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실패공포와 학업적 자기효능감이 고등학생의 학업지연행동에 미치는 영향

Impact of Fear of Failure and Academic Self-Efficacy on Academic Procrastination of High Schoolers.

초록/요약

본 연구에서는 실패공포와 학업적 자기효능감이 고등학생의 학업지연행동에 미치는 영향에 대하여 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기 소재의 고등학교 1학년 647명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 실패공포에 따른 학업지연행동의 차이를 검증한 결과, 실패공포가 높을수록 학업지연행동이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학업적 자기효능감에 따른 학업지연행동의 차이를 검증한 결과, 학업적 자기효능감이 높을수록 학업지연행동이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 실패공포에 따른 학업적 자기효능감의 차이를 검증한 결과, 실패공포가 높을수록 학업적 자기효능감이 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 실패공포와 학업지연행동 사이에서 학업적 자기효능감의 매개효과를 알아본 결과 학업적 자기효능감은 실패공포와 학업지연행동 사이를 매개하는 것으로 나타났다.

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초록/요약

The purpose of this study was to examine how the fear of failure and academic self-efficacy of high school students affected their academic procrastination. The survey was conducted using 647 first graders in high school in Seoul and Gyeonggi province. The results of this study were as follows; First, the examination for verifying differences of academic procrastination caused by fear of failure led to the conclusion that the more fear of failure they had, the more academic procrastination they had. Second, the examination of the relationships between academic self-efficacy and academic procrastination showed that the higher academic self-efficacy they had, the less academic procrastination they had. Third, the survey of the relationships between fear of failure and academic self-efficacy indicated that the more fear of failure they had, the lower academic self-efficacy they had. Fourth, the investigation to find out whether academic self-efficacy plays any role in fear of failure and academic procrastination made it clear that academic self-efficacy influences on fear of failure and academic procrastination. That is to say, academic self-efficacy acts as an intermediary between fear of failure and academic procrastination.

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