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<홍길동전>에 나타난 아나키즘 사상 : 완판본을 중심으로

A Study on the Anarchism of <HongGilDongJeon> : focusing on Wanpan(JeonJu-version)

초록/요약

본 논문은 완판본을 중심으로 <홍길동전>에 나타난 아나키즘 사상을 조명하는 것에 연구의 목적을 두었다. 중세에 창작된 고전소설 <홍길동전>은 오늘날의 시각에 비춰보더라도 시대를 앞서가는 급진성을 이미 내재하고 있다. 작가 허균의 사상이 형상화된 이 작품은 자유와 평등에 대한 지향, 인본주의적 세계관, 국가와 법으로 상징되는 강권주의에 대한 저항의식, 이상향의 추구 등을 그 핵심으로 하고 있다. 그럼에도 이 작품에 대한 논의는 지금까지 작가의 개혁 사상과 시대적 한계에 주로 비중을 두고 있어서 작품에 내재한 아나키즘 사상을 간과한 측면이 있다. 본 논문이 주목하고자 했던 바는 바로 이 때문이며, 이러한 문제의식에서부터 이 논문은 시작되었다. 본 논문은 <홍길동전>을 다룬 판본 중 현실 인식 문제가 두드러진 완판본을 중심 텍스트로 하여 작품이 구현하고 있는 아나키즘 사상을 고찰하였다. 이 연구 결과를 간략하게 요약해 보면 다음과 같다. 길동과 활빈당으로 대변되는 의적의 모습에서 바쿠닌이 역설한 아나키즘의 행동주의적 혁명성을 찾아낼 수 있었다. 지금 이 자리에서의 실천적인 행동을 촉구하는 아나키즘 사상은 길동과 활빈당이 보여준 의적으로서의 활동상에 고스란히 담겨 있다. 또한 국가와 봉건주의로 상징되는 기존의 권위와 억압에 대해 인간애에 바탕을 둔 양심적 저항으로 일관하는 길동의 적극적 인간상이야말로 아나키즘에서 구현하고자 했던 진정한 실존이라고 할 수 있다. 개별자라는 존재 자체에 절대주의적 우위를 부여한 아나키즘의 정신은 결국 보편적 인간성을 옹호하는 것에 그 뿌리를 두고 있는데 봉건적 위계질서가 굳어진 조선 사회에서 인간의 천부인권적 권리를 스스로 각성한 길동의 의식은 바로 개별자로서의 인간 존재에 대한 무한한 긍정에서 출발한다. 이러한 길동의 의식은 더 나아가 인간을 억압하는 권위적 기제인 봉건주의와 국가에 대한 저항과 탈주로 나타나게 된다. 그리고 이러한 사상 기저에는 아나키즘의 인본주의적 정신이 강하게 전제되어 있다. 이는 빈민구제와 탐관오리 응징, 파옥이라는 파격적인 길동의 행위를 통해 구현된다. 한편 길동이 발현하는 공리주의적 가치관과 주체 의식은 아나키즘의 정신과 맞닿아 있다. 주인공 길동이 끊임없는 변모의 과정을 통해 주체적인 의식을 확립해 나가고 형이상학적 원리보다는 공리적 가치관을 중시한 점은 아나키즘에서 지향하는 자유로운 인간이 자신의 삶을 주체적으로 살아가기 위해 끊임없이 질문하는 과정과 그 맥을 같이한다. 마지막으로 활빈당에 그려진 민주적 자치와 율도국에 그려진 완벽한 의미의 도덕적 이상 세계야말로 아나키즘에서 추구한 자율성을 바탕으로 한 대안적 공동체 사회의 전형임을 발견할 수 있다.

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초록/요약

This thesis is to review the anarchism of <HongGilDongJeon>, focusing on Wanpan(JeonJu-version). This novel connotes radical features ahead of the time, in spite of the literature of medieval period. It has core values of freedom/equality―orientation, the view of the world on humanism, the spirit of resistance against authoritarianism symbolized as law and nation and hope for utopia. It portrays these anarchistic components in various ways. However, so far various studies on this novel failed to deal with these anarchistic factors, only concentrating on the progressive view of the author and limits of the time. Unlike precedent studies, this thesis is to approach this novel differently, analyzing and revealing anarchistic thoughts in its Wanpan(JeonJu-version), which stands out for situations as realistic as possible. The academic significance and potential of this thesis include followings: This novel deals with anarchistic features as a kind of practice, which Bakunin has asserted, for righteous outlaws such as Gildong and a band of outlaws(who rob in order to help the poor) to change unjust situations on the spot - now and here. Besides, Gildong's personality against authority and oppression symbolized as feudalism and nationalism reveals a spirit of conscientious resistance based on humanism. Gildong can be called the existential figures embodying anarchistic thoughts. Anarchistic thoughts, which root on universal humanity, put absolute emphasis on an individual. Gildong realizes inherent human rights and believes an individual as an optimistic exist by himself in spite of Joseon Dynasty with feudalistic hierarchy. He willingly resists authoritarianism of Joseon Dynasty and seeks for an alternative world. Especially, he practices this anarchistic thoughts by punishing corrupt officials and relieving the poor. Furthermore, Gildong's utilitarianism and self-sovereignty values also lead to anarchic thoughts. Gildong builds up consciousness of an individual ― subject consciousness through various changes and stresses utilitarian practices over metaphysical principles. This corresponds to the process that an individual has doubts about his/her life and keeps questioning to live a life freely and subjectively. Finally, this thesis finds out an alternative community in this novel by analyzing a band of outlaws(who rob in order to help the poor) with democratic autonomy and yuldoguk with ethical ideas. This thesis concludes this society a type based on autonomy and self-sovereignty that anarchism seeks for.

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