검색 상세

신문 기사 텍스트의 이데올로기 읽기 모형 연구

A Study On The Reading Model Of Ideology Of Text In Newspaper Article

초록/요약

그동안의 국어교육에서 신문은 단지 학습목표 달성을 위한 도구적 제재로만 사용되어 왔다. 이는 신문의 문자언어적 특성만 고려한 것으로 신문이 갖는 사회․문화적 의미와 매체적 특성은 간과한 것이다. 우리는 수많은 정보를 신문을 통해 접하고, 그에 따라 생각하고 행동하지만 그 내용에 대해서 비판적인 시각 견지에 대해서는 소홀했다. 이는 단순히 정보를 얻는 것이 아닌, 우리의 사고와 행동을 형성시키는 것으로 신문에 대해 비판적인 시각을 갖고 읽어야 한다. 최근 매체 언어에 대한 관심으로 신문 언어 역시 주목받고 있다. 그 중에서도 매체 언어의 비판적 읽기가 화두로 떠오르면서 신문 언어 역시 비판적 읽기의 필요성이 제기되고 있다. 신문이 여론을 형성하고 우리의 실천적 행동을 형성하게 한다는 점을 주목할 때, 신문의 이데올로기 형성에 비판적인 시각을 갖고 읽으려는 노력이 필요하다. 본 연구는 이러한 신문의 이데올로기를 읽을 수 있기 위해 신문 기사 텍스트의 이데올로기 요소와 특성을 찾고, 이를 기저로 하여 신문 기사 텍스트의 이데올로기 읽기의 교수 학습 지도를 구안하였다. 기사 텍스트의 이데올로기 읽기를 위해서는 기사 텍스트의 실제적인 분석이 선행되어야 하는데 이때 본 연구의 분석 대상으로는 2009년 7월 22일에 있었던 미디어법안 강행처리와 관련된 신문 기사를 선정하였다. 이 기사는 정치․사회․문화 전반에 걸쳐 논란이 되는 사안이었고, 신문사 역시 미디어법안에 영향을 받는다는 점에서 이 사안을 어떻게 다루고 있는지 확인하였다. 신문으로는 평소 상반되는 논조의 신문사 두 곳을 선정하였는데, 이 둘의 비교를 통해 신문의 이데올로기가 극명하게 차이가 날 것으로 생각했기 때문이다. 분석 방법으로는 페어클라우의 ‘비판적 담화 분석’을 적용하여 신문 기사 텍스트에서 표출되는 이데올로기 특성을 확인할 수 있었다. 이는 크게 ‘정보의 재구성’, ‘정당화’, ‘표현 전략’으로 나누어 확인해 보았고, 이를 학교 현장의 학습자들도 학습할 수 있게 교수․학습 지도안을 구안하였다. 학습자가 직접 기사 텍스트의 이데올로기 요소를 찾아 읽을 수 있도록 읽기 지도 방법으로는 읽기 전략을 적용하였고, 궁극적으로 학습자가 이데올로기의 가치를 내면화하도록 하기 위해 지도 모형으로는 ‘가치 탐구 학습 모형’을 적용하여 교수․학습 지도안을 구안하였다. 이와 같은 논의를 통한 신문 기사 텍스트의 이데올로기 읽기 지도는 실제적인 분석을 통해 학습자가 이데올로기 요소를 찾을 수 있도록 하는 안내서가 될 수 있다는 점에 의미를 가진다. 또한 궁극적으로는 학습자가 신문의 정보를 단순 수용하는 것이 아닌, 주체적인 사고와 판단을 통해 사물을 바라보는 태도를 갖도록 하여, 주체적인 신문 언어 생활을 향유하도록 하는 데 그 의의를 찾을 수 있다.

more

초록/요약

In the past, newspaper has only become an instrumental sanction in Korean Language Education. This is only considering the characters attributing to linguistic characters of newspaper so it has overlooked the intermediately social characteristics and cultural characteristics of newspaper. We encounter much information through newspaper and think and act according to the content of the newspaper, but a critical perspective in the information was lacking in general. Rather than simply just receiving information, newspaper is shaping the thoughts and behavior of us so it is important to read newspaper with a critical mind. Recently, with much interest in the medial language, newspaper language is also receiving much attention. Among them, critical reading of the language as them medium rose as the topic, newspaper language also needs to be raised as critical reading materials. It is important to note that the newspaper forms the public opinion and the practical actions of people, it is important to have the efforts in forming an critical site on the ideology of newspaper. The purpose of this study is to find the ideological elements and characteristics of newspaper text in order to help readers to read the ideology of the newspaper and with this as the underlying ideology, the teaching and learning methods of reading ideology of article texts were critically looked at. For ideology reading of article text, it requires analyzation of existing article texts and for this matter, this researcher has selected an article relating to media handling law enforcement printed on July 22, 2009. This article was a controversial issue throughout the political, social, and cultural aspects and through this study, we wanted to see how newspaper companies were dealing with this matter from the point of view that newspapers also are effected by media law. Two daily newspaper companies which usually had two conflicting tones were selected. It was because the researcher believed that through comparing these two newspaper companies, there will be a significant difference in the ideologies of the two newspaper companies. For analysis methods, “Critical Analysis of Discourse" of Fairclough was used in order to observe the ideology properties expressed in the text of the newspaper. This was checked by dividing them into “reconfiguration of information," “justification," and “representation strategies" and this was critically formed so teachers at schools are able to teach and learn as well. To have students actually reading by finding the ideology of the text in the articles themselves, reading strategies instruction methods were applied, and ultimately to have the learners to internalize the value of ideology, “value of inquiry learning models" was applied at a teaching model for the teaching and learning methods. Through these theory, reading the text of the ideology of the newspaper has meaning in becoming the guidebook that allows learners to analyze the actual elements that help them to find the ideology elements. Additionally, ultimately, rather than simply learning to accept the newspaper's information, it allows learners to have an attitude that looks at things through proactive thinking and determination, the purpose of this study is to have use the subjective language newspaper to enjoy life in the future.

more