The Effects of Ability Grouping on Learners' Perceptions of Small Group Activities
수준별 이동 수업 환경이 소집단 활동에 대한 학습자 인식에 미치는 효과
- 주제(키워드) ability grouping , learners' perception
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 부경숙
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046351
- 본문언어 영어
초록/요약
7차 교육과정 출범 이래, 우리나라 중등 학교 현장에서는 수준별 이동 수업이 널리 시행되고 있다. 하지만 학교 현장에서 수준별 이동 수업의 형태로 널리 시행되어 왔던 능력별 집단 편성 방식 (ability grouping)에 대해, 학계에서는 그 동안 많은 논란이 있어 왔던 것이 사실이다. 능력별 집단 편성 찬성론자들의 주장은 동일한 능력별로 수업 집단을 편성하면 수업의 이질성이 감소함으로써 교사는 학생의 요구와 수준에 맞춘 최적화된 수업을 할 수 있고, 이를 통해 학업성취도가 증가한다는 것이다. 반면 반대론자들은 능력별 집단 편성이 학생들의 자아인식과 심리적 요인, 학생에 대한 교사의 기대에 부정적인 영향을 미쳐 학습 결손을 가져올 수 있다고 주장한다. 즉 연구자들에 따르면, 능력별 집단 편성의 효과는 학생이 속한 수준별 학급의 수준에 따라 학습자에게 다르게 적용된다는 점이 나타났다. 본 연구의 교실 수업 관찰 결과에서도 학생들의 수업 참여도와 학습 태도는 학생이 편성된 능력 집단에 따라 매우 다르게 나타난다는 점이 발견되었다. 이러한 능력별 집단 편성의 효과는 특히 학생의 자아인식과 학습동기 측면에 큰 영향을 미치는데, 이러한 요인은 소집단 활동 (Small Group Activities, SGAs)과 같은 학습자 중심 활동의 성공적 수행에 중요한 요소로 작용한다. 학급 수준에 따라 능력별 집단 편성의 효과가 개별 학습자에게 다르게 적용된다면, 그러한 점이 소집단 활동을 할 때의 학습자 인식에도 다르게 영향을 미칠 수 있을 것이라는 가정에서 본 연구는 출발하였다. 본 연구는 수준별 이동수업 환경이 소집단 활동에 대한 학습자 인식에 미치는 효과를 조사함으로써, 학습 집단 구성 방식 및 학급 환경이 학습자에게 어떻게 다른 효과를 가지는지 알아보고자 한다. 조사를 위해 서울의 중학교 두 곳을 선정하여 교실 수업 현황을 관찰하였고, 219명의 2학년 재학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 학습자의 수준에 따라 학습자가 소집단 활동에 대해 느끼는 인식에 차이가 있을 것이라 가정하였으며, 소집단 활동 (SGAs)의 효과성 (effectiveness)은 학습자 변인 (learner variables)과 교재 변인 (material variables)이라는 두 가지 범주에 기초하여 조사하였다. 조사 결과, 각 학습자가 속한 수준별 학급 환경에 따라 학습자의 소집단 활동에 대한 인식에 유의미한 차이가 존재함이 밝혀졌다. 수준별 학급 상반에 속하는 학습자들은 모든 질문 항목에서 일관적으로 긍정적인 결과를 나타낸 반면, 수준별 학급 중반과 하반에 속하는 학습자들은 상대적으로 부정적인 결과를 보여주었다. 이러한 수준별 학급간 학습자 인식 차이는 각 학습자가 속한 수준별 학급 환경의 차이에 기인한다. 각 수준별 학급 사이에 학습 환경의 격차가 크기 때문에, 그러한 환경의 차이가 학습자 인식과 심리적 태도에도 각기 다른 영향을 미쳤을 수 있다는 점이 발견되었다. 각기 다른 수준별 학급 간의 환경 차이에서 오는 문제점에 대한 대안으로서, 많은 학자들이 수준별 능력 집단 운영에 있어 유연성 (flexibility)을 고려할 것을 제시하고 있다. Slavin (1990)은 효율적인 수준별 학급 운영을 위하여 처음 수준별 반 편성을 한 이후에도 반 편성 시험을 자주 볼 것과 유연성 있게 학생들을 재배치할 것을 강조하고 있다. 그러나 우리나라의 수준별 학급 운영 방식은 상당히 경직적이다. 학생들이 한 번 수준별 학급에 편성되고 나면, 반 편성 시험을 자주 실시하기도 어렵고 다른 수준별 학급으로 이동하는 것 역시 쉽지 않다. 이러한 경직적인 수준별 학급 편성과 운영 방식이 학습자를 수준별로 격리함으로써 부정적인 영향을 미치고 있음을 부정할 수 없다. 따라서 본 연구의 결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있다. 수준별 학급 운영이 학습자의 학업 성취도를 높이고 학습 효율성을 증가시키려는 당초 목적을 달성하려면, 학습자 수준에 따른 다양한 학습집단 운영 방식에 역점을 두고, 수준별 학급 운영 방식을 좀 더 유연성 있게 개선하는 노력이 필요할 것으로 생각된다. 이를 위해 교사는 능력별 동질 집단 (homogeneous ability grouping), 능력별 이질 집단 (heterogeneous ability grouping), 협력 학습 (cooperative learning) 등의 다양한 학습집단 운영 방식을 학습자의 수준에 맞추어 유연성 있게 적용하는 것이 요구된다. 또한 소집단 활동의 운영에 있어서, 많은 학습자들이 교사 주도적 수업 방식에 익숙해져 있기 때문에 교사는 소집단 활동 운영 기술을 학습자에게 별도로 지도함으로써 효율적인 학습으로 이끌 필요성이 있다.
more초록/요약
Since the launch of the seventh English Educational Curriculum, homogeneous ability grouping has been widely adopted in secondary school classrooms to apply individualized instruction to the educational setting of Korea. Proponents of ability grouping argue that it can enhance students’ achievement by reducing the heterogeneity of instructional classes, and that teachers can also provide instruction appropriate to students’ levels of readiness and needs. On the other hand, opponents of ability grouping claim that it can have a detrimental