중학교 세계가 교과서의 그림삽화 분석 : 그림삽화의 분류와 평가기준을 중심으로
Analysis of Pictorial Illustrations in Middle School
- 주제(키워드) 역사교과서 , 교과서 삽화 , 역사 만화
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김민정
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046355
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구는 교과서 삽화들 중 ‘그림삽화’ 개발에 일정한 지침을 제공하기 위한 예비적 연구로서, 그림삽화 선정의 원론적 기준과 실질적 기준을 마련하고자 하였다. 이를 위해 타 교과교육 분야, 시각디자인 분야, 역사교육 분야의 선행연구를 검토하여 ‘그림삽화’의 개념을 정립하였고, 분류기준과 평가기준을 설정하였다. 나아가 현행 제 7차 중학교 사회 2 교과서를 대상으로 그림삽화를 직접 분류평가함으로써 분석틀의 적합성을 점검하였으며, 그림삽화 게재 경향 및 개별삽화의 질적 수준을 파악하여 개선방안을 도출하였다. 그림삽화는 출판사의 기획 하에 전문 삽화가들이 제작한 현대적 창작물로 역사일러스트레이션, 역사 만화 등을 포함하고 과거인의 그림 및 학습내용이 배제된 장식용 이미지, 매개형 캐릭터를 포함하지 않는다. 그림삽화는 딱딱한 역사적 지식에 보다 쉽게 접근하도록 학습활동을 도우며, 학습자의 이해와 회상을 촉진한다는 점에서 교육적 가치를 지닌다. 그림삽화의 분류 기준에는 목적, 역사적 지식, 표현 형식이 있다. 목적은 다시 동기유발, 본문내용제시, 본문보충자료, 탐구활동, 학습정리로 나뉘며, 역사적 지식은 개념, 사건, 인물, 상황, 지리, 구조로 나뉜다. 그리고 표현 형식은 사실화, 풍자화, 만화, 만화적 도식, 혼합형으로 나뉜다. 그림삽화의 평가 기준은 학습자료, 삽화, 그림의 세 측면에서 마련되었다. ‘학습자료로서의 그림삽화’는 뚜렷한 교육적 기능을 수행해야하며, 학습자의 이해와 흥미를 촉진해야 한다. ‘삽화로서의 그림삽화’는 말풍선 텍스트, 시각적 표현 등이 호소력 있게 구현되어야 하며 구성요소가 서로 응집력 있게 연결되어야 한다. ‘그림으로서의 그림삽화’는 구성형태에서 강조대비 효과가 적절하게 나타나야 하고, 생동감 있고 정체정이 분명한 캐릭터가 등장해야 하며, 색채의 사용을 통해 뚜렷한 정서를 전달할 수 있어야 한다. 이러한 분류평가 기준을 토대로 제 7차 중학교 사회 2교과서를 분석한 결과 그림삽화 활용 양태에 일정한 경향성과 문제점이 포착되었다. 분류 결과를 살펴보면 목적별 게재빈도는 ‘탐구활동’이 가장 높게 나타났고, 역사적 지식 중 ‘상황’을 가장 많이 다루는 것으로 나타났다. 표현 형식 중에는 풍자화, 만화가 가장 빈번하게 게재되어 ‘만화적 표현형식’이 주류를 이루었다. 개별삽화를 평가한 결과 학습자료 측면에서는 학습자에 대한 배려가 부족한 것으로 나타났고, 삽화 측면에서는 말풍선, 시각적 표현 등의 관계가 부적절하게 연결된 사례가 많이 발견되었다. 그림측면에서는 자극적이고 참신한 표현을 다양하게 구사하기보다, 밋밋한 구도와 형태, 뚜렷한 감흥이 없는 색채 및 표현기법을 반복적으로 사용하여 지루함을 자아내는 경우가 많았다. 연구 결과 향후 교과서 그림삽화 선별 시 고려해야 할 몇 가지 개선 방안이 도출되었다. 첫째, ‘학습정리’를 위한 그림삽화가 보강되어야 한다. 둘째, 다양한 역사적 지식을 시각적으로 표상하려는 노력이 요구된다. 셋째, 학습자의 기호에 맞는 구어적 텍스트, 매력적 캐릭터, 흥미로운 서사구조를 개발해야 한다. 넷째, 텍스트삽화의 응집성을 면밀히 고려해야 한다. 다섯째, 교과교육 지식과 시각디자인 전문지식을 매개로 전문삽화가와 교과서 제작자 간에 긴밀히 협조하여, 교육적인 동시에 심미적인 그림삽화를 개발해야 한다. 그러나 그림삽화 제작활용 여건이 개선되지 않는다면 근본적인 변화가 나타나기 어렵다. 교육과정 및 검정절차 수준에서 그림삽화 제작 방향을 공식적으로 제시해야 하며, 역사교육 연구자들의 교과서 그림삽화 연구가 활성화되어야 한다. 역사적 지식뿐만 아니라 역사적 사고력, 상상적 이해 등과 관련지어 그림삽화를 조명하려는 노력이 필요하다. 나아가 그림삽화 데이터베이스를 구축하여 교사, 연구자, 학습자가 양질의 그림삽화를 자유롭게 활용하도록 배려해야 한다. 분류기준과 평가기준을 유기적으로 관련짓는 문제, 평가기준과 실질적 학습효과의 연관성을 검증하는 문제 등은 향후의 연구 과제로 남겨둔다.
