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설명적 텍스트 구조의 명시적 지도가 고등학교 학생들의 독해능력 및 정의적 영역에 미치는 영향

초록/요약

우리나라 고등학교 영어교육에서 영어독해가 차지하는 비중은 막대하다. 하지만 많은 학생들이 영어독해에 투자하는 시간과 노력에 비해 효율적으로 독해를 하지 못하고 있다. 이는 학생들이 독해를 할 때 언어적 지식에만 의존하여 스키마의 활성화나 읽기 전략 등 다양한 방법을 활용하지 못하기 때문이다. 이에 본 연구에서는 독해능력 향상의 한 방법으로 설명적 텍스트 구조의 명시적 지도가 고등학교 학생들의 독해능력 및 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보고, 이를 통해 학교 현장에서의 바람직하고 효율적인 영어독해 지도방법 및 방향을 모색하는데 있다. 연구 대상은 인천광역시 S고등학교 2학년 여학생 86명을 대상으로 했다. 동질집단인 두 반을 실험집단과 통제집단으로 분류한 뒤 실험집단에게는 주당 3시간씩 5주에 걸쳐 텍스트 구조 수업을 실시했고 통제집단에게는 전통적인 읽기 수업을 실시했다. 실험 수업 후 두 집단 사이의 독해능력의 차이를 확인하기 위해, 또한 텍스트 구조 수업이 상위 집단과 하위집단의 독해능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 사후 독해능력 평가를 실시하였고 그 결과를 T-test로 분석하였다. 또한 텍스트 구조 수업이 흥미 및 자신감과 같은 학생들의 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해 실험집단을 대상으로 사전ㆍ사후 설문조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 설명적 텍스트 구조의 명시적 지도는 고등학교 학생들의 독해능력 향상에 유의미한 영향을 미친다. 텍스트 구조를 활용한 형식 스키마의 활성화는 학생과 텍스트와의 상호작용을 도와 글 전체의 의미를 쉽게 파악하게 해 주고 이해를 촉진시킨다. 둘째, 설명적 텍스트 구조의 지도는 상위 집단의 학생들보다 하위 집단의 학생들에게 더 효과가 크다. 상위 집단의 학생들은 언어적 지식을 바탕으로 글에 나타난 정보를 잘 파악하며 스스로 스키마를 활성화시킬 수 있다. 하지만 하위 집단의 학생들은 언어적 지식이 부족하여 내용 파악에 어려움을 겪고 스스로 스키마를 활성화킬 수 있는 능력이 부족하다. 따라서 하위 집단의 학생들에게 텍스트 구조는 언어적 지식을 극복할 수 있는 독해 전략으로 사용될 수 있다. 또한 언어 수준과 상관없이 텍스트 구조가 독해능력 향상에 유의미한 영향을 미친다는 결론은 주목할 만하다. 셋째, 설명적 텍스트 구조의 지도는 영어에 대한 흥미 및 자신감 등 학생들의 정의적 영역에 긍정적인 영향을 미친다. 실험집단을 대상으로 한 사전ㆍ사후 설문조사 결과 학생들은 텍스트 구조 수업 후 영어독해에 대한 흥미와 자신감이 생겼다고 대답했다. 또한 텍스트 구조 수업이 독해능력 향상에 효과가 있음을 인식했다. 읽기 과정에는 세 가지의 지식 즉, 언어적 지식, 배경 지식, 텍스트 구조에 대한 지식이 활성화되야 한다. 그러나 ESL/EFL 상황에서 영어를 배우는 우리 나라 학생들은 우리말과는 다른 영어의 수사 구조에 대한 지식이 부족하다. 따라서 한정적이고 반복되어 나타나는 텍스트 구조에 대한 지식을 통해 학생들은 스키마를 활성화시켜 텍스트와 적극적으로 상호작용하고 글 전체의 의미를 파악하는데 도움을 받을 수 있다. 이를 위해 학교 현장에서 영어독해 지도 시 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 첫째, 교사들은 텍스트 구조를 독해능력 향상을 위한 전략으로 가르쳐야 한다. 둘째, 텍스트 구조의 지도는 독해 활동의 한 부분으로 한 학기 이상 지속적으로 가르치는 것이 효과적이다. 셋째, 학생들이 텍스트 구조를 독해 전략으로 활용할 수 있도록 하기 위해서는 꾸준한 연습과 심화지도가 필요하다. 넷째, 텍스트 구조의 지도는 언어적 지식의 지도와 병행하여 이루어져야 한다. 마지막으로 교사는 텍스트 구조를 학생들의 흥미와 자신감을 향상시키는데 적절히 활용해야 한다.

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초록/요약

The purpose of this study is to investigate effects of explicit instruction of expository text structure on high school students' reading comprehesion and affective aspects and try to find effective ways for teaching English reading in the classroom. The subjects of the study were 86 second grade girls attending S High School in Incheon. They were students from two classes, which are almost equivalent in their English proficiency level. One class was assigned to experimental conditions, the other one, control conditions. The experimental group was to apply the instruction of text structure three times a week during 5 weeks while the control group was to apply a conventional reading approach. After instruction, post-English comprehension test was conducted to both groups and the results were analyzed with T-test. Pre-questionnaires and post-questionnaires were conducted only to the experimental group to find out the effects of teaching text structure on students' affective aspects, such as interest and confidence about English reading. The results from the study are as follows. First, explicit instruction of text structure had meaningful effects on improvement of reading comprehension. That is, activation of formal schema using rhetorical organization facilitated reading comprehension. Second, the effect of teaching top-level structures was more significant in the low level than in the high level. But the fact that is worthy of note is that text structure instruction helped improve reading comprehension regardless of English proficiency. Third, the instruction of text structure had positive effects on students' affective aspects, such as interest and confidence about English reading. In the questionnaires, students replied they came to have more interest and confidence in English reading than before. In the reading process, at least three different kinds of knowledge should be activated; linguistic knowledge, reader's background knowledge and the knowledge of text structure. But Korean students who learn EFL or ESL lack the knowledge about English rhetorical organization, which is different from the Korean counterpart. This means Korean students can get help to interact with text and understand it generally by learning text structure. The implications from the study can be briefly noted as follows. First, teachers have to teach text structure as a strategy for improving reading comprehension. Second, it is effective to teach text structure as a part of the English reading class, but it must be taught for at least a semester. Third, continuous practice and further study are needed for students to apply text structure as a reading strategy. Fourth, text structure instruction must be given to students with linguistic knowledge. Finally, teachers should use text structure to foster students' interest and confidence about English reading.

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