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초등학생의 대인 관계와 학급 홈페이지 이용의 관계 : 담임교사와 교우들과의 관계를 중심으로

Relationship of interpersonal of elementary school students and using the class homepage

초록/요약

본 연구는 교실 속 사회 심리적 환경과 학생들의 학급 홈페이지 이용 간의 관계를 알아보고자 한 학기를 함께 지낸 초등학생과 그들의 학급 홈페이지를 대상으로 연구하였다. 학급 홈페이지는 담임교사가 관리자로 있으면서 해당 학급 학생만 접근이 가능하도록 회원 허가제로 운영되기 때문에 학급구성원인 교사와 학생들이 온라인상에서도 공동체를 형성하고 소통하는 닫힌 온라인 공동체라고 할 수 있다. 학급 홈페이지와 같이 닫힌 온라인 공동체에서는 집단의 기존 규범이 계속 영향력을 행사하리라는 생각에서 본 연구는 교실환경 중에서 심리적 영향력이 가장 큰 대인관계에 초점을 두고, 교사-학생, 학생-동료 학생이라는 대인관계의 두 축을 설정하였다. 또한 학급 홈페이지의 이용은 인터넷 미디어에서의 소통이란 점을 고려하여 홈페이지 전체 참여 빈도, 글쓰기 빈도, 글 읽기 빈도로 나누어 이용 방식을 구분하였고, 글쓰기와 읽기는 각각 게시 글의 공개여부에 의해 적극적 쓰기와 소극적 쓰기, 글을 읽은 후의 반응을 남겼는지 유무에 따라 적극적 읽기와 소극적 읽기로 세분화하였다. 이렇게 이론적으로 설정한 교실 속 대인관계와 학급 홈페이지 이용 간에 어떠한 관계가 나타나는지 본 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 문제를 제기하였다. [연구문제Ⅰ] 초등학생의 교실 속 대인관계는 학급 홈페이지의 전체 참여빈도에 어떠한 영향을 미치는가? [연구문제Ⅱ] 초등학생의 교실 속 대인관계는 학급 홈페이지의 ‘글쓰기’ 이용 빈도에 어떠한 영향을 미치는가? Ⅱ-1. 초등학생의 교실 속 대인관계와 학급 홈페이지의 ‘적극적 쓰기’ 이용 빈도와는 어떠한 관계가 있는가? Ⅱ-2. 초등학생의 교실 속 대인관계와 학급 홈페이지의 ‘소극적 쓰기’ 이용 빈도와는 어떠한 관계가 있는가? [연구문제Ⅲ] 초등학생의 교실 속 대인관계는 학급 홈페이지의 ‘읽기’ 이용 빈도에 어떠한 영향을 미치는가? Ⅲ-1. 초등학생의 교실 속 대인관계와 학급 홈페이지의 ‘적극적 읽기’ 이용 빈도와는 어떠한 관계가 있는가? Ⅲ-2. 초등학생의 교실 속 대인관계와 학급 홈페이지의 ‘소극적 읽기’ 이용 빈도와는 어떠한 관계가 있는가? 본 연구문제에 대한 답을 얻기 위해 지리적으로 인접한 초등학교 두 곳의 6학년 학생들을 대상으로 한 달 간 학급 홈페이지 이용에 대한 설문 조사를 하였다. 연구 집단은 모두 15학급 420명이며, 각각의 학생을 대인관계 정도에 따라 모두좋아형, 골목대장형, 샌님형, 외톨이형 4집단으로 구성하였다. 설문지의 학급 홈페이지 이용 빈도는 ‘하루에 한 번 이상, 2~3일에 한 번, 6~7일에 한 번, 2주에 한 번, 3주에 한 번, 한 달에 한 번, 사용 안 함’으로 Likert 7점 척도로 급간을 나누어 측정하였으며, 글쓰기, 글 읽기 빈도도 전체 참여 빈도와 같은 방식으로 측정하였다. 실험결과의 분석을 위해서는 PASW Statistics 18 for Windows를 사용하였으며, 설문지의 신뢰도는 Cronbach α 계수가 모두 0.8 이상으로 나와 사용에 이상이 없었다. 조사 자료를 분석하기 위한 통계방법으로는 Pearson의 적률상관계수와 t-test, 일원변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학급 홈페이지의 전체 참여 활동은 동료학생들과 대인관계에서 통합된 학생들이 그렇지 못한 학생들보다 높은 빈도를 보였고, 두 집단 간에는 유의미한 차이가 있었다. 그렇지만 담임교사와의 통합 여부는 전체 참여 빈도에 유의미한 영향력이 없었다. 둘째, 학급 홈페이지의 글쓰기 빈도는 게시된 글의 공개 정도에 의해 적극적 쓰기와 소극적 쓰기로 구분하였는데, 적극적 쓰기 빈도는 동료학생들과 대인관계에서 통합된 학생들이 그렇지 못한 학생들보다 높은 빈도를 보였고, 두 집단 간에는 유의미한 차이가 있었다. 그렇지만 담임교사와의 대인관계 통합은 동료학생에 통합된 경우에만 영향력을 미치고 있었다. 구체적으로 적극적 쓰기의 학생 유형별 이용 빈도는 골목대장형, 모두좋아형, 샌님형, 외톨이형 순이었다. 반면 소극적 쓰기 이용 빈도에서는 교사-학생, 학생-동료학생의 대인관계에서 유의미한 관계가 발견되지 않았다. 셋째, 학급 홈페이지의 글 읽기 빈도는 게시된 글을 읽은 후의 반응을 댓글로 남겼는지에 따라 적극적 읽기와 소극적 읽기로 구분하였는데, 동료학생들과 대인관계에서 통합을 이룬 학생들이 다른 사람이 쓴 글을 읽고 반응을 많이 남겨주었는데, 적극적 읽기는 적극적 쓰기와 이용 양상이 유사하였다. 반면 소극적 읽기에서는 동료학생들과 대인관계에서 통합을 이룬 경우 이용 빈도가 높았으나 반대로 동료학생들과 소외된 경우는 교사-학생 대인관계에 소외된 집단이 더 많은 이용을 보였다. 소극적 읽기의 구체적인 이용 빈도는 골목대장형, 모두좋아형, 외톨이형, 샌님형 순이었다.