more초록/요약
The purpose of this study is to make a preliminary research on guidelines for the development of textbook pictorial illustrations in a bid to set up the selection standard of pictorial illustrations. Earlier studies of subject-matter education, visual design and history education were analyzed to define the concept of pictorial illustration, and then the classification and evaluation criteria of pictorial illustrations were prepared. The pictorial illustrations of the middle school social studies 2 textbooks of the current 7th national curriculum were classified and evaluated to assess the appropriateness of the analysis framework, and the pervasive trend in the insertion of pictorial illustrations and the quality of the illustrations were checked to discuss what improvements should be made. A pictorial illustration is a modern creation made by a professional illustrator according to the planning of a publishing company that he or she belongs to. Pictorial illustrations are comprehensive of historical illustration and historical cartoons, and pre-modern people's pictures, decorative images without any learning elements and mediatory characters aren't viewed as pictorial illustrations. Pictorial illustrations are of educational merit in that they lend assistance to learners by making stiff historical knowledge more accessible and facilitate their understanding and recollection. The selected classification criteria of pictorial illustrations are object, historical knowledge and expression mode. The object criterion is divided into motivating, way of text presentation, supplementary materials, inquiry activities and putting in order what one learned. The historical knowledge criterion is classified into concept, incident, figure, situations, geography and structure, and expression mode is classified into realistic illustration, caricature, cartoon, comic diagram and a mixed type. And three sorts of evaluation criteria of pictorial illustrations were prepared: 'pictorial illustrations as learning materials,' 'pictorial illustrations as illustrations' and 'pictorial illustrations as pictures.' 'Pictorial illustrations as learning materials' should have a definite educational function, spark the interest of learners and improve their understanding. 'Pictorial illustrations as illustrations' should contain text balloon and visual expressions in an appealing manner, and the components of those illustrations should closely be linked to one another. 'Pictorial illustrations as pictures' should produce appropriate emphatic and contrastive effects, and their characters should have a distinctive identity and be lifelike in terms of facial expression and gesture. Beside, the use of proper colors is required to create a particular image. When the 7th middle school social studies textbook 2 was analyzed according to the classification and evaluation standards, there appeared a specific trend in the patterns of using pictorial illustrations, and there were some problems with that as well. As for the frequency of using pictorial illustrations by purpose, 'inquiry activities' were included the most in the textbook. In terms of historical knowledge, the largest number of the pictorial illustrations dealt with 'situations.' In the case of the expression modes, caricatures and cartoons appeared most frequently in the textbook, which indicated that the comic expression mode was prevailing. As a result of assessing the pictorial illustrations in terms of learning materials, the pictorial illustrations didn't give full consideration to learners. In terms of illustrations, there wasn't an appropriate link between text balloon and visual expression in many of the pictorial illustrations. In terms of pictures, there was no sign of seeking after something exciting and novel in the illustrations. Rather, the composition and form of the pictorial illustrations were mostly indistinctive, and their colors and expression modes weren't appealing, which resulted in making the illustrations boring. Based on the findings of the study, there are some suggestions on the selection of textbook pictorial illustrations: First, the kinds of pictorial illustrations that aim at helping learners to put what they learned in order should be increased. Second, intensive efforts should be made to visualize various sorts of historical knowledge. Third, the development of colloquial texts, attractive characters and intriguing narrative is required. Fourth, the close relationship between texts and illustrations should be guaranteed. Fifth, professional illustrators and textbook producers should make concerted efforts to develop educational and aesthetic pictorial illustrations based on their knowledge of subject-matter education and visual design. In fact, however, there won't be any fundamental change in the utilization of pictorial illustrations if the given conditions aren't good enough to ensure the successful production and utilization of the illustrations. Official guidelines about the directions for the production of pictorial illustrations should be provided when curriculums are developed and approved, and researchers of history education should pay more attention to textbook pictorial illustrations. It's needed to shed light on pictorial illustrations based on historical knowledge and historical imagination, and a database of pictorial illustrations should be built to help teachers, researchers and learners to take advantage of quality pictorial illustrations they need. In the future, prolonged research efforts should be channeled into determining how to select classification and evaluation criteria in a coherent manner, and into grasping the relationship between evaluation criteria and actual learning effect.
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