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Digital Textbooks and English Instruction : Interaction and Motivation in Elementary Schools

초등학교에서의 디지털 영어 교과서 사용이 상호작용과 학습동기에 미치는 영향

초록/요약

The purpose of this study was to verify how using a digital textbook affects classroom interactions and students’ motivation in English classes. For this study, the researcher conducted observations of English lessons in order to identify the types of interactions and motivation in a digital textbook classroom compared to a traditional classroom. The survey was also conducted on 59 students who were using digital textbooks, in order to elicit students’ subjective opinions about their interactions and motivation when they used their digital textbooks. The result demonstrated that using a digital textbook changed the types of interactions in an English class. As individual work increased, students had more opportunities to interact with the textbook content and with the teacher through one-to-one conversations. However, the overall interactions among the students decreased since the pair/group work decreased. This was because the pair/group work was replaced by individual or whole class work in the digital classroom. Overall, the instruction using a digital textbook was more learner-centered than the traditional instruction. In the aspect of motivation, using a digital textbook motivated the students’ learning as increasing their interest, attention, autonomy, and participation. The result of survey was same as that of observation, except for the pair or group work. Students believed that the interactions between a teacher and a student, a student and a student, and a student and the content increased. Students might think the interaction among students increased because they had more chances to share their learning experiences with others using a digital textbook and an electronic whiteboard. Students also perceived that using a digital textbook had a positive influence on their motivation to learn in terms of attention, relevance, confidence, satisfaction, and academic achievements. From these results, it is identified that using a digital textbook has an influence on classroom interactions and also facilitates students’ motivation as providing various functions and content and establishing a digital environment. In this perspective, it can be concluded that using a digital textbook would be helpful for more successful English language learning in schools.

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초록/요약

본 논문은 디지털 교과서의 사용이 초등학교 영어 수업에서 학생들의 상호작용과 학습동기에 주는 영향을 확인해보고자 하였다. 효과적인 학습을 위해 첨단 기술이 교육분야에서 점차적으로 확대되고 있는 추세에, 최근 가장 주목받고 있는 것이 공교육을 위한 디지털 교과서의 개발이다. 따라서 이 디지털 교과서의 사용이 영어를 학습하는데 있어서 성공적인 학습의 요소라고 여겨지는 상호작용과 학습동기에 영향을 미치는가를 알아봄으로써 디지털 교과서를 효과적으로 개발, 사용하기 위한 시사점을 제공하고자 한다. 이를 위해 본 연구는 디지털 교과서 연구학교 중 하나를 선택하여 디지털 교과서를 활용한 영어 수업이 어떻게 이루어지는지를 관찰하고, 이를 통해 학생들의 상호작용 유형과 학습동기를 분석하였다. 또한 이를 서책형 교과서를 사용하는 수업과 비교함으로써 디지털 교과서를 활용한 수업의 효과성을 찾고자 하였다. 관찰과 더불어 설문조사도 함께 실시하였는데, 디지털 교과서를 사용하고 있는 59명의 초등학생들을 대상으로 영어수업에서의 디지털 교과서 활용이 상호작용과 학습동기에 주는 영향을 어떻게 인식하고 있는지를 알아봄으로써 그 효과성을 입증하고자 하였다. 연구의 결과로 디지털 교과서 활용을 통해 수업에서의 상호작용 유형의 변화가 나타났고, 학생들의 학습 동기 또한 증가한 것으로 확인되었다. 상호작용 측면에서는 디지털 교과서를 사용함에 따라 개인 활동 시간이 늘어남으로써, 학생과 디지털 교과서간의 상호작용과 교사와 학생간의 일대일 상호작용이 증가한 것으로 나타났다. 전체 활동 내에서는 학생간의 상호작용이 늘어났음에도 불구하고, 전체적으로 짝활동과 모둠활동이 감소하면서 학생간의 상호작용은 줄어든 것으로 관찰되었다. 전반적으로는 디지털 교과서를 사용한 수업이 서책형 교과서를 사용한 수업에 비해 디지털 교과서와 전자칠판을 통한 학습자 중심적인 수업을 이끌고 있었다. 학습 동기에 있어서도 디지털 환경의 학생들이 학습에 더욱 재미를 느끼고 집중하며, 수업에 더 적극적으로 참여하고 학습에의 자발성을 보이는 것으로 나타났다. 설문의 결과도 모둠활동을 제외하고는 거의 다르지 않게 나타났다. 학생들은 교사와 학생, 학생과 교과서간의 상호작용뿐만 아니라 학생간의 상호작용도 늘어났다고 인지하고 있었는데, 이것은 디지털 교과서 활용 수업에서 비록 모둠활동의 비중은 줄었지만 개인별 학습이 진행된 후 학습경험을 공유하고 서로 비교할 수 있는 시간이 제공됨으로써 학생간 상호작용의 증가로 인식한 것으로 생각된다. 학생들은 또한 디지털 교과서가 자신들의 학습동기에 긍정적인 영향을 준다고 생각하고 있었다. 이러한 결과를 통해 이 연구는 디지털 교과서의 활용이 다양한 기능과 컨텐츠를 제공하고 효과적인 디지털 환경을 조성함으로써 수업에서의 교실 상호작용을 변화시키고 학생들의 학습 동기를 촉진하는 데에도 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다.

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