IPTV 공익성 가치추구 방안에 관한 연구 : IPTV 법과 CUG 공공서비스 사례분석을 중심으로
A Study on the Pursuing Values of Public Interest for IPTV : Focused on the case of the Acts and CUG public Service of IPTV
- 주제(키워드) IPTV 공익성 , IPTV 법 , CUG
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 디지털미디어
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046169
- 본문언어 한국어
초록/요약
방송 방송의 미래가 어떻게 변화할 지 예측하는 것은 쉬운 일이 아니다. 하지만 IPTV 만큼은 우리가 전에 예측하지 못했던 새로운 세계를 가져올 것으로 확실히 기대된다. IPTV의 찬사받을 만한 특징들은 고품질의 오디오, 비디오,데이터 그리고 무수한 채널을 가능케하는 멀티플렉싱과 인터넷과 연결된 다른 다양한 서비스라는 것은 두 말할 나위도 없다. IPTV가 인터넷과 연결되는 이유 때문에 인터넷상에 가장 특징적 요소인 쌍방향 TV의 특성을 쉽게 가질 수 있다는 점이 가장 특징적인 점이라 할 수 있다. 따라서 이 연구는 디지털 시대 특히 IPTV를 사례로 공익성 가치 추구 방안에 대해 논의하고자 했다. 뉴미디어 시대 IPTV는 사회적으로 중요한 영향을 끼치고 있으며, 그 가입자 수도 지속적이고 급속히 증가할 것이다. 따라서 수용자의 기호에 따라 선택할 수 많은 미디어와 TV 채널이 존재하는 이러한 혼돈시대에 공익성은 여전히 중요한 개념으로 고수될 수 있을까? 그리고 이 다양하고 애매한 공익성 개념에 대한 콘센서스는 존재할 수 없을까? 이 연구에서는 국내외 문헌연구와 이론연구 끝에 그에 대한 해결책을 주장하고자 했다. 그러므로 공익성의 개념도 새로운 환경에 따라 적용될 필요성이 있는 것이다. 이 연구에는 4개의 주요 연구문제를 선정하였다. 1-1) IPTV 입법과정에서 공익성의 가치는 어떤의미로 작용했는가? 1-2) 이용자 관점으로 본 IPTV의 공익성 가치들은 무엇인가? 2-1) IPTV 공공서비스들은 어떤 모습으로 존재하는가? 2-2) IPTV 공공서비스 특히 CUG 서비스방향은 어떠해야 하는가? 결론적으로 공익성의 개념은 미디어 환경과 시민사회의 발달에 따라 변화하였다고 할 수 있다. 매스 미디어시대의 수동적 대상에서 IPTV처럼 쌍방향성을 지닌 공익성 개념으로 변화하였다. 이러한 의미의 시장주의적 사고로 보면, 방송의 독과점은 심각한 사회문제를 내포하고 있다. 예를 들자면, 지친 상업주의와 디지털 격차 등의 문제이다. 선진 민주주의 국가에서조차도 공정경쟁을 유지하기 위해 정부 입법을 필요로 하고 있다. 공정경쟁 개념으로 시장 자유 진입을 구체화 할 수 있으며, 소비자의 선택 폭은 넓어지게 된다. 이러한 개념은 소비자 주권에 달려있으며, 정부의 역할은 시장 상황에서 경쟁의 효율을 계속 극대화 하기 위해 필요하다면 간섭을 해야할 필요도 있다. 결국에 경쟁을 통한 공정 거재 질서는 방송 산업의 창의적인 상상력에 기여할 것이며, 그 결과로서 결실은 소비자의 몫이 될 것이다. 공익성을 추구하고 사회 공공 시스템에 머물기 위해서는, 다음과 같은 두가지의 다른 문제를 해결해야 한다. 첫째는 방송의 경영독립성이고 또 하나는 CUG(폐쇄사용자그룹)서비스 같은 공공프로그램을 포함한 서비스의 다양화일 것이다. 상업방송의 지나친 경쟁구도와, 심지어는 공영방송 서비스 차별화로 인해 무료 보다는 유료 채널화 하고 있다. 그리고 그 결과로 빈곤층에는 소위 “디지털 격차”가 발생할 수 있는 것이다. 그래서 우리는 공공서비스를 감시하기 위해 수용자(이용자)의 힘에 의지해야 하며, 시장안에서 IPTV 방송의 지나친 상업화는 경계해야 할 것이다. 비록 공익성과 시장은 서로 뒤섞일 수 없을지라도, 그러나 역설적으로 , 공익채널 서비스를 강화하면 할수록 IPTV 산업의 수익성은 더 늘어날 수도 있을 것이다.
more초록/요약
It is not easy to predict exactly what kind of the future of broadcasting will be. However, IPTV is widely expected to bring the new world which we had never experienced before. The applauded characteristics of IPTV are included; worthless to say, the good quality of audio and video, data,the numerous channels thanks to multiplexing, and many other possible services related with internet. Since IPTV is connected to internet, it has most of advantages which internet has only in easier way. The most characterized advantage is interactivity of television. This study is about the pursuing values of public interest in the digital era particularly focused on the case of IPTV . In the newmedia age, the IPTV will keep the important impact towards the society and it's subscribers will stay increasing rapidly. Under this chaotic age which there are so many media and television channels to choose from according to audience' taste, is public interest still the meaningful concept to cling to? Is there any consensus for the unanimous and vague definition of public interest? The study asserts that after foreign and domestic case studies and theoretical research still the answer is yes. Therefore, the concept of public interest might need to be adapted new environmental situation and expanded. There are four main research questions in this study. 1-1) What did it mean the values of 'public interest' in the law making process for IPTV ? 1-2) Which values are consisted with 'public interest' in the user's prospect? 2-1) What's the present situation of public service for IPTV? 2-2) What's the prospect of public service specially like CUG for IPTV? In the conclusion, the concept of 'public interest' has changed through the media environment as well as the development of civil society. From the passive object of mass media, it changed to the values of 'public interest with interactivity of digital media like IPTV. In this sense, in the marketplace of ideas, monopoly entails the serious social problems; such as commercialism towards children, alienation of the poor and the disabled, etc. In order to secure the fair trading, the regulation by government is needed, even in the very democratic society. Fair trading can be conceptualized as free entrance to the market and consumers can have as many varied choices as they choose from. It relies on the consumer sovereignty and the role of government is to interfere if necessary to keep the market situation maximizing the effect of competition. In the long term, the fair trading through competition will cause to support creative imagination of industry and as a result, the fruit of it will serve to the consumers. In order to seek the public interest and stay as the part of public system of the society, it must solve two difficult problems; one is the independent model of finance and the other is the differentiation of the service including public programming like CUG. In due to harsh competition with commercial broadcasting, eventhough public broadcasting seeks to differ their service, many of their services might change to pay channel instead of free one as before and as a result, for the poor, so called 'digital divide' might occur. So we have to lean on the power of audience(user) to supervise the public service and refrain it from too much commercialization of IPTV broadcasting. And also we have to keep pursuing values of public interest for IPTV in the marketplace. Eventhough the public interest and market can not be mingled with together, but ironically, the more public channnel services will possibly be the better shares of IPTV industry.
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