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인간의 감정과 도덕적 책임 : 토마스 아퀴나스 「신학대전」 제Ⅱ부 제Ⅰ편의 ‘passio’ 개념을 중심으로

초록/요약

토마스는 감정을 기본적으로 수동성을 지닌 것으로서 감각적 욕구의 운동이라고 보았다. 본 논문에서 필자는, 토마스 아퀴나스의 감정론을 토대로, 인간이 자신의 감정과 그에 따른 행위에 대해 도덕적 책임을 진다는 것의 가능성과 그 맥락 및 방식에 대해 고찰하고자 한다. 토마스는 아리스토텔레스의 질료형상론을 계승, 발전시켜 인간을 영혼과 육체의 결합체로 이해한다. 이 때, 영혼에 속하면서 육체성을 지닌 감정은 매우 독특한 위치를 점한다. 인간은 사고적 인지능력을 통해 감정의 형상적 대상을 인식하고 그에 따른 감정을 느낀다. 이른바 ‘사고적 인지능력’은 인간의 감정을 동물의 감정과 구분지어 주는 개념이다. 인간의 감정은 동물이 본능적으로 느끼는 감정과 달리 이성 및 의지와 밀접한 관련을 맺을 수 있기 때문이다. 이제 감정에 관해 도덕적 책임을 논의할 수 있는가를 살펴보려면 감정과 자발성의 관계를 해명해야 한다. 자발적인 행위나 태도에만 도덕적 책임성을 물을 수 있기 때문이다. 기본적으로 감정은 수동적인 것이다. 그러나 ‘두 가지 오류’이론에서 알 수 있듯이 감정의 수동성은 특수성을 띤다. 즉, 감정이라는 심리적 현상 자체는 수동적이지만, 감정이 개재된 행위나 각자가 처한 상황에서 느끼게 되는 감정이 필연적으로 비자발적이지는 않다. 토마스는 감각적 욕구를 움직이는 세 가지 요소를 감각적 인식, 상상력, 개별적 지성으로 보았는데, 여기서 개별적 지성은 사고적 인지능력과 같은 것이다. 따라서 감정은 개별적 지성을 통해 이성에 깊이 연결되지만, 토마스가 아리스토텔레스의 「정치학」에 나오는 비유를 들어 설명하고 있듯이, 이성에 대해 감정은 ‘노예’와 같이 종속되어 있는 것이 아니라 국가의 정치적 지배에 따르는 ‘자유 시민’과 같은 관계에 놓여 있다. 그리고 감각적 인식이나 상상력 등에 의해 즉발하는 감정은 이성을 거스를 수도 있다. 토마스는 감정이 이성이 상호 밀접한 관계를 지니면서 동시에 이성을 따르거나 거스를 수 있는 독자성도 보유하고 있는 것으로 본다. 이어서 본 논문은 이성 종속적 감정과 이성 독립적 감정을 구분하여 감정과 도덕적 책임성의 문제를 구체적으로 논의한다. 이성 종속적 감정은 이성적 판단을 거쳐 형성된 감정이므로 도덕적 책임을 논할 수 있다. 이성 독립적 감정은 자연발생적 감정과 지속적 감정으로 세분되는데, 전자는 또다시 강한 예측에 의한 감정과 약한 예측에 의한 감정으로 나뉜다. 이성 독립적 감정에서 주체의 의도나 예측과는 무관한 즉발적인 감정은 도덕적 책임을 물을 수 없다. 그러나 이성 독립적 감정이라고 하더라도 그 감정에 대한 주체의 태도에 따라 도덕적 책임을 물을 수 있는 여지는 있다. 다만 각각의 상황과 맥락에 따라 정상 참작이 가능하다. 마지막으로 본 논문은 인간의 궁극적 목적이라는 차원에서 감정을 이해하고자 시도한다. 토마스의 세계관은 모든 것이 선을 목적으로 하고 있다는 목적론적 세계관이다. 인간이 자신의 궁극적 목적인 행복에 도달하기 위해 현세에서 할 수 있는 것은 덕을 쌓는 일이다. 감정은 덕을 향한 올바른 습성을 기르기 위한 질료적 기반이다. 어떤 상황에 대해 적절한 감정을, 중용의 덕에 따라 넘치거나 모자라지 않게 가지는 것이 중요하다. 그리고 비록 자신의 의도와 상관없이 죄스런 감정을 느끼게 되었더라도 의지로써 이에 맞서 싸우는 것은 도덕적으로 칭송을 받을 일이다. 따라서 감정은 이성 및 의지와 밀접한 관계를 맺으면서 구체적이고 치열한 현실에서 궁극적 목적을 지향하는 개별 인간에게 세상의 선을 향유할 수 있게 해주는 동시에 자신과 세상에 대한 반성과 투쟁의 기회를 제공한다.