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초록/요약

This study in the classroom psychosocial environment, and student classroom use the site to investigate the relationship between elementary school students together for a semester and they were studied in the class homepage. Classroom teacher as an administrator to stay home and students only have access to the class members because it is moderated by the class members, teachers and students to communicate and form communities on the Internet, an online community that can be closed. In a closed online community site, such as class groups continue to influence the existing norms on the idea that the psychological study of a classroom environment, the most influential, focusing on interpersonal relationships, teacher-student, student-a fellow student of the interpersonal relationship two axes were set. In addition, the use of classroom homepage traffic in the Internet media site is full participation by considering the frequency, frequency of writing, reading frequency is divided into articles were categorized by the way, writing and reading, respectively, by the release of posts to write and passive aggressive write, write after read actively, depending on whether the reaction did the reading and were subdivided into negative reading. So in theory, classroom set of interpersonal relationships and what is the relationship between classroom use the site appears to achieve this purpose, the following issues were raised. [Question Ⅰ] Interpersonal relationships in classrooms of elementary school students in the class homepage for full participation in any affect the frequency? [Question Ⅱ] Interpersonal relationships in classrooms of elementary school students in the class homepage 'writing' influence on the frequency of use? Ⅱ-1. Interpersonal relationships in the classroom with elementary school students in the class homepage 'actively writing' Is there any relationship with the frequency of use? Ⅱ-2. Interpersonal relationships in the classroom with elementary school students in the class homepage 'passive writing' Is there any relationship with the frequency of use? [Question Ⅲ] Interpersonal relationships in classrooms of elementary school students in the class homepage 'read' what is the impact on the frequency of use? Ⅲ-1. Interpersonal relationships in the classroom with elementary school students in the class homepage 'active reading' Is there any relationship with the frequency of use? Ⅲ-2. Interpersonal relationships in the classroom with elementary school students in the class homepage 'passive read' What is the relationship with the frequency of use? To get an answer to the problem of this study are geographically adjacent elementary school students in two Grade 6 class one month survey was to use the class homepage. Research groups of 15 class (420 people), and interpersonal relationships to each student, depending on the degree 'All-round', 'Cock', 'Swot', 'Rejected' consisted of four groups. For the analysis of experimental results PASW Statistics 18 for Windows was used for the reliability of the questionnaire all the Cronbach α coefficient of 0.8 or above on the lists were used. Survey methods for analyzing statistics and Pearson correlation coefficients and t-test, ANOVA was performed. The results of this study can be summarized as follows. First, full participation in classroom activities, home relationships with fellow students and students who are not integrated in the frequency was higher than those, there were significant differences between the two groups. However, integration with your child's teacher or to the overall participation rate had no significant effect. Second, the frequency of writing the class homepage the public about the article published by the positive and negative write-write was separated, writes frequently actively integrated in interpersonal relationships with fellow students who are not students showed a higher frequency than the two groups There was no significant difference between. However, interpersonal relationships with teachers and fellow students integrated into integrated only been influential. Specifically, frequency of use of an active type of writing that students 'Cock', 'All-round', 'Swot', 'Rejected' was the order. In the other hand, frequency of use of passive writing teacher-student, student-the student's interpersonal relationships with colleagues, there were no significant relationships. Third, the class homepage frequently to read the post after reading the published article, depending on the reaction to the comments I probably left to read actively and passively reading was separated, interpersonal relationships with fellow students, the students achieved in the integration of reading, written by another person Leave a lot of response I was driving an active read-write and use the positive aspects were similar. Whereas negative interpersonal relationships with fellow students in reading achieved by integrating the frequency of use was higher as opposed to fellow students and teachers if neglected-group of disadvantaged students in the interpersonal relationships were more available. Whereas negative interpersonal relationships with fellow students in reading achieved by integrating the frequency of use was higher as opposed to fellow students and teachers if neglected - group of disadvantaged students in the interpersonal relationships were more available. The frequency of reading use passive 'Cock', 'All-round', 'Rejected', 'Swot' in order.

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