에 이뤄진 사내 커뮤니케이션에 대한 여러 영향 변수들의 역할에 대한 선행연구에서 벗어나 기업이 대외적으로 커뮤니케이션 함으로써 얻어지는 위기관리, 명성, 마케팅, 경영성과, 윤리경영의 다양한 경영활동이 조직 내부에서 이루어지는 사내 커뮤니케이션과 어떤 상관관계가 있는지 중점적으로 고찰해 보았다. 심층 인터뷰 결과는 기존에 사내 커뮤니케이션의 양적 연구에서는 구체적으로 알 수 없었던 요인들을 밝히는데 일조하였다. 첫째, 위기관리 측면에서 사내 커뮤니케이션은 기업의 위기 인지 및 위기 발생 시 대응 속도와 결과에 큰 영향을 주고 있지만, 경제위기 등과 같은 기업의 근본적 위기에서는 사내 커뮤니케이션의 역할은 미비했다. 둘째, 사내 커뮤니케이션과 내부사원 조직 로열티의 상관관계에 따라 기업명성이 영향을 받고 있었다. 또한 내부사원들이 블로그, 미니홈피, 트위터 등 온라인을 통한 다양한 개인적 활동영역들을 통해 기업의 명성에 영향을 미칠 수 있는 기회가 계속 증가하고 있다. 셋째, 기업이 속해있는 산업에 따라 사내 커뮤니케이션과 마케팅과의 관련성에 차이가 있었다. 전 산업별로 요구되는 능력, 지식, 기술 등이 모두 다르듯이, 기업 내에서의 마케팅에 대한 요구도 기업이 속한 산업의 속성을 그대로 반영하고 있었다. 넷째, 기업의 성과는 조직의 단합된 힘에 의해서 나타날 수 있고, 단합된 힘은 사내 커뮤니케이션을 통해 이뤄지고 있었다. 사내 커뮤니케이션은 회사가 목표를 달성해 내기 위해 투입하는 자원들을 가장 효율적으로 운영하고, 할수있다 라는 도전적 성취 분위기를 조성하는 하나의 에너지로써 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 사내 커뮤니케이션과 윤리경영의 관련성에는 기업별로 상반된 의견이 존재하는 것으로 나타났다. 이러한 차이는 인터뷰 대상자의 제한성으로 인해 기업의 조직문화, 인터뷰 대상자의 고정관념이나 경험의 차이 등에 따라 다를 수 있으며, 혹은 윤리경영 활동이 아직 우리나라 조직문화에 확실히 자리잡지 못한 상황에서 기인한 것이라고 판단된다. 연구결과에서 나타났듯이 사내 커뮤니케이션은 분명히 기업의 경영활동에 큰 영향을 미치고 있다. 이는 사내 커뮤니케이션의 중요성이나 효과성을 경영활동 측면에서 규명한 탐색적 연구라는 점에서 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 따라서 앞으로 기업활동의 종합적 측면에서 사내 커뮤니케이션과의 관계성을 고찰해 볼 필요성이 있다고 생각된다.
more초록/요약
In order for companies to more precisely operate their businesses, they should take more strategic approaches toward in-company communication. This study stems from a rising demand for corporate management activities to shift its focus from internal public to external public. Departing from previous studies that have mostly focused on the roles of independent variables in internal PR, this study examines how external PR activities, including crisis management, reputation, marketing, business performance and ethical management, relate to intra-company communication activities. In-depth interview were adopted to verify variables that previous studies have failed to identify by their quantitative methods. First, with respect to crisis management, intra-company communication is found to influence corporate abilities of crisis recognition and response time, while having little impact in the case of major crises, including financial and economic crises. Second, corporate reputation also turns out to be influenced by the correlations between internal PR and employees’ loyalty. Furthermore, chances are growing for employees to contribute to corporate reputation via blogs, Facebook, Twitter and other online channels. Third, intra-company communication is identified to different correlations with marketing activities according to the industry to which businesses belong. Just as each industry requires different capabilities, knowledge and technology, corporate marketing also requires different conditions that reflect attributes of the industry. Fourth, business performance turns out to differ depending on the corporate solidarity, and such unified force is formed through internal PR activities of each company. Fifth, relations between intra-company communication and ethical management are found to differ from company to company. Considering the limited number of interview subjects, such difference may originate in different corporate cultures, subjects’ stereotype and experience. It may be also attributable to the fact that the concept of ethical management has yet to take root in Korean business circle. As shown in the research result, in-company communication has a big impact on corporate business activities. Such findings may be deemed more significant in that they verified the importance and effectiveness of internal PR in terms of corporation operation. Therefore, more studies are called for to examine correlations between inter-company communication and business activities from more comprehensive perspectives.
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