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초록/요약

According to Thomas Aquinas, passions or emotions are the movements of the sensitive appetite. In this thesis, through the light of Thomas's insight, the author tries to examine the possibility of responsibility for emotions and the context and extent of such a responsibility. Thomas inherits Aristotle's hylomorphism and develops it further in his understanding of human beings as soul-body composites. In a human, emotions hold a very distinctive position in that they belong to the soul but also to the body. A human recognizes a formal object with the cogitative power and thereupon undergoes certain emotions. This so-called cogitative power is what separates human emotions from the emotions of brute animals. Unlike the instinctive emotions of the brutes, human emotions have a close relationship with the reason and the will. Now, in order to explain the possibility of discussing responsibility for human emotions, it is crucial to clarify the relationship between emotions and voluntariness. Moral responsibility is applicable only to voluntary acts or attitudes. In principle, emotions are passive. However, as is clearly shown by the 'two fallacies theory', the passivity of emotions is unique in character. That is, although the psychological phenomenon of emotions itself is passive, the acts laden with these emotions or the emotions undergone in a specific situation do not always and inevitably involve involuntariness. Thomas names three elements that move the sensitive appetite: sensitive apprehension, the imagination, and the particular reason. The particular reason is a synonym for the cogitative power. Human emotions are intimately linked to reason through the particular reason. Yet, as Thomas himself is borrowing the metaphor from Aristotle’s the Politics, it is clear that they are not subject to the reason like a slave but are under the rule of the reason freely, just as free citizens are under the political rule of the state while remaining free. Moreover, the emotions ignited by sensitive apprehension or the imagination can even be in revolt against the reason. Thomas’s view on emotions, therefore, is that the emotions have a close relationship with reason, and that at the same time they hold an independent nature either to obey or disobey the commands of the reason. Next, this thesis discusses the main theme of the emotions and moral responsibility in which the author introduces the division of the emotions into reason-dependent and reason-independent emotions. Regarding reason-dependent emotions, the individual is liable to a moral responsibility for those are the emotions formed by the judgment of the reason. On the other hand, humans also experience reason-independent emotions, sub-divided into the spontaneous and the prolonged emotions; and in the case the spontaneous emotions, separated further into the two sub-categories of emotions by strong foresight and emotions by weak foresight. In the case of reason-independent emotions, the first-stirrings, or the emotions prompted instantly without any intention on the part of the subject, are not answerable to a moral responsibility. Nevertheless, even for a reason-independent emotion, there remains room for responsibility according to the subject's attitude towards the emotion, although extenuating circumstances exist according to the conditions and contexts. Finally, this thesis attempts to understand emotions from the perspective of the ultimate goal of human beings. Thomas has a teleological world-view in which he claims everything has a good as its goal. For a human who lives an earthly life on this world, what he or she can do now in order to reach the ultimate goal, or happiness, is to cultivate virtuous dispositions. Emotions are the material basis for that quest of human beings. What matters is to have emotions appropriate to the relevant situations. Those appropriate emotions based on the virtue of ‘the mean’ are neither to be overflowing nor to be lacking. Moreover, when a person comes to undergo an instant stirring of the emotions arising from sinful nature, without any intention on his or her part, that person is not committing a moral sin but rather is praiseworthy if he or she attempts to fight against the sinful emotion and strives to willingly follow the commands of reason. Therefore, under the close relationship with reason and will, the emotions help humans to enjoy the goods of the world and offer them opportunities for self-reflection and moral struggle as they quest for their ultimate good.

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