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영화치료를 적용한 의사소통 집단상담이 대학생의 의사소통능력과 대인갈등해결방식에 미치는 영향

The Effects of Communication Group Counseling using Cinamatherapy upon the Communication ability and Interpersonal conflict resolution mode for University students

초록/요약

본 연구에서는 영화치료를 적용한 의사소통 집단상담 프로그램을 대학생에게 실시하여 의사소통능력과 대인갈등 해결방식에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상은 서울지역의 대학생 261명 중에서 의사소통능력이 하위 50%에 해당하는 26명이며, 실험집단 13명은 영화치료를 적용한 의사소통 집단상담을 실시하였고, 통제집단 13명은 취업대비 한문강좌를 수강하였다. 실험집단은 주 2회씩 8회기에 걸쳐 매회 120~150분 프로그램을 실시하였으며, 통제집단은 주 2회 이상 매회 180분씩 강좌를 수강하였다. 두 집단 모두 사전-사후 검사를 실시하였으며, 검사 도구는 Navran(1967)이 개발한 의사소통능력 검사, Sternberg와 Dobson(1987)이 개발한 대인갈등해결방식 검사이다. 사전검사의 동질성 검증에는 집단 간의 차이 검증(t-test)을 실시하였으며, 사후검사의 집단 간 비교에는 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화치료를 적용한 의사소통 집단상담을 실시하였던 실험집단의 의사소통능력은 통제집단에 비해 유의하게 향상되었다. 특히 언어적 의사소통능력이 통제집단에 비해 유의하게 향상되었다. 둘째, 영화치료를 적용한 의사소통 집단상담을 실시하였던 실험집단의 대인갈등 해결방식은 통제집단에 비해 능동적 갈등완화가 유의하게 증가하고 수동적 갈등격화가 유의하게 감소하였다. 결론적으로 영화치료를 적용한 의사소통 집단상담은 대학생의 의사소통능력을 향상시키고, 대인갈등 해결방식에 있어서 능동적 갈등완화를 증가시키면서 수동적 갈등격화를 감소시키는데 효과적인 방법이라는 것이 입증되었다.

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초록/요약

This study is to examine the effects of the communication group counseling using cinematherapy for university students' communication abilities and interpersonal conflict resolution mode. The participants were 26 students who fell within the low 50% in the score of an Primary Communication Inventory among the 261 university students. Out of 26 students, 13 were assigned to the experimental group(the communication group counseling using cinematherapy) and 13 were assigned to the control group(the chinese character lecture to provide for employment). The experimental group received 8 sessions (120~150 minutes per session), twice a week. The control group received more than 8 sessions(180 minutes per session), twice a week or more. Pre-tests and post-tests were administered to both groups, the test scales were Navran(1967)'s Primary Communication Inventory and Sternberg & Dobson(1987)'s Conflict Resolution Questionaire. T-test was conducted to evaluate the homogeneity of pre-tests, also ANCOVA was conducted to evaluate the results between post-tests of both groups. The conclusions of this study were as follows; First, those who participated in the communication group counseling using cinematherapy showed a meaningful enhancement of communication ability compared with those who participated in the control group. Especially linguistic ability showed a meaningful enhancement as well. Second, those who participated in the communication group counseling using cinematherapy showed a meaningful enhancement of active mitigate in the interpersonal resolution mode compared with the control group. The passive intensify in the interpersonal resolution mode of the experimental group showed a meaningful decrease compared with the control group. In conclusion this indicates that the communication group counseling using cinematherapy can be effective method for increasing communication ability of university students. This program also helps university students change their conflict resolution modes by increasing active mitigate and decreasing passive intensify.

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