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내러티브를 활용한 생활사 교재 재구성 : 일제시대 농민운동을 사례로

The Study of Restricting Life History Text Using Historical Narratives : A case of Japanese Occupation Period Farmer's Movement

초록/요약

역사는 인간 삶의 발자취를 연구하는 학문으로서 인간의 다양한 삶과 나아가 인간이 만든 사회의 제반 모습을 연구하는 학문이라고 할 때, 생활사는 그 중 인간의 일상적인 생활 모습과 생활양식 그리고 그 변화상을 추구하는 역사 연구의 한 분야라고 할 수 있으며 인간이 역사연구의 중심이 된다고 할 수 있다. 이러한 생활사 학습의 전제가 되는 교과서는 그 시대에 살았던 다양한 사람들의 삶을 담고 있는 자료를 통하여 당시 사람들의 생활을 복원하고 궁극적으로 전체시대상을 유추할 수 있어야 한다. 그렇다면 생활사를 효과적으로 학습할 수 있는 방법은 무엇일까? 필자는 효과적인 생활사 학습을 위해서 역사 내러티브가 적합하다고 생각하였다. 왜냐하면 역사 내러티브를 활용하여 생활사 학습을 할 경우 다양한 사람들의 삶을 읽어낼 수 있으며 역사에 대한 흥미를 가질 수 있고 역사적 사건을 자신만의 의미로 재구성 할 수 있다는 긍정적인 효과가 있기 때문이다. 그러나 역사 내러티브를 활용한 생활사 학습을 논의하기 위해서는 교재 연구가 선행되어져야 한다. 교재 연구를 할 때 가장 중요한 것은 서술 방식이다. 본고는 역사 내러티브 활용하여 서술의 주체인 저자, 시간의 흐름, 개연성 있는 인과관계를 드러내고자 노력하였다. 교과서를 재구성하기 전에 우선 7차 한국 근 ․ 현대사 교과서「농민운동과 노동운동의 전개」단원의 농민운동을 목차, 학습 보조 자료, 서술 경향으로 나누어 분석하였다. 그리고 교과서 분석을 토대로 「일제 강점기 농민의 삶」을 역사 내러티브를 활용하여 재구성 해 보았다. 교재를 재구성할 때 소작농 세 명의 이야기가 하나의 에피소드에 그치지 않고 ‘일제 강점기 농민의 삶’이라는 주제 속에 인과관계로 엮일 수 있도록 하였으며 여러 학술서를 참조하여 역사적 사실성을 잃지 않도록 주의하였다. 마지막으로 본 연구는 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 저자의 관점이 드러나도록 교재를 재구성하였다. ‘힘겹게’ ‘~하게 된 것이다.’라는 표현을 사용하여 독자는 저자의 관점을 파악할 수 있다. 저자의 관점이 드러남으로써 교과서가 절대적 텍스트가 아님을 인식하게 되고 자신만의 의미를 재구성할 수 있는 공간을 확보하게 될 것이다. 둘째, 학습 보조 자료를 본문 안에 삽입하여 본문내용과 어우러지도록 하였다. 대부분의 교과서는 본문과 학습 보조 자료를 구분하여 배치하고 있다. 따라서 본문 내용을 중심으로 학습하는 현실에서 읽기 자료는 전혀 읽혀 지지 않는 경우가 대부분이다. 본고에서는 이러한 한계를 극복하기 위하여 읽기 자료를 본문내용과 나란히 배치하였고 본문 내용을 읽기 자료를 토대로 하여 구성하였다. 따라서 학습 보조 자료는 거의 읽히지 않고 있는 현행 교과서의 한계를 보완하려고 노력하였다. 셋째, 역사 내러티브를 활용하여 다양한 사람들의 삶을 생생하게 묘사하였다. 다양한 사람들의 삶을 생생하고 살아있게 학습하기 위하여 기존의 설명식 서술에서 벗어나 역사 내러티브를 활용하여 서술하였다. 당시의 구조나 제도를 통하여 사람들의 생활을 확인하는 차원에 그치는 것이 아니라 생생하게 묘사된 다양한 사람들의 삶을 통하여 시대상을 유추할 수 있도록 하였다. 본 연구의 의의를 바탕으로 앞으로 진행될 후속연구가 보다 활발하게 진행되어 생활사에 대한 대중의 관심이 학교 현장에서도 이루어지기를 바란다.

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초록/요약

History is an academic subject that studies the traces of human life so when saying that it is a subject that studies the various aspects of society created by humans, it could be said that life history is one field in the historical research of the daily lives and lifestyles of man and the history that brings change to it, and it could be considered the core of the study of human history. Textbooks that are the requisites for the study of life history recreates the lifestyles of people of that time through materials containing the lives of various people and ultimately should be able to infer that era in its entirety. So what would be an effective way to study life history? This writer believes that narratives are appropriate for the effective study of life history. That is because when studying life history through history narratives it is possible to read about the lives of a wide range of people, become interested in history, one can reorganize historical events to one’s own significance, and other such positive effects. However in order to discuss the study of life history using historical narratives requires precedent textbook research. The most important thing in textbook research is the method of depiction. This writing attempts to use historical narratives in order to uncover the depiction’s main agent the author, the flow of time, and likely human associations. Before restricting the textbook, we divided and analyzed the 7th version of the modern Korean history textbook “Farmer’s Movement and Its Development” into the table of contents, study-supporting data, and description. And using the analysis of the textbook we used the historical narrative of “Japanese Occupation Period Farmer’s Life” and tried to reconstitute it. When reconstituting the textbook the story of three small farmers did not end in one episode and made it so that it could associate within the topic of “Japanese Occupation Period Farmer’s Life” and we made certain to refer to several academic materials so as to not lose authenticity. The last research had the following meaning. First, reconstitute the textbook so as to reveal the author’s perspective. By using expressions such as “it was done with much effort” the reader can ascertain the author’s perspective. With the writer’s point of view clear, they come to recognize that the textbook is not an objective text and are able to secure a space where they could reorganize significance for themselves. Second, insert supporting academic contents into the body and make it interact with the contents in the body. Most textbooks separate and distinguish between the body and supporting academic contents. Thus, in the reality where study is centered on the body the reading materials are mostly not read. In order to overcome this problem, this piece placed the reading material alongside the main contents and structured it so that the main contents are based upon the reading material. So we have attempted to overcome the difficulties of current textbooks where supporting academic materials are almost never read. Third, we vividly portrayed the lives of a variety of people using historical narrative. In order to lucidly and vividly study the lives of a variety of people we went beyond the basic explanation-type description and depicted using historical narrative. It does not stop at verifying the lifestyles of the people through the accounts and systems of the time but it also allows inferring what it was like at the time through the vivid description of the lives of various people. Based on the goal of this research, we hope that future researches to come can be performed with more enthusiasm and that public interest on life history increases at school and in the field.

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