성 아우구스티누스의 실존적 진리관
Augustine's existential view on the truth
- 주제(키워드) 아우구스티누스 , 진리 , 인식 , 실존 , 사랑
- 발행기관 서강대학교 신학대학원
- 지도교수 김용해
- 발행년도 2011
- 학위수여년월 2011. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 신학대학원 철학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046405
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
국문초록 본 연구의 목적은 성 아우구스티누스의 진리관을 인간의 인식, 실존, 사랑에 대한 통합적 고찰을 통해 이해하는 데에 있다. 아우구스티누스가 남긴 수많은 저작들은 모두 진리에 대한 탐구를 그 핵심으로 하고 있다. 그리고 이를 가능케 한 것은 진리를 향한 열정적 사랑, 곧 확실한 앎에 대한 갈망이었다. 그의 진리관은 진리를 인식하는 존재, 곧 인식 주체로서의 인간에 대한 탐구로 점철된다. 이는 “인간은 왜 진리를 찾고자 하는가? 그리고 그 진리는 나에게 어떠한 의미가 있는가?”라는 물음으로 드러난다. 아우구스티누스의 철학함은 순수 이론적인 체계를 완성함이 목적이 아니었다. 그것은 어디까지나 그의 삶의 체험을 바탕으로 한 실존적인 관심, 곧 자기 영혼의 행복과 구원을 성취하기 위한 것이었다. 따라서 그의 진리관은 ‘실존적 진리관’으로 볼 수 있다. 아우구스티누스의 진리관에 있어서 가장 기초가 되어주는 물음은 “진리는 무엇인가?”가 아니라 “진리는 있는가?”이다. 이에 대한 그의 대답은 절대적 긍정이며, 그는 이를 “진리가 있다면 인간이 알 수 있는가?”에 대한 논변을 통해 그것을 정당화하고 있다. 그는 진리가 인식 주체와 별개로 존재하는 외부 대상이 아니라 오히려 주체 내부의 기억과 자아 인식을 통해 초월내재하며 스스로 현현하는 빛임을 강조한다. 따라서 진리 인식 지향성은 ‘밖’에서 ‘안’으로, ‘안’에서 ‘안의 안’으로 진행되어야한다. 아우구스티누스는 “인간은 진리를 왜 찾는가?”에 대한 대답으로 행복론을 전개한다. 행복은 진리 안에서의 즐김이며 이에 대한 인간 실존의 보편적 인식과 희구는 절대 진리에 대한 참된 갈망, 곧 신을 향한 사랑으로 발전한다. 이것은 진리 문제의 핵심이 신과의 관계성에 기반을 두고 있음을 의미한다. 그러므로 아우구스티누스의 실존적 진리관은 진리 없이는 비참할 수밖에 없는 인간 조건(conditio humana) 곧 불안, 분열, 그리고 무상성에 대한 인식에서부터 출발한다. 인간 조건에 대한 인식은 아우구스티누스 자신의 고유한 회심 체험에 의한 것이며, 이것은 진리 인식의 방향성을 결정한다. 곧 불안은 상실의 두려움이 없는 진리 안의 평화와 안식에 대한 희망을, 분열은 허약한 정신이 일치된 의지의 확실성을, 무상성은 현재에의 집중을 통한 영원성에 대한 갈망을 낳는다. 결국 아우구스티누스에게 이 모든 인간 실존의 방향성은 신 안에서의 ‘의지’의 개념으로 설명하고 있는 것이다. 아우구스티누스는 사랑에 대한 논의를 통해 진리 인식의 완성을 위한 길을 제시하고 있는데 이는 세 가지 논의로 요약된다. 첫째, 그는 육화된 그리스도와의 인격적 만남에 의해 형성된 실존적이고 전인격적인 상호 참여를 통해 진리 인식의 궁극적인 완성이 이루어 질 수 있음을 시사한다. 인식 주체의 참여는 역사적, 공동체적 세계의 맥락 안에서 인간 실존에게 부여된 실천적 개념인 사랑으로 드러나야 한다. 실천적 맥락에서의 사랑은 오직 신을 향한 사랑 곧 애덕(caritas)을 중심으로 확장되어야한다. 둘째, 그의 사랑론 안에서는 신앙의 개념조차도 의지적 요소 중 하나로 이해되는데, 이는 단지 교의적 가르침에 국한된 것이 아니라 오히려 사랑의 인식론적 토대(土臺)로서, 대상 인식을 위한 내적 태도로서, 인식 능력의 회복을 위한 도구로서 통찰되고 있다. 신앙은 교만으로 인해 병든 정신의 눈을 치유시켜 정상적인 인식 작용을 위한 안내자의 역할을 수행하고, 신앙으로 준비되고 정화된 이성은 인식 대상을 이해함으로써 신과 인간의 구체적 관계 안에서 진리를 통찰하는 역할을 수행한다. 셋째, 사랑은 아우구스티누스 진리관의 삼위일체적 구조를 이루는 핵심 요소가 되는데, 이는 그의 진리관이 본질적으로 신과 인간의 유사성에 기반을 두고 있기 때문이다. 사랑은 의지의 배향으로 변질된 인간 정신의 삼위 일체성을 신의 삼위일체성에로 고양시키고 일치시켜 본연의 신과의 유사성을 회복하게 한다. 결국 사랑만이 시간성 내에서 가변적인 인간 실존을 영원불변한 신적 진리로 이끌 수 있다. 주제어: 아우구스티누스, 진리, 인식, 실존, 사랑, 기억, 내면성, 행복, 인간 조건, 불안, 분열, 무상성, 의지, 지식과 지혜, 신앙과 이성, 삼위일체.
