Gabriel Marcel의 물음의 지향성과 인간 실존 : 희곡 『깨어진 세계(The Broken World)』를 중심으로 -
Intentionality of Question and Human Existence : Based on the drama The Broken World
초록/요약
‘나는 누구이며 무엇으로 사는가?’ 이런 종류의 물음은 우리의 내면을 계속 깨어 있게 한다. 이 탐구적 성격의 물음이 본 연구의 계기이다. 이런 물음은 ‘실존적 물음’으로 특징지어지며 바로 본 연구의 핵심 주제이다. 그런데 실존적 물음은 언제나 인간을 어떤 것에도 머무르지 못하게 하면서 앞으로 나아가게 한다. 이런 맥락에서 본 연구는 인간의 구체적인 삶 안에서 그러한 물음이 갖는 실존적 의미를 탐구하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 논고에서는 먼저 그러한 탐구적 성격의 물음들이 실존적 물음이라는 것을 밝힌다. 그리고 그 연원과 지향하는 바에 대해서 탐구한다. 이를 위해 논자는 가브리엘 마르셀(Gabriel Marcel)의 철학과 그의 철학적 연구 방법을 취한다. 그래서 마르셀의 구체 철학적 방법을 따라, 그의 극문학 중 가장 유명한 『깨어진 세계(The Broken World)』에서 나타나는 물음들을 연구의 출발점으로 삼는다. 그리고 나서는 그의 철학 저서 내용들을 통해 그런 물음들이 인간 실존과 어떤 관계가 있는지에 대해서 탐구한다. 이런 연구 방법을 논자가 취한 이유는 구체적인 삶 안의 예로부터 철학적 사유를 전개함이 연구 목적을 달성하는 데 가장 적합하다고 보았기 때문이다. 마르셀의 『깨어진 세계』는 인간을 도상선상에서 물음을 던지며 실존하는 여정의 존재(Homo Viator)로서 그린 극문학의 훌륭한 예이다. 우리는『깨어진 세계』의 내용과 그의 철학 저서들 내용 사이의 관련성을 살펴봄으로써 실존적 물음의 연원이 환경과 인간 주체, 그리고 그 양자 간의 상호작용에 있음을 알게 된다. 그리고 그것을 통해 영혼과 육체라는 인간 존재의 이중적 특성이 신비 영역에로 지향되어 있음을 본다. 이는 도상선상에서 되어가는 존재인 인간은 지향적 존재라는 것이다. 그래서 육체를 통한 참여라는 마르셀 철학 고유의 현상학적 의미들을 바탕으로 인간 의식과 지향성을 살펴봄으로써 인간이 던지는 실존적 물음 그 자체가 신비 영역에로 지향되어 있음을 밝힌다. 그리하여 논자는 인간 존재가 신비 영역에로 향할 때 비로소 그 인간 주체는 실존하고 있음을 드러낸다. 이것은 또한 인간 존재 의식지향의 중요성을 의미한다. 물음의 주체인 인간의 의식이 개방성을 취할 때 실존적 물음을 던질 수 있다. 또 그러한 과정을 통해서 인간은 자신을 비롯한 타자존재 그리고 신과의 참된 유대를 이룰 수 있다. 그리하여 인간은 희망과 사랑, 믿음을 느끼며 삶의 의미와 가치도 발견하게 된다. 결국 인간 실존에 있어서 실존적 물음의 중요한 함의는 그러한 물음을 통해 인간이 여정을 지속할 수 있고 참된 만남과 성장을 이룰 수 있다는 데 있다. 본 연구는 궁극적으로 우리 모두를 위한 실존적 메시지를 담고 있다. 그래서 실존적 물음은 우리 각자가 인간존재로서 참된 의식적 지향을 추구하는 것에서 일어날 수 있으며, 더 나아가 실존적 물음의 지향성은 내 존재의 상호주관적 참여의 내적 태도에 좌우된다는 것을 알려준다. 다시 말해 실존적 물음에 대한 인간 존재 의식의 지향성은 신비에 대한 상호주관적 참여이다.
more초록/요약
‘Who am I?' and ‘What do I live by?' are kinds of questions which keep our inner being awake till the end of our lives. The motive of this study is such questions of the human quest. Those questions are the existential questions which are the main theme of this study. The existential questions prevent us from being stagnant and possessed by something, and allow us to go forward as long as we are alive. Situated in this context, the focus of this study is placed on the quest for the existential meaning of such questions in human beings' concrete situation of life in the world. To such purpose, this study first looks at Marcel's drama The Broken World, and clarifies that the drama deals with existential questions. This study then seeks the existential questions' sources and intentions. For that quest, the writer of this study looks at Gabriel Marcel's concrete approach to philosophy. In accordance with Marcel's philosophical approach, as a point of departure, the writer uses questions in The Broken World, Marcel's most famous drama. This study then seeks to find out what the relationship is between human existence and existential questions throughout Marcel's philosophical works. The reason the writer takes this approach in the study is because the writer thinks using the drama's concrete examples, which is related to our lives, is the best way to achieve the goal of this study. Marcel's drama The Broken World, which pictures human beings as homo viator, existing and putting oneself forward toward questions on the way of life, is the best actual example. Thus, by knowing the relations between questions in The Broken World and Marcel's philosophical context, we become aware of the existential questions' sources found in the environment called concrete situation; the human being as subject of existential questions, and the interaction between them. With this understanding, we can see that the duality of human beings, or the soul and the body, is depicted to be a part of mystery. This points out the humans as becoming beings on the way to mystery is intentional beings to mystery. Based on this, the study explains that the humans' existential questions are also intended to the mysterious. It means human beings are the beings with intention as long as they are on the way as a becoming being. Therefore we first seek to examine the human consciousness and intention based on the phenomenological meanings in Marcel's philosophy which is characterized by embodiment. Then it will be shown that the existential questions themselves are intended to the mysterious. Hence we tried to make it clear that human beings exist existentially only when they are intended to mystery. It also includes the significant meaning of human beings' consciousness and inner disposition. When the consciousness of the human being is open to the cognitive objects, the existential questions arise in human beings. Through such a process of existential questioning, humans can be in communion with others, with himself or herself, and with God as well. Thus, they can feel faith, hope, love with meaning, and find the value of their own lives. So in the final analysis of the human existence, the meaning of the existential questions is the motive power that makes possible the on-going journeys, true encounters, and man's self-development. This study ultimately contains an existential message for all of us. It shows us that existential questions are raised when we pursue the authentically conscious intention. Moreover the intentionality of existential questions depends on the inner disposition of my being's intersubjective participation. The intentionality of the human consciousness unveiled in existential questions is ultimately the intersubjective participation in mystery.
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