검색 상세

블로그 활용 진로지도 프로그램이 고등학생의 진로성숙도에 미치는 영향

Effect of Blog-Applied Career Guidance on Career Maturity of High School Students

초록/요약

현대사회는 고도의 산업화 · 전문화 · 정보화로 인해 급격히 변화 · 발달해 가고 있으며 지식과 정보가 사회의 중심적인 위치를 차지하고 있다. 이를 통해 직업은 더욱 더 전문화 · 세분화 되어가고 있으며, 그 변화 또한 점차 짧아지고 있는 추세이다. 이런 관점에서 볼 때 진로를 결정함에 있어 매우 신중하게 이루어져야 할 필요가 있다. 고등학교 시기는 진로를 준비하는 단계로 진로발달 이론에 의하면 잠정기와 전환기에 해당한다. 이 시기는 학생들이 자신의 모습이나 장래의 진로문제에 있어서 현실적인 요인을 고려하여 선택이 가능해지는 중요한 시기이다. 하지만 학교 현장에서는 입시위주의 교육풍토, 진로지도의 제반 여건의 미흡 등으로 인해 진로지도가 제대로 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 그러다 보니 학생들은 자기 자신에 대해 충분히 이해하지 못한 상태에서 진로결정이 이루어지고 있으며, 이는 개인뿐만 아니라 사회적으로 심각한 문제로 대두되는 결과를 나았다. 합리적인 진로결정은 자신의 일을 통해 자아를 실현함으로서 행복한 삶을 이루게 하며, 사회적인 발전에도 영향을 주기 때문에 학교에서의 진로지도는 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 학교에서 진로지도가 체계적이며 지속적으로 이루어지기 위한 방안으로 『진로와 직업』 교과시간에 블로그를 활용한 진로지도 프로그램을 개발하여 적용함으로서 그 효과성을 입증하려 하였다. 이를 위한 연구과정으로 먼저, ‘블로그를 활용한 진로지도 프로그램이 고등학생의 진로성숙도에 어떠한 영향을 미치는가’라는 연구문제를 설정하고 이를 검증하기 위해 서울시 소재의 국 · 공립 고등학교 1개교를 선정하여 실험집단 34명, 통제집단 34명으로 8주간에 걸쳐 진로지도를 실시하였다. 실험집단은 블로그를 활용한 진로지도가 이루어졌으며, 통제집단은 기존의 수업방식인 교과서를 중심으로 이루어져 효과성을 검증하려 하였다. 연구결과 블로그를 활용한 진로지도 프로그램은 고등학생의 진로성숙도 있어 유의한 향상을 가져온다는 사실을 입증하였다. 이를 하위영역별로 살펴보면 인식 및 태도, 이해 및 능력에 있어서 유의한 결과를 얻었으며, 준비 및 행동 영역에서는 그 효과성을 입증하지 못하였다. 본 연구 결과를 통해 제언하자면 첫째, 본 연구는 진로성숙도 검사의 수치 값에 의해서 효과성을 검증하였기 때문에 연구가 이루어지는 과정에 대한 평가는 소홀히 하였다. 이는 단순히 통계프로그램에 의한 수치 값으로 학생의 진로성숙도를 평가하는데 무리가 있다고 보고, ‘과정에 의한 평가’의 중요성을 인식하고 이루어질 수 있도록 연구되어져야 할 것이다. 둘째, 고등학교의 진로지도는 특정 학년에만 국한되어 실시되는 경우가 많은데, 그 보다는 전 학년에 걸쳐 지속적으로 이루어져야 한다고 보고, 각 발달단계에 맞는 체계적인 진로지도가 이루어질 수 있도록 교과 편성되어야 할 것이다. 셋째, 본 연구를 통해 블로그를 활용한 진로지도 프로그램이 고등학생의 진로성숙도에 유의한 향상을 가져다준다는 결론을 얻었다. 이는 기존 선행연구에서 밝힌 블로그의 교육적 활용 효과와 맥을 같이 한다. 블로그가 갖는 특성이 교육과 접목될 때 긍정적인 효과를 낼 수 있으며, 이를 통해 지속적으로 연구 · 개발된다면 학생들의 진로지도에 있어 긍정적인 영향을 줄 것으로 본다. 넷째, 본 연구결과 블로그를 활용한 진로지도 프로그램이 고등학생의 진로성숙도에 있어 ‘준비 및 행동’ 영역에서 긍정적인 효과를 보지 못하였다. 이는 고등학교 시기가 자신의 진로를 준비하고 행동하기에는 시간적인 여건이 마련되어 있지 못하기 때문이다. 이에 학교에서는 고등학생들이 자신의 진로에 대해 직 · 간접적으로 체험해 볼 수 있는 진로지도 프로그램이 개발될 필요성이 있다. 이를 통해 학생들이 자신의 진로를 탐색하고 준비해 나가는데 많은 도움이 될 것으로 본다. 본 연구를 통해 블로그를 활용한 진로지도가 고등학생의 진로탐색 및 합리적인 진로결정에 있어서 긍정적인 영향을 주며, 이를 통해 앞으로 지속적인 연구를 위한 기초자료로 본 연구논문이 활용될 수 있을 것으로 보인다.