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ABSTRACT Augustine's existential view on the truth Park, Soo-Young Department of Philosophy Graduate School of Theology Sogang University The purpose of this study is to understand Augustine's view on the truth by an integrated approach to the human recognition, existence, and love. All the numerous works by Augustine have the inquiry into the truth as their central idea. What made the inquiry possible was his passionate love towards truth, or his thirst for the certainty of knowledge. He seeks truth through investigating humans who are the subject of recognition. This perspective is shown in such questions as: “Why do human beings seek truth? And what does the truth mean to me?” The aim of Augustine's philosophizing is not to establish a pure theoretical system of ideas. It is to achieve the happiness and salvation of his soul, the stance which reflects his existential interests based on his life's experiences. Therefore it is proper to say that his view on the truth can be named as ‘existential view on the truth’. The basic question in Augustine's view on the truth is not “what is truth?” but “is there a truth?” His answer to the question is an absolute affirmation and he tries to justify his answer by arguing “if there is a truth, can human beings recognize it?” He emphasizes that truth is not something outside of the subject of recognition but is rather transcendent and immanent to the subject. Truth is a self-revealing light. Therefore, in order to search for the truth, the approach should be from ‘the outside’ into ‘the within’, and further into ‘the within of the within’. Augustine develops his eudaimonism as an answer to the question “why do human beings seek truth?” Happiness is a pleasure in the truth. The universal recognition and desire of the existential human beings towards happiness eventually unfold into the true desire towards the Absolute Truth, or Love towards God. It reveals the fact that the relationship with God is at the core of the question concerning truth. Hence Augustine's existential view on the truth starts from recognizing instability, disunion, and transience of the human condition(conditio humana) in which human beings are destined to be in miserable states without truth. Augustine's own conversion experience leads to this recognition of conditio humana and it decides the direction with which the recognition of truth should be aligned. In other words, instability brings forth the hope for peace and rest in the fearless truth, disunion the unified certainty of the will away from the weak mind, and finally transience the desire toward eternity by concentration on here and now. In fact, Augustine interprets the direction in the existential state of all human beings with the concept of the will in God. Augustine suggests a passage to the perfection of the recognition of truth in his discussion on love. It can be summed up in three points. Firstly, he indicates that the ultimate completion of the recognition of truth is achievable by existential and whole-person mutual participation formed by a personal encounter with incarnate Christ. The participation of the subject of recognition should entail love which is a practical concept given to the existential human beings in historical and communal contexts. The concept of love in this practical aspects should be extended into the love towards God, or caritas. Secondly, in his theory of love, faith is also understood as an element of the will. This is not just a dogmatic teaching about faith. Faith is viewed as an epistemological foundation of love, as an inner attitude towards recognition, and as a method for restoring the ability to recognize. Faith heals the eye of the mind fallen ill so that it performs a guiding role for the normal operation of recognition. The reason which is prepared and purified by faith understands the object of recognition so that it performs a truth-penetrating role in a concrete relationship between God and human beings. Thirdly, love is a core element in the triune structure of Augustine's view on the truth. That is because his view on the truth is founded essentially on the similarity between God and human beings. Love elevates and assimilates the triune quality in human beings, which is degraded by the inconsistency of the will, into the Divine Trinity and thus restores the original similarity between God and human beings. After all, only love can lead human beings under existential circumstances of transience in the passage of time into the eternal Truth of God. Keyword: Augustinus, Truth, Recognition, Existence, Love, Memory, Interiority, Happiness, Human condition, Instability, Disunion, Transience, Will, Knowledge and Wisdom, Faith and Reason, Trinity.
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