검색 상세

학습 만화의 내용 전개와 질문 양상 분석 : 등장인물의 문제해결 과정을 중심으로

Analysis of Story of Cartoon Text and Questions : Focused on characters’ problem solving

초록/요약

본 연구는 추리 서사를 사용한 학습 만화의 전개 과정을 질문법을 사용한 문제 해결 교수 학습 방법으로 보았다. 이에 학습 만화를 ‘문제 확인 단계’, ‘문제 해결 방법 모색 단계’, ‘문제 해결 단계’, ‘일반화 단계’로 나누어 각 단계의 과제 중심적 대화에서의 질문을 살펴보았다. 여기서 정보 수집 과정, 사건 추리 과정은 문제 해결 방법 모색 단계와 문제 해결 단계에서 반복하면서 이루어지는데, 이 과정을 충분히 거쳐야 범인으로 확정할 수 있는 인물이 도출될 수 있었다. 또한 사건의 경위가 구체화되면 범인 추적 단계로 옮겨가는데, 보다 정확한 사건의 전말은 사건 완료 과정에서 범인으로부터 직접 들을 수 있다. 그러나 이와 같은 과정에는 텍스트의 사건 전개에 따라 다소 차이는 있었다. 이상의 내용을 텍스트를 읽는 독자의 입장에서 바라보면 다음과 같은 기능을 확인할 수 있다. 첫째, 독자는 텍스트의 대화에서 대화참가자끼리 주고받는 질문과 응답을 통하여 드러나는 화제에 대한 정보를 알 수 있다. 둘째, 독자는 텍스트의 대화에서 이루어지는 질문에 자신의 답을 생각할 수 있다. 셋째, 독자는 텍스트의 사건 전개에서 대화를 통하여 문제가 해결될 수 있음을 알 수 있다. 그런 면에서 수사 과정의 단서 또는 암호의 발견과 해석, 의미 찾기 과정은 본 연구 텍스트가 요구하는 논리적인 사고와 밀접한 관계가 있다. 논리적으로 말하는 자체를 하나의 과제로 본다면, 성공적인 과제 수행을 위해서 충분한 자료가 있어야 하고, 이를 어떻게 조직적으로 체계화하여 합리적인 소통을 할 것인가에 대한 전략이 있어야 한다. 이러한 과정으로 산출된 결과물은 단서를 근거로 논리적이고 설득력이 있어야 성공적인 과제 수행이라고 할 수 있겠다. 즉 사건의 시작부터 수사에 착수하여 임무 성공에 이르기까지의 과정 자체가 하나의 논리적 사고 과정이라고 볼 수 있다. 특히 텍스트 전반에 걸쳐 나타나는 분석 수준의 질문은 비판적 사고력의 신장에 효과적이라고 볼 수 있다. 기억 수준 및 이해 수준의 질문으로 알 수 있는 정보를 비판적으로 바라보기 위해서는 분석 수준의 사고가 반드시 필요하다. 다시 말해서 사실을 올바르게 바라볼 수 있는 힘과 그에 대한 비판적 사고력을 갖추는 것은 문제 해결을 성공으로 이끄는 힘이라고 할 수 있다. 이러한 점에서 추리 서사를 사용한 학습 만화는 텍스트를 읽는 것으로 학습을 할 수 있는 자료로 볼 수 있다. 그러므로 학습 만화를 제작할 때에 이러한 과정을 보다 정교하게 배치하여 학습 과정을 만화로 구성한다면 문제 해결을 목적으로 하는 사고 과정을 더욱 치밀하게 드러낼 수 있을 것으로 본다. 더불어 분석 수준의 질문뿐만 아니라 내면화의 과정으로 작용할 수 있는 평가 수준의 질문이 보다 비중 있게 제시될 필요가 있다. 또한 독자 역시 만화가 단지 흥미를 자극하는 기능 외에 내용 전개의 기능이 있고, 그것이 문제 해결을 위한 사고 과정의 표현임을 알고 읽을 수 있도록 안내하는 것이 바람직할 것이다.

more

초록/요약

This thesis studied process of questions and answers method using story of 3 mystery-narrative cartoon texts. Stories of the texts have four steps, ’finding problems’, ‘searching for ways to solve problems’, ‘solving problems’, ‘generalization’. On steps ‘searching for ways to solve problems’ and ‘solving problems’, gathering information and reasoning occurs repeatedly. After fully going through those steps, readers narrow and search for suspects and finally find the right one. However, each 3 texts had differences in the process. Below are functions of answers and questions to readers. First, readers find information about the story through dialogues in the text. Second, readers form their idea through answers and questions about the story. Third, readers recognize problems can be solved through dialogues in the text. Finding clues, understanding and analyzing events while reading the story and logical thinking that the text requires are closely connected. Consider logical speaking as a task, to be successful for the task, readers need enough information and strategy how to organize information and rationally deliver outcomes. In other words, logical and persuasive outcome based on clue and strategy is considered as a successful task solving. Process from the beginning of the story to task solving is one solid process of logical thinking. Especially, analytic questions throughout the texts are very effective to develop critical thinking. Analytic thinking is essential to critical approach to the information that readers got from questions about story's fact and process. In other words, ability to catch facts and building creative thinking through from the story is the key to successful problem solving. Analytic questions stimulate critical thinking because analytic questions make readers to think, ask questions and find answers, while the process, readers use logical thinking to prove the their idea. Reading mystery-narrative cartoon can be one solid textbook to develop logical, critical thinking. So, when making mystery-narrative cartoon text, each four step should be critically placed. That could stimulate readers to effectively express their idea and logics while solving problems. And more strategic questions that require readers to assess should be added to internalize the story and logic. Instructors should inform readers that the cartoon text is used for understanding the story and analysis and solving problems, not only for fun reading.

more