동적역량의 결정요인과 경쟁우위 및 해외시장성과의 관계 : 한국의 중소수출 제조기업을 중심으로
Determinants of dynamic capabilities, and their relationships with competitive advantages and performances in overseas markets: Focusing on the Korean manufacturing SMEs engaging in exports
- 주제(키워드) 동적역량 , 기업가지향성 , 조직유기성 , 경쟁우위 , 해외시장성과 , 환경역동성 , 환경적대성
- 발행기관 서강대학교일반대학원
- 지도교수 이철
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 일반대학원 경영학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046425
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
동적역량의 결정요인과 경쟁우위 및 해외시장성과의 관계 1980년대 이래 기업의 경쟁우위확보와 관련된 주요 전략이론으로 마이클 포터에 의해 주도된 경쟁우위접근법 등 여러 다양한 이론들이 주장되어 왔다. 최근에는 많은 학자들은 기업동적역량이 경쟁우위의 원천이라고 하는 자원기반관점에서 발전된 동적역량관점을 주장하고 있다. 본 연구는 한국의 중소 수출 제조기업을 대상으로 동적역량의 결정요인과 동적역량의 경쟁우위 및 해외시장성과와의 관계를 연구함으로서 동적역량 이론의 발전에 기여하며 기업의 경영자들에게 도움을 주고자 하는 목적으로 실시되었다. 본 연구를 위해 대한상공회의소 코참비즈에 등록된 4182개의 중소수출 제조기업을 대상으로 조사를 하여 427개의 유효한 응답을 받았으며 그 응답의 결과는 Warp PLS(Partial Least Square) 1.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 구체적인 연구결과를 살펴보면, 첫째, 본 연구는 동적역량에 영향을 미치는 주요한 요소를 기업가 지향성(혁신성, 적극적행동성, 위험감수성), 자원(재무적자원, 물리적자원, 인적자원), 조직구조의 유기성으로 가정하였다. 실제 설문결과를 분석한 결과 기업가지향성의 적극적 행동성만을 제외하고 모든 요인들이 동적역량에 통계적으로 유의한 정의 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구는 동적역량이 해외시장에서의 경쟁우위(차별화우위, 비용우위)에 정의 영향을 미치는 것으로 가정하였다. 실제 설문결과를 분석한 결과는, 동적 역량이 차별화우위에만 통계적으로 유의한 정(+)의 효과를 가지고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구는 해외시장에서의 경쟁우위(차별화우위, 비용우위)가 해외시장에서 성과에 정의 영향을 미치는 것으로 가정을 하였으나 실제 결과는 경쟁우위 중 차별화우위만 성과에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째로 본 연구는 해외시장환경의 특성을 적대성과 역동성으로 나누어 동적역량과 해외시장에서의 경쟁우위(비용우위, 차별화우위)간의 관계에 대한 조절효과가 있는 것으로 가정하였다. 연구의 결과는 해외시장환경의 역동성은 동적역량과 차별화우위간에 통계적으로 유의한 조절효과가 있는 것으로 나타났으나 동적역량과 비용우위간에는 통계적으로 유의한 결과가 나타나지 않았다. 환경의 적대성은 동적역량과 비용우위간, 차별화우위간 모두에 통계적으로 유의한 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구는 동적역량의 결정요인부터 해외시장의 성과에 이르기까지의 과정을 종합적으로 살펴보았다는 점에서 그리고 해외시장환경특성의 동적역량과 경쟁우위간의 조절효과를 보았다는 점 등에서 동적 역량의 이해와 이론의 발전에 기여한다고 본다. 그리고 본 연구는 해외시장에서의 경쟁우위와 성과를 높이기 위해 동적역량을 강화할 필요가 있다는 것을 보여준다는 점에서 그리고 해외시장의 진출 시 진출 시장의 결정에 있어서 해외시장의 특성을 신중하게 고려하여 할 필요가 있다는 점에서 경영자들에게도 수출 기업의 경영에 많은 도움이 될 것이라고 본다.
more초록/요약
Determinants of dynamic capabilities, and their relationships with competitive advantages and performances in overseas markets Since 1980s when Michael Porter proposed competitive forces approach, various perspectives on competitive advantages of the company have been suggested. Recently, a lot of academics support a dynamic capabilities based view, developed from a resource based view, that explains dynamic capabilities as one of the most important sources of the sustainable competitive advantages of the company. This study has aims to contribute to the development of theoretical aspect of dynamic capabilities and to give the company's CEOs and managers who are engaging in export businesses suggestions for enhancement of the competitive advantages and performances in overseas markets by examining and analyzing determinants of dynamic capabilities, and their relationships with competitive advantages and performances in overseas markets. Warp PLS 1.0 programme has been used to analyze the result of the survey of more than four thousand managers of the Korean manufacturing SMEs which are carrying on export businesses. The results of this study are as follows: First, innovativeness and risk taking of entrepreneurial orientation, resources(financial resources, physical resources and human resources), organicity of the organization have statistically significant positive influences on dynamic capabilities of the company. Second, competitive advantages can be divided into the cost advantages and the differentiation advantages. Dynamic capabilities have statistically significant positive influences only on the differentiation advantages of the company. Third, the differentiation advantages have statistically significant positive influences on the company's performances in overseas markets. But the influences of the cost advantages are not statistically significant. Fourth, the study examined the moderating effects of the characteristics(hostility and dynamism) of overseas market environments on the relationship between dynamic capabilities and competitive advantages. The result shows that only dynamism of the foreign market environments has statistically significant moderating effects between dynamic capabilities and the differentiation advantages. The study would contribute to a deep understanding and theoretical advancement of the dynamic capabilities based view in that it conducted a comprehensive research covering all processes from determinants of the dynamic capabilities to the competitive advantages, moderating effects of characteristics of overseas market environments and the performances of the company in relation to dynamic capabilities. In addition, the CEOs and managers of the company who are carrying on export businesses or considering to enter overseas markets could get useful insights from this study which shows that to enhance competitive advantages and performances in overseas markets, dynamic capabilities of the company should be strengthened and that to first enter overseas markets, characteristics of overseas market environments should be examined prudently.
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