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수난, 부활사화에서의 여성 제자들에 관한 연구 : 마르 15,40-16,8; 마태 27,55-28,10; 루카 23,49-24,12를 중심으로

Study in the female disciples of Passion and Resurrection Story

초록/요약

남성중심적이고 가부장적인 유다사회에서 여성의 열악한 위치를 고려할 때, 제자들로서 여성의 활동에 대한 기록은 은폐되거나 약화될 수밖에 없다. 그러나 예수의 사역 중, 가장 중요하다고 여겨지는 "수난과 부활"의 순간에 여성 제자들은 제자로서의 참모습을 드러내며 공관 복음서 전면에 등장하게 된다. 남성 제자인 열두 제자들이 모두 도망과 배신으로 사라졌을 때, 여성 제자들은 십자가 아래서, 돌아가신 주님의 매장을 지켜보며, 빈 무덤과 부활의 증인으로 예수와 함께 하게 된다. 그들은 예수를 섬기고 따르는 참 제자됨의 모습을 보여주었다. 본 논문은 공관 복음서의 공동체 상황에 따라 "수난, 부활사화"에 나타나는 여성 제자들의 묘사가 어떠한 차이를 드러내는지, 여성신학적 성서해석과 역사 비평의 방법론으로 연구하였다. 마르코 복음은 로마에 의한 교회의 핍박이 시작되는 시기에 기록되었기 때문에, 제자됨의 특징으로 "수난과 순종" 및 "따름과 섬김"을 강조하였다. 수난, 부활사화에서의 여성 제자들은 이러한 제자됨의 참모습을 보여주게 된다. 이는 마르코 복음에서 남성 제자들이 부정적 모델로 소개되고 있는 반면, 여성 제자들이 긍정적 모델로 소개되고 있다는 견해를 뒷받침해 주는 것이다. 마태오 복음은 유다계 그리스도인들을 주요 독자층으로 하고 있으며, 유다교와의 연속성과 불연속성이라는 이중적 특징을 나타내고 있다. 복음서에 반영된 상황과 단계는 잘 발전된 교회 개념과 교회 지도자들의 구조와 조직화를 정당화하는 것으로 여겨진다. 마태오 공동체는 제도화 과정 속에서, 가부장적인 당시의 사회구조에 적극적으로 편입했던 것으로 볼 수 있다. 따라서 남성 제자들, 남성 지도자들의 위치 강화와 정당화는 "수난, 부활사화"에서의 여성 제자들의 위치와 평가를 약화시키는 결과를 초래하였을 것이다. 루카 복음은 여성 배려적 복음서로 알려져 있으나, 루카의 여성에 대한 관심은 "수난, 부활 사화"에서 상대적으로 감소되는 것으로 여겨진다. 이러한 루카의 묘사를 교회의 제도화, 교권의 형성에 따른 남성 제자들의 권위 문제와 연관지어 생각해 볼 수 있다. 루카 복음이 마르코 복음 이후에 그리고 마태오 복음보다 비슷하거나 늦은 시기에 저술되었다고 한다면, 루카의 공동체 역시, 보다 제도화되고 발전된 교회의 모습을 갖추어 가고 있었을 것이다. 이러한 상황을 고려한다면, 루카 복음의 "수난, 부활사화에서의 여성 제자들"에 대한 묘사가 상대적으로 약화되어 나타나는 것을 루카가 여성을 비하하거나 역할을 감소시키기 위한 것으로 이해하기에는 무리가 있다고 본다. 수난, 부활의 첫 번째 증인, 선포자로서의 역할과 더불어, 여성 제자들의 중요점은 그들이 남성 제자들의 "회복"을 위한 전환점을 제공하는 역할을 하였다는 것이다. 또한 이러한 여성 제자들은 오늘날의 제자들에게 따름과 섬김, 선포의 제자됨의 메시지를 전하고 있다.

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초록/요약

A female's position was poor in a male-dominated and patriarchal Jewish society and records for female's activity could not help being concealed or weakened. But in the moment of the Passion and Resurrection that is considered the most important of Jesus ministry, female disciples enter the Synoptic Gospels as the appearance of true discipleship. When the twelve disciples who are male, all vanished into the escape and betrayal, female disciples showed the appearance of true discipleship and joined with Jesus as the witness of empty tomb and resurrection. They were under the cross and watched the burial of died Jesus. This thesis studied the difference of description for female disciples in the Passion and Resurrection story according to each community circumstance of Synoptic Gospels. The methodology is women's theological hermeneutics and historical criticism. Because the Gospel of Mark was recorded at the time of persecution for church by Rome, it stressed "passion and obedience" , "following and serving" as the characteristic of discipleship. Female disciples in the Passion and Resurrection story show true discipleship. While the male disciples of Mark are introduced as the negative model of discipleship, female disciples of that are introduced as the positive. The main reader of Gospel of Matthew is Jewish Christians and Matthew shows the dual characteristic of continuity and discontinuity with Judaism. The circumstance and step reflected in the Gospel justify the developed concept and structure of church organizing directors. It seems that Matthew community was incorporated into the patriarchal structure of society in the course of institutionalization. The intensification and justification of male disciples and directors's position would lead to the weakening of position and evaluation for female disciples in the Passion and Resurrection story. It is known that the Gospel of Luke is considerate of female but the Luke's concern for female relatively is reduced in the Passion and Resurrection story. This Luke's description can be considered in relation to the problem for male disciple's authority according to the institutionalization of church and formulation of magisterium. If Luke was recorded after Mark and Matthew or at the same time of Matthew, Luke community also would being made the appearance of institutionalized and developed church. Considered this circumstance, even though Luke's description for female disciples relatively is weakened in the Passion and Resurrection story, it will not be for degrading them and reducing their role. Together with the role of the first witness and proclaimer for the Passion and Resurrection, the important role of female disciples is that they offer the turing point for restoration of male disciples. And these female disciples tell us, today's disciples the message for discipleship of following, serving and proclaiming.

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