프로시니엄 공간 형태에 따른 음향적 환경과 역할에 대한 연구 : 세종문화회관 대극장을 중심으로
A Study on the acoustical environment and role in accordance with proscenium architectual spatial form : Focusing on Grand Theater in Sejong Center
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김용수
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위명 석사
- 학과 언론대학원 연극/영화
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000046035
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
공연 예술의 특징은 무대라는 특정 공간에서 공연자와 관객의 상호작용을 통한 예술적 행위가 이루어지는 것을 목적으로 한다. 특히 공연자의 표현 행위 중 소리를 통한 음향적 효과의 중요성은 더욱 커지고 있는 가운데 , 현대 공연에서의 그 비중은 계속 확대되고 있는 실정이다. 이러한 음향적 역할은 단순한 커뮤니케이션 수단에서 더욱 진보된 기술을 기반으로 하는 예술적 표현 도구로서 그 위치는 특별하다 할 수 있고, 이것은 일반적인 미디어와는 큰 차이를 보이고 있다. 따라서 이와 같은 특징은 공연장의 공간에 따라 그 방식과 구성의 차이를 보이고 있는데, 그 중 프로시니엄 무대를 통한 음향 환경은 가장 보편적으로 인식되는 공연 음향의 형태로서 생각할 수 있다. 특히 프로시니엄 무대와 다목적 공연장의 결합으로 인한 음향적 환경은 현대 공연장에서 중요한 요소로서 나타나고 있는데 반해, 현실적인 음향적 구성과 환경은 다소 미흡한 실정이었다. 따라서 현대 프로시니엄 공연장의 음향적 환경과 구조적인 관계를 통해 그 특성을 고찰하려 한다. 본 논문에서 제기한 연구 문제는 다음과 같이 생각할 수 있다. 연구문제. 현대 프로시니엄 공연장의 음향적 환경 요인은 ‘건축 음향’과 ‘전기 음향’의 관점에서 어떻게 구성되어야 하는가? 먼저 본 연구는 시대적인 분석을 통한 ‘프로시니엄 무대형식’을 이해하는데 중점을 두었다. 이러한 프로시니엄 공연장의 이해는 현대 공연장에도 보편적으로 사용되기 때문이다. 특히 음향 기술의 발달로 인한 다양한 효과와 표현은 곧 고음질의 음향 환경을 이루는데 필수적인 역할로서, 현대 프로시니엄 공연장에서 중요한 ‘건축음향’과 ‘전기음향’ 환경을 가지는 요인이 되었다. 이러한 공연장 가지는 기본적인 음향환경의 필수적인 요소인 ‘건축음향’은 프로시니엄 공연장의 구조에서는 중요한 요소이다. 특히 전문 콘서트홀이 아닌 다목적 공연장에서의 전기음향 운영에 있어 그 바탕이 되는 건축음향의 역할은 필수적이기 때문이다. 또한 현대 공연장의 건축음향과 더불어 전기음향의 구성과 역할은 절대적으로 중요한 부분이다. 특히 공연 예술의 음향적 욕구는 전기음향의 기술적 완성을 통해 많은 부분 이루어진다. 현대 프로시니엄 공연장이 가지는 전기음향의 중요성은 공연 연출의 측면에서도 완성도를 높이는 중요한 요인으로서, 그 역할과 비중은 절대적이다. 따라서 건축음향의 바탕 위에 구성되어진 전기음향은 공연의 질과 관객 청취도에 절대적인 역할로서 작용한다. 프로시니엄 공연장의 구체적인 사례로서 ‘세종문화회관 대극장’을 살펴보았다. 세종문화회관 대극장은 전반적인 리모델링을 통한 음향환경 개선은 현대적 프로시니엄 형태의 공연장 현실에 새로운 기술적 시도로서 큰 가치를 지니고 있다. 특히 다양해지고 있는 현대공연에 맞춰 그 역할에 대한 효과적인 구성과 수행은 긍정적인 평가를 받고 있는 것으로 나타난다. 종합적으로 프로시니엄 형태의 음향적 환경은 다목적 공연장의 성격과 결합으로 구성되고, 그 안에서 이루어지는 음향적 역할의 다양한 구현은 고품질의 음향 환경의 현실적인 당면 과제로서 인식될 수 있다. 특히 현대 공연장의 용도와 건축 공간에 대한 음향적 환경의 이해는 현실적인 당위성을 가진다 할 수 있다.
more초록/요약
The features of performance art aim to create an artistic activity through interactions with the performers and spectators in a special space called stage. Especially, amid growing importance of sound effects of performer’s expressing methods, the importance of sound effects in modern performance is expanding. The role of these sound effects has its special role as an artistic expression method based on further advanced technology, rather than mere communicating method. Also, it shows big differences compared to normal media. Accordingly, these features show differences in their methods and constitutions according to the spaces of theaters. Among these, sound effects environment through proscenium stage can be regarded as the most popularly recognized form of performance sound. In particular, sound environment made by the combination of proscenium stage and multi-purpose theater is becoming as an important factor for the modern theater. In the meanwhile, the realistic sound constitutions and its environment did not meet the standards. Thus, the features of modern proscenium theater were analyzed through observing the environment of modern proscenium theater and its structural relationship. The followings are research tasks to be dealt in this thesis. Research Task. How should the sound environmental factors of modern proscenium theaters be constituted in terms of ‘Architectural acoustics’ and ‘electric sound’? First, this study focused on understanding ‘the form of proscenium stage’through analysis of the times, since this understanding is used universally in modern theaters too. In particular, various effects and expressions through the development of sound technologies became a prerequisite for creating a high-quality sound environment, and led the modern proscenium theaters to constitute a vital ‘architectural acoustics’ and ‘electric sound’environment. ‘Architectural acoustics’ as a necessary factor for basic sound environment of these theaters is also a vital factor for the structure of proscenium theater. It has much more importance when it comes to multi-purpose theaters rather than specialized concert halls in particular, since architectural acoustics provide grounds for operation of electric sounds. Also, along with architectural acoustics of modern theaters, the constitution and the role of electric sound plays a vital role. This becomes even important when the desire of sound for performance art is completed by the technical completion of electric sounds. The importance which electric sounds weigh on modern proscenium theaters play a crucial factor for enhancing the completion of performance production, with absolute role and weight given. Accordingly, the electric sound which is constituted on the basis of architectural acoustics reacts as an absolute factor for the quality of performance and the hearing levels of spectators. As a specific example of proscenium theater, ‘Sejong Center for the Performing Arts’ was analyzed. The Grand Theater of Sejong Center for the Performing Arts possesses great values as a new technical attempt to improve sound environment which can be applied to modern proscenium form of theater. In particular, along with the trend of verified modern performances, its effective constitutions and implementations of role has gained positive comments. In a whole, the sound environment of proscenium theater form is combined with the characteristics of multi-purpose theaters, and the various realizations of sound effects made inside the theater will be the realistic assignments to enhance as high-quality sound environment. Especially, the understanding of sound environment for the usage of modern theater and architectural space has its realistic justifications when considering the above factors.
more