검색 상세

미디어교육 교사양성을 위한 제도적 방안 연구 : 미디어교육 교사양성 프로그램 개발을 중심으로

초록/요약

본 연구는 체계적이고 공신력 있는 미디어교육을 실행하기 위한 미디어교육 교사교육 프로그램 개발에 그 목적이 있다. 미디어교육 교사로서의 역할을 수행하기 위한 이상적인 미디어교육 교사의 모습과 필요 자질을 바탕으로 미디어교육 교사교육의 목적을 설정하고 교육과정 개발모형을 활용해 보편적이고 이상적인 미디어교육 교사교육의 프로그램의 개발을 연구 목적으로 한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 미디어교육의 목적을 이루기 위한 미디어교육 교사의 역할은 무엇인가? 둘째, 미디어교육 교사로서의 역할을 하기 위한 미디어교육 교사의 자질은 무엇인가? 셋째, 미디어교육 교사의 역할을 수행하고 이상적 미디어교육 교사의 자질을 함양하기 위하여 필요한 미디어교육 교사교육 프로그램의 이상적 교육과정은 어떻게 되는가? 이를 위하여 미디어교육의 특성과 일반적 교사의 역할과 자질을 결합시켜 미디어교육 교사의 역할과 자질을 설정하였으며, 이를 바탕으로 해외와 국내 미디어교육 교사양성 프로그램의 내용을 조사, 분석하여 보편적이고 이상적으로 실현될 수 있는 미디어교육 교사교육 프로그램의 틀을 마련하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어교육 교사는 미디어 소통능력 향상을 위한 미디어교육의 목적을 이루기 위하여 학생 이해자, 학습 촉진자, 연구자, 프로그램 개발자로서의 미디어교육 교사의 역할이 요구된다. 둘째, 미디어교육 교사는 교사로서의 역할을 수행하기 위하여 이상적인 미디어교육 교사상에 부합되는 미디어교육 교사로서의 자질을 갖추고 있어야하며, 이는 교육자에게 필요한 전문직 교직관과 미디어교육에 대한 사명감을 지니고, 미디어에 대한 이해와 교수능력, 탐구능력을 지녀야 하며, 학습자에 대한 이해와 애정을 지니고, 빠르게 변화하는 매체 변화에 민감하게 반응하고 매체활용 능력을 익히며 새롭게 변화하는 미디어환경을 파악하고 관련지식을 끊임없이 습득함과 동시에 적극적인 행동 의지와 항상 노력하는 자세를 지녀야 한다는 것이다. 셋째, 미디어교육 교사교육을 위해서는 합리적 접근을 강조하고, 실증주의, 경험주의, 성과주의, 기술공학적 절차를 중시하는 타일러의 목표모형이 미디어교육 교사교육의 목적을 달성하기 위해 가장 보편적이고 기본적인 모형으로서 사용될 수 있었다. 위의 연구결과를 토대로 우리나라 미디어교육 교사교육 프로그램을 개발하였으며, 그에 따라 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 미디어교육 교사의 자격기준이 국가수준의 교사자격으로 정립, 관리되어야 한다. 둘째, 미디어교과 교육론과 같은 교과 교육학으로서의 발전을 위하여 교육학과 미디어관련 전공지식의 융합이 이루어져야 한다. 셋째, 미디어교육 교사교육 프로그램이 하루빨리 체계화되고 상용화 되어 체계적이고 공식화된 미디어교육이 이루어져야 할 것이다.

more

초록/요약

This study purposes to develop a training program for teachers teaching by media to implement systemized and publicly reliable education. Based on the features and required qualities of an ideal media-based teacher, it aims to set the goals of training of media-based teachers, and develop an ideal program for training of media-based teachers using a curriculum developing model. For the purpose, the agenda for this study were set up as follows: First, what is the role of media teachers in achieving the objectives of education by media? Second, what are the required qualities to media teachers in order to play proper roles as media-based teachers? Third, what consist of an ideal curriculum of training program which would serve to exert the role of the media-based teachers and obtain the ideal qualities of them? For those purpose, the roles and properties were set up by integrating the characteristics of media-based education and the general roles of teachers. And, on the result of that, the state of the domestic training programs for media-based teachers were researched and analyzed, and the frame of a training program that could be carried both generally and ideally was founded. The results are as follows: First, a teacher using media needs to play the role as the one who understands the students and encourages to study, a researcher, and a program developer, in order to reach the goals of media-based teaching to raise communication ability. Second, media-based teachers need to have the proper qualities conforming to the ideal figure of a media-based teacher. It means that a media-based teacher should have professional conceptsand mission about media-based teaching, understanding and teaching ability about media, exploring ability, as well as the affection and understanding about learners. Also, media-based teachers should be susceptible to the fast changing media, learn the using methods of media, obtain continually the relevant knowledge, as well as always have active wills and striving attitudes. Third, the reasonable approach was emphasized for training of media-based teachers. And, the Tyler-model that values the positivism, empiricism, performance orientation, and technical and engineering process could be used as the most basic and usual one in order to achieve the training objectives of media-based teachers. From the results as stated above, a training program for the teachers using media was created, and thereby, I want to propose as follows: First, the qualifying standards of the teachers teaching by media have to be arranged and administered at the level of the government. Second, pedagogy and the relevant professional knowledge of media have to integrated, so that it develops as a department of pedagogy, for example the educating theory of the media-based subject. Third, the training programs for media-based teachers need to be systemized and used commonly as soon as possible, so that they could be advanced to systematic and official media-based education.

more