검색 상세

새터민 청소년의 남한 사회 적응과 미디어 교육

초록/요약

본 연구는 새터민 청소년이 남한 사회 적응에 있어서 미디어 교육의 필요성과 그 방향성에 대해 알아본 것이다. 새터민 청소년의 사회 적응 교육 과정 중 미디어 교육이 남한 사회에 적응하는데 얼마나 도움이 되는지를 알아보고 그 결과를 토대로 미디어 교육의 방향을 제시해 보았다. 하나원의 12주 교육과정 중에서 주된 교육내용은 학력보충을 위한 교육이 주를 이루었으며 미디어 교육은 단 2시간을 가졌을 뿐이며 그 교육시간이 절대적으로 부족한 상황이었다. 그럼에도 불구하고 조사 대상자의 대부분은 하나원에서 짧게나마 배운 미디어 교육으로 인해 남한 사회 적응에 도움이 되었다고 응답하였다. 하나원 수료 이후 진학한 교육기관에서는 하나원보다 상황이 더 좋지 않았으며 오히려 미디어 교육의 시간이 거의 전무 한 것으로 파악되었다. 1. 새터민 청소년이 남한 사회 적응에 도움이 되도록 하기 위해서 하나원 미디어 교육과 관련하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 하나원의 사회 적응 교육 프로그램에서 2시간에 불과한 미디어 교육을 더욱 확대 및 강화시켜야한다. 새터민 청소년들의 특수성을 감안하여 정규과목으로 채택하고 교육 시간을 확대 편성하여야 하며, 남한의 주류 미디어 별로 최소 1시간이상의 시간을 배정하여 구체적이고 실제적인 미디어 교육이 이루어지도록 해야 할 것이다. 둘째, 새터민을 위한 전문 미디어 교육 강사의 육성과 관련 인력을 확보하여야 한다. 미디어 교육에 관해 연구하고 교육 받은 전문 강사가 양질의 교육을 제공해야 할 것이다. 2. 새터민 청소년의 미디어 교육 정책 지원과 관련해서는 다음과 같이 제언하는 바이다. 첫째, 새터민 청소년들을 위한 미디어 교육 정책을 종합적으로 수립하고 진행할 기구나 분과 또는 협의체등이 필요하다. 하나원 자료들을 내부에서만 사용할 것이 아니라 수료 이후에까지 연계되는 기관들과 민간단체까지 그 자료를 공유하여 효과적인 미디어 교육이 연계되어 진행되도록 해야 할 것이다. 둘째, 기구나 협의체를 통해 하나원에서부터 공교육기관, 대안학교와 사회적은 연구를 진행하는 학자들에 이르는 정기적인 모임이 필요하다. 이를 통해서 광범위한 자료들의 공유와 토론을 통해 구체적인 새터민 청소년의 미디어 교육을 위한 정책을 수립하고 미디어 교육의 방향을 제시해야 할 것이다. 3. 새터민 청소년의 미디어 교육을 위한 커리큘럼구성에 있어서 다음과 같은 내용과 방향성을 가지고 진행되어야 한다. 첫째, 새터민 청소년들의 기본적인 미디어 리터러시 능력 개발을 위한 커리큘럼이 필요하다. 둘째, 새터민 청소년들에게 남북한 미디어 환경의 차이를 이해하기 위한 미디어 교육 커리큘럼이 필요하다. 셋째, 새터민 청소년이 진학하는 공교육기관과 대안학교에서 각각의 교육기관 및 환경에 맞게 효율적으로 사용할 수 있는 미디어 교육 커리큘럼이 필요하다. 넷째, 새터민 청소년을 위한 커리큘럼의 지속적인 개발과 발전이 필요하다. 다섯째, 미디어 중독에 대한 예방과 치료에 관한 미디어 교육 커리큘럼이 필요하다. 이 연구는 새터민 청소년들의 미디어 교육에 대한 정확한 결과를 나타내는 것은 아니다. 미디어 교육은 오늘날 남한 사회로 성공적으로 연결되는 중요한 사회화 도구이기 때문에 이번 조사에서 수집된 데이터를 통해 나타난 경향들을 참고하여 앞으로 추가 연구를 통해 검증되고 발전되어져야 할 필요가 있다.

more

초록/요약

This study highlights the importance, requirements and direction of media education to help adolescent North Korean refugees better adapt to South Korean society. First of all, I investigated the role of media in the socialization of North Korean refugees. North Korean media is controlled by their government. The South Korean media are able to be more objective. North Korean refugees arriving in South Korea are unable to understand the differences in the content, believing it to be similarly controlled. The study focused on the media education curriculum offered by the Hana Institute, the official socialization center for incoming refugees. It also reviewed the attitudes towards media of those having graduated from the Institute. The study investigated how effectively the existing media education curriculum aids in the adaptation of young North Korean refugees to South Korean society. As a result of this study possible improvements for future media education curricula are suggested. Hana Institute’s 12 week curriculum is focused on the academic improvement of incoming adolescents and only two hours of that curriculum are used for media education. I found this to be insufficient. The situation is not better at the follow-up educational institutes that the graduates of Hana Institute attend. Almost no media education is available in their additional training. My findings suggest the following directions for the media education of adolescent North Korean refugees: 1. A more comprehensive and practical media education curriculum should be developed with at least one hour provided for each of the main Korean media: radio, television, internet, and mobile media. 2. It appears that each government institution serving refugees is developing its own media education program. It would be beneficial if there were a common media education policy and curriculum for all government agencies serving North Korean refugees. 3. The media curriculum should include: First, Basic media literacy in each of the primary media. Second, Comparative studies examining the differences between North and South Korean media usage and style. Third, Public School and alternative schools to be use efficiently in each of the media education curriculum is needed. Fourth, Measures of effectiveness for continual refinement of this curriculum. Finally, it appears that some refugees are becoming addicted to media as an escape vehicle from the heavy responsibility of incorporation into South Korean society. Media education should also include a component on suggesting treatment and alternatives to media addiction. The findings of this research project are not definitive. Rather, the gathered data represents significant trends that should be confirmed through further studies. The fact remains that media education is a very important adaptation and socialization tool to find success in today’s wired Korean society.

more