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사료학습을 활용한 역사수업 구성 : 고등학교 국사 '근대 태동기의 사회' 단원을 중심으로

How to Form History Lessons Using Historical Materials : Concentrating on the Chapter ‘Embryonic Stage of the Modern Society’ in the High School History Curriculum

초록/요약

최근 역사교육에 대한 새로운 인식들을 바탕으로 여러 가지 논의들과 다양한 발전 방향들이 모색되어 왔다. 이러한 새로운 인식들은 학습자의 역사적 사고력이나 상상력, 교사와 학습자 사이의 유기적인 상호작용, 새로운 교수법등과 같은 역사교육의 큰 목표를 담고 있다. 위와 같은 새로운 논의들의 등장은 역사교육에 대한 문제의식을 포함하고 있으며 보다 새롭고 창조적인 방향으로의 발전을 모색하고 있다는 점에서 큰 의의를 가지고 있다. 그러나 활발하게 이루어지고 있는 최근의 연구들에 비하여 수업 현장에서는 아직 위와 같은 논의를 충분하게 반영하지 못하고 있다. 물론 많은 교사들이 양질의 역사수업을 구성하기 위해 많은 노력들과 시도를 거듭하고 있지만 그것이 보다 보편적으로 이루어지지 않고 있다는 것이 가장 큰 문제라고 할 수 있겠다. 본 연구는 위와 같은 역사교육의 지향점들을 반영하고 보다 보편적으로 활용될 수 있는 수업 방법을 고민하는 것에서부터 시작하였다. 또한 역사적 사실관계를 아는 것뿐만 아니라 학습자의 역사적 사고력을 자극할 수 있는 방법을 찾고자 하였다. 이러한 고민의 결과로서 사료학습은 역사교육에 대한 많은 가능성을 가지고 있었다. 학습자로 하여금 역사적 사실을 보다 직접적으로 접할 수 있게 하는 것뿐만 아니라 수업 중 구현할 수 있는 다양한 사료학습 방법은 여러 가지 교육적 효과를 얻을 수 있도록 하기 때문이다. 따라서 연구의 방향은 사료학습의 교육적 효과를 확인하는 것과 이를 수업 과정 중 적극적이고 지속적으로 활용할 수 있는 방안을 찾는 것이었다. 위와 같은 교육적 효과를 확인하기 위하여 먼저 사료와 사료학습의 개념을 밝히고 이를 통해 구현할 수 있는 다양한 사료학습 방법을 살펴보고자 했다. 또한 다양한 사료학습 방법을 수업 중 활용할 수 있는 구체적인 방법을 논의하기 위해 실제 고등학교 국사 단원 중 하나를 선정하여 그것을 3차시로 나누고 각 차시별 사료학습 방법을 설계하고자 하였다. 사료학습 방안을 연구하면서 특히 비판적 읽기와 쓰기를 활용한 사료학습 방법은 짧은 시간 사료를 통해 학습자의 판단력이나 분석력, 또는 창의성을 자극할 수 있다는 점에서 그 활용 의의를 발견할 수 있었다. 또한 이러한 사료학습 방법이 특정 단원에만 한정되지 않는다는 점에서 보다 보편적이고 넓게 활용될 수 있는 방안을 찾고자 했던 본래 연구의 취지에도 부합할 수 있었다. 그러나 연구의 한계로서 현실적인 제약으로 인해 위와 같은 사료학습을 실제 교육현장에서 적용하여 구체적인 교육적 효과를 확인할 수 없었다. 따라서 수업을 구성하고 이와 같은 방법이 보다 더 지속적이고 적극적으로 활용될 수 있게 하기 위한 몇 가지 제언을 끝으로 연구를 마무리 하게 되었다. 본 연구가 앞으로의 사료학습과 이를 활용한 수업구성에 작게나마 도움이 되고 또한 향후 역사교육에 또 다른 새로운 논의들이 활발하게 이루어지길 바라면서 글을 마무리 하도록 하겠다.

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초록/요약

Recently there have been changes in the recognition in educating history which have lead to diverse discussions and courses in development. Such ‘new’ recognition has a mission in history education which is to allow the learner to improve on one’s historical thinking or imagination, to organically interact with the educator and the learner, or allow the educator to form new methods in teaching history. Introduction of such missions and discussions implies problematic issues involved in the current history education. Moreover it implies a greater meaning in finding ways to improve and develop a creative route to extend history education. However compared to the recent studies, which is actively being discussed, in reality such debates and studies are not being reflected in actual lessons. Of course many teachers put much effort into making up a quality history class, but the bigger problem is that these efforts are not a universal phenomenon. This study intends to reflect the improvements required for history education and come up with realistic solutions to be universally used in actual history classes. Not only would this study focus on how to make the learners know the historical facts and its relevancies, but also finding ways to stimulate the learner’s ability to think historically. As a result of these concerns, lessons through historical materials have much potential in history education. Not only does learning through material would allow learners to directly interact with historical facts but also allows the educators to achieve many educational effects. Therefore this paper will focus on confirming the effects of lessons which use historical materials and find methods in actively and continuously using these historical materials. To verify the educational affects, firstly the term ‘historical materials’ and ‘studying through historical materials’ need to be established, and then examine the diverse but realistic studying methods using historical materials. Also to implement such diverse study methods to be actually used for history lessons, I have selected one of the actual chapters in high school history education, divided it up into 3 time stages and formulated study methods using historical material according to its stage. While researching into the studying methods through historical materials, I have found its significant practical effect. In a short period of time, it had stimulated the learner’s ability in making decisions, making analysis and to think creatively. Also since such studying method was not limited to only certain chapters, it serves the purpose of this research which was to find the method to be valid for a more universal and broad educational practices. The limitation in this research is that due to realistic circumstances, this study method was not able to be applied in real history lessons, and consequently could not authenticate its specific educational effects. Therefore to actively and sustainably use such method when forming lessons, I have made some proposal as a conclusion of the research. I hope this research provides some aid in forming classes using historical materials and wish many discussions would further be researched into the future history education methods.

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