독서토론 진로탐색프로그램이 초등학생의 진로발달과 성취동기에 미치는 효과
- 주제(키워드) 진로탐색프로그램
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이창환
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046286
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구의 목적은 독서토론 진로탐색 프로그램이 초등학생의 진로발달과 성취동기의 향상에 영향을 미치는지 그 효과를 알아보는데 있다. 이를 위하여 초등학생 5학년 세 학급을 실험집단, 비교집단 A, 비교집단 B로 각각 선정하였다. 실험집단에는 독서토론 진로탐색 프로그램을 5주간 10회기에 걸쳐 실시하였고, 같은 기간 비교집단 A는 진로인식 집단상담 프로그램을, 비교집단 B는 교과학습을 실시하였다. 측정도구로는 이종범(2005)이 개발한 초등학생용 진로발달 검사도구, 기현주(2004)가 개발한 초등학생용 성취동기 척도를 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 독서토론 진로탐색 프로그램 집단이 교과학습을 실시한 집단에 비해 진로발달에 유의한 향상이 있었으나, 진로인식 상담집단에 비해서는 유의한 차이점이 나타나지 않았다. 둘째, 독서토론 진로탐색 프로그램 집단이 교과학습을 실시한 집단과 진로인식 상담집단에 비해 성취동기가 유의하게 향상되었다. 이상의 양적인 연구 결과 및 소감문과 프로그램 만족도 평가 등의 질적 평가를 바탕으로 독서토론 진로탐색 프로그램은 초등학생의 진로발달과 성취동기 향상에 효과가 있음을 알 수 있었다. 주요어 : 독서토론 진로탐색 프로그램, 진로발달, 성취동기
more초록/요약
This purpose of study is to examine the effects of the reading discussion-oriented career exploration program for elementary school students on career development and achievement motivation. To achieve this purpose, three fifth grade classes were assigned to an experimental group, comparative group A and comparative group B. Reading discussion-oriented exploration program for the experimental group was conducted for five weeks in ten sessions, the same period of time for comparative group A was given for conducting a career education program and subject studying was conducted on comparative group B. The instruments used in this study were Career Development Test for children developed by Jong Bum Lee(2005) and Achievement Motivation Test for children developed by Hyun Ju Ki(2004). The results of this study are as follows: First, the experimental group applied to the reading discussion-oriented career exploration programs showed a significant increase in their career development compared with the subject studying group. But they did not show a significant increase compared with the career education group. Second, experimental group applied to the reading discussion-oriented career exploration programs showed significant increase their achievement motivation compared with the subject studying group and career education group. Based on the result of quantitative study and analysis through an impression report and program satisfaction evaluation, the reading discussion-oriented career exploration programs proved that it has a positive effect on career development and achievement motivation of elementary school students key word : reading discussion-oriented career exploration program, career development, achievement motivation
more