정보시스템의 유지보수 효율성 증대를 위한 프로세스 방안
- 주제(키워드) 소프트웨어 유지보수 , 프로젝트 관리 , SLA , ITIL , COBIT , 운영 절차
- 발행기관 서강대학교 정보통신대학원
- 지도교수 장직현
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 정보통신대학원 소프트웨어공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046100
- 본문언어 한국어
초록/요약
급변하는 시장에서 기업은 고객들에게 최상의 서비스를 적시에 제공하기 위해 정보 시스템을 활용하고 있다. 이는 정보 시스템에 대한 신규 개발의 중요성은 물론, 개발되어 운영되고 있는 시스템에 대한 관리와 활용 또한 매우 중요하다는 것을 의미 한다. 실제로 초기 개발 비용 이상으로 운영에 드는 비용은 기하급수적으로 증가 하고 있으며, 이런 이유에서 최근 기업은 내부 정보 시스템에 대한 유지보수를 외부의 제 3자에게 위탁하는 아웃소싱 방식으로 운영하는 것을 선호 하고 있다. 더욱이 최근 들어서는 매년 계약에 따른 발주자와 입찰자의 반복되는 업무 낭비를 줄이기 위해 IT 아웃소싱의 계약이 다년제 계약 방식으로 변화하고 있다. 이러한 다년 계약을 통해 발주자는 안정적인 서비스를 확보하고, 서비스 제공자는 장기 매출을 각각 보장받는 효과가 있는 것이다. 유지보수 프로젝트는 신규 프로젝트 못지 않게 업무 전문성을 요구하지만, 사실상 시장에서는 크게 두각을 나타내거나 의미를 부여하지 않는 경우가 많다. 비슷한 유형의 업무가 반복된다거나, 비교적 규모가 작으며 짧은 기간을 요구하는 프로젝트가 주로 수행이 되기 때문이다. 그렇다 보니 상대적으로 오랜 기간과 많은 인력을 요구하는 대규모 신규 프로젝트에 비해 주목을 받지 못하는 것이 현실이다. 하지만 유지보수 업무는 단순히 정보 시스템을 유지하고 관리하는 것이 아니라, 그것을 고객이 활용할 수 있는 최상의 상태로 계속해서 만들어가는 과정이기도 하다. 만약 운영중인 시스템에서 결함이 발생 할 경우, 단순히 우선적으로 그것을 보완만을 한다는 접근 방식으로 업무가 진행 된다면, 그것은 너무나 한시적이며 비효율적인 관리가 될 것이다. 본 논문은 유지보수 업무 특성을 고려하여 관리 업무의 효율성 증대를 위한 절차에 대한 방안을 제안 해 보고, 제안된 절차를 실제 적용해 그 효과를 분석해 보았다. 이러한 절차를 적용함으로써 시스템 유지보수 업무 처리시 단순한 시스템 결함 처리가 아닌, 고객에게 제공되는 서비스 품질의 향상과 함께 시스템 운영 방식의 효율성 측면에서도 많은 기여를 할 것이라 기대 한다.
more초록/요약
With the rapidly changing market, companies use information systems to provide the best service to customers in time. Therefore, it means that it is important to develop new information systems as well as manage and use the already developed and operated systems. In fact, costs to operate the systems have geometrically increased over the initial development costs. Due to the reason, currently companies prefer to run the systems by means of outsourcing, a way of entrust maintenance of companies’ information systems to the third party. Furthermore, an IT outsourcing contract is recently changing to a many-year contract to reduce repeated business waste between an ordering body and a bidder. Through the many-year contract, the ordering body ensures stable services and the service provider’s long-term sales are efficiently assured. Maintenance projects require professional work as much as new projects, but indeed they are not greatly distinguished and meaningful in the market. The reason is that similar types of works are repeated, or small and short-term projects are mainly conducted. Therefore, they are not highlighted compared to large-scale new projects requiring long time and many employees. However, maintenance work is not merely to maintain and manage information systems but keep the best status for customers to use. If there is a defect in the running system, only fixing the malfunction is too temporary and inefficient to manage. This study is conducted to suggest a process method to improve efficiency of management work by considering characteristics of maintenance work and analyze the effect by applying the suggested process practically. By applying the process, in case of the system maintenance work process, the study is expected to greatly contribute to improvement of service quality provided to customers as well as efficiency of operation methods of systems, instead of merely dealing with system defects.
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