influence on learners’ motivation because the fact of being assigned to a low group can have a negative effect on students’ self-perceptions and teachers’ expectations. Furthermore, through daily classroom observation, students’ attitudes and participation rates were found to be very different across ability-grouped classes. Many researchers argue that that the effects of ability grouping are different for learners at different ability levels. Such different effects of ability grouping might influence learners’ perceptions of SGAs, according to their ability levels. Taken together, this study tried to discover the effects of ability grouping on learners’ perceptions of the effectiveness of SGAs. The negative aspect of ability grouping can cause lack of learners’ motivation in learning, and it is important especially for learner-centered learning activities like SGAs. To address the effect of ability grouping on learners’ perceptions of the effectiveness of SGAs, this study hypothesized that there might be differences in learners’ perceptions of the effectiveness of SGAs according to their ability levels. After that, the survey research was conducted on 219 students of two middle schools in Seoul. Assessment of the effectiveness of SGAs was based on examination of two categories, learner variables and material variables. Each category was divided into two subcategories, which can be classified into learner awareness and their motivation, material usefulness and its effectiveness. Consequently, the effects of ability grouping were different for learners at different ability levels. The survey results indicate that there are significant differences in learners’ perceptions of the effectiveness of SGAs according to their ability levels. High ability group learners consistently show the highest results in all items, whereas middle and low ability group learners present relatively low perceptions. Under ability grouping environments, each ability group shows a different result for learners’ perceptions based on their levels. Therefore, it can be assumed that the ability grouping environment itself may have a different effect on learners’ perceptions because the learning environment of each ability group is different from one another. Consequently, it is important to minimize the negative influence of ability grouping environments on learners, especially for middle and low ability groups. Taken together, it can be a beneficial approach for learners to differentiate group compositions according to their levels of readiness and achievement. Also, flexibility is considered as the key factor of successful grouping arrangements by many researchers. Strict group composition tends to increase the gap between better students and weaker students by segregating them. Therefore, the implementation of flexible grouping systems is meaningful for learners to have a variety of opportunities to interact with a wide range of peers. In terms of this, teachers need to use flexible group compositions according to students’ achievement levels and classroom contexts. In conclusion, different adaptations of group compositions would be required for students at different achievement levels.
more