more

초록/요약

Modern society is changing and developing rapidly due to high industrialization, specialization, informationization and knowledge and information have the central place in the society. Through this, occupations are becoming more and more specialized and departmentalized and also the changes tend to be gradually shorter. Viewed at this angle, it needs that the decision on career should be made very carefully. High school days are relevant to the tentative substage and transition substage according to career development theory as the stage preparing for careers. These days are important days to students being possible of choices in consideration of practical factors regarding their appearances or matters about future careers. However, career guidance cannot be made properly in the field of schools due to the educational climate that focuses only on college entrance exams as well as insufficient general conditions, etc. And students decide on their career in a state with no full understanding about themselves and this led to the result being on the rise of serious problems not only about individuals but also about the society. Since reasonable decision on career makes students achieve happy life by realization of self through their own jobs and also affects social development, career guidance in schools is very important. Thus, in this study, it develops and applies a blog-applied career guidance program in the curriculum of 『Career and Occupation』 and proves its effectiveness as a plan to achieve the systematic and continuous career guidance in schools. First, as the course of study, it set up the subject of 'how does the blog-applied career guidance affect the career maturity of high school students?' and conducted career guidance of 34 students each of the test group and the control group for eight weeks after selection of one national and public high school located in Seoul to verify the subject. The blog-applied career guidance was done for the test group, while the existing teaching process with priority given to textbooks for the control group to verify the effectiveness. As the results of study, it proves that the blog-applied career guidance program brings about significant improvement in the career maturity of high school students. To see the results in subdivisions, it shows significant results of awareness and attitude, understanding and ability, while it fails to verify the effectiveness in the divisions of preparation and behavior. As proposals through these results from the study, first, it neglects the evaluation on the process of study as the effectiveness is verified by the figures as the tested value of career maturity. These figures are simply those values of statistical programs and based on the consideration of that they are unfeasible to evaluate the career maturity of students, the study will have to be made under awareness of the importance of 'evaluation by the process'. Second, in many cases, career guidance in high schools is done limited to a particular grade only and based on the consideration of that it should be done continuously over all the grades instead of it, the curriculum will have to be organized so that systematic career guidance to meet each development stage can be done. Third, it gets the conclusion through this study that blog-applied career guidance program brings significant improvement in the career maturity of high school students. This is connected with the effect of educational application of blog, which had been clarified in the existing precedent study. The characteristic of blog can create its positive effect when it combines with education and it believes to have positive effect on career guidance of students if continuous study and development can be made through this. Fourth, as a result from this study, the blog-applied career guidance program could not have positive effect on the area of 'preparation and behavior' regarding career maturity of high school students. This is because high school days are not prepared for sufficient time to prepare and behave for one's own career. Thus, it needs to develop career guidance programs in schools by which high school students can have direct or indirect experiences about their careers. It believes that students will be able to receive lots of help for search of and preparation for their careers through this. Through this study, it believes that blog-applied career guidance will have positive effect on career search and reasonable decision on career of high school students and that this study will be used as a basic material for continuous study in the future based on the results.

more