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IT 아웃소싱 대가모델에 대한 사례연구 : D사의 사례로

초록/요약

As competition among businesses is increasingly getting severe, they make larger and larger investments in outsourcing on a daily basis as part of their strategy to improve productivity and effectiveness. IT outsourcing also can be seen as a natural alternative out of these environmental demands. With businesses more interested in outsourcing, a lot of attention is being paid to the cost-calculating model for IT outsourcing which can objectify and quantify the amount of provided services. But when it comes to popular Man Month (M/M) and Function Point models which are most widely applied by companies, they have a variety of limitations and cannot provide objective calculation standards, which causes many corporations to have numerous troubles in calculating their outsourcing costs. This research analyzed the case of D company which has developed the cost model based on calculation values and is applying it, and figured out the introduction and application process of the cost model and what effects the application of the cost model have through an in-depth interview with model developers as to the achievements after the cost model being applied and its limitations. As a result of integrating and analyzing all of these factors, we have drawn an implication point that if some limitations presented in this research are overcome, the new model can be used as a tool to provide a contract structure which will be a win-win solution both to customers and its providers by upgrading business effectiveness and presenting objective cost foundation.

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초록/요약

기업들 간의 경쟁이 심화됨에 따라 기업의 생산성 및 효율성 향상을 위한 전략의 일환으로 아웃소싱에 대한 기업들의 투자는 날로 높아지고 있다. IT 아웃소싱 역시 이러한 환경적 요구에서 나온 자연스러운 대안이라고 할 수있다. 높아져가는 IT 아웃소싱에 대한 기업들의 관심과 동시에 제공되는 서비스의 量을 객관화하고 정량화할 수 있는 IT 아웃소싱 비용산정 모델에 대한 관심이 기울여지고 있다. 그러나 기업들이 많이 적용하고 있는 대중적인 비용모델인 Man Month(M/M)방식과 기능점수(Function Point)모델 등의 경우 모델이 지닌 여러 가지 한계점 때문에 객관적인 산정기준을 제시하지 못하고 있기 때문에 여전히 많은 기업들이 IT 아웃소싱 비용 산정과정에서 많은 어려움을 겪고 있는 실정이다. 본 연구에서는 기존모델이 가진 한계점을 극복하기 위하여 산출물을 기준으로 하는 새로운 대가모델을 개발하여 적용하고 있는 D사의 사례를 분석하여 대가모델의 도입 및 적용과정과 대가모델의 적용이 어떠한 영향을 미치는지, 모델 적용 후의 성과 및 한계점을 모델 개발 담당자들과의 심층 인터뷰를 통해 파악해 보았다. 이를 종합하여 분석한 결과, 연구에서 제시한 몇 가지 한계점을 극복한다면 기업의 효율성을 높이고 객관적인 비용근거를 제시하여 고객사와 서비스 기업이 상호 Win-Win할 수 있는 계약구조를 제시하는 도구로 활용되어 질 수 있다는 시사점을 도출하였다.

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