야담을 통한 1920년대 중반 이후 식민지 시기 대중문화 연구
A study on the popular culture during the colonial period in Korea after the mid 1920s through Yadam(野談)
- 주제(키워드) 야담 , 식민지 대중문화 , 식민지 공공성 , 동시성
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 원용진
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위명 석사
- 학과 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045943
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
식민지 시기 대중과 대중문화에 대한 연구는 그 시공간적 범위에 있어서 한정적이며 단절적인 모습을 보여주고 있다. ‘1920년대 중반~1930년대 초중반 경성’ 이라는 단 십여년의 시간과 경성이라는 공간을 대상으로만 당시의 대중문화를 연구하고 있는 것이다. 그 시기에만 화려한 모더니티의 대중문화가 꽃피웠고, 그 이후 일제의 총동원체제에 의해 식민지에서는 문화의 시대가 끝났다는 이와 같은 대립적이고 단절적인 인식은 식민지 대중문화를 정치담론 중심적으로 해석하는 일이다. 즉 일제의 수탈과 민족의 저항이라는 정치환원적 이야기를 화려한 모더니즘의 시대를 조명하면서 더욱 다이나믹하게 보여주는 효과는 낳는다. 또한 공간적으로도 수탈과 저항의 역사를 강조하게 만드는 것이 연구의 범위를 식민지 조선에 한정시켜 경성과 동경, 식민지와 제국, 더 나아가서는 전 세계적인 근대 자본주의에 대한 당시 대중들의 동시성 경험을 간과하도록 만드는 경향이다. 당시의 대중문화를 식민지 조선에만 한정시켜 살펴보는 것은 수탈의 대상으로만 당시 조선의 대중들을 한정시킬 수 있는 위험이 있다. 본 연구에서는 ‘야담’을 통해 이러한 단절적인 연구 경향에서 탈피하여 식민지 대중문화에 대한 보다 유연한 시각을 제시하고자 했다. 우선 야담의 대중과 대중성의 성격에 대한 개괄을 통해 기존 연구들의 식민지 시기 대중과 대중문화에 대한 한정적 논의와 차별성을 두었다. 다음으로 시간적인 단절을 야담이 갖고 있던 식민지 공공성을 통해 풀어보았다. 야담은 화려한 모더니티 시대에 피어나, 파시즘이 장악한 시대를 대중성을 이용해 유연하게 통과해 나갔다. 대중들의 야담에 대한 요구는 총독부의 프로파간다가 만들어 낸 것이 아니라 하나의 대중문화 상품에 대한 소비 대중의 욕구에 의한 것이었고, 야담의 각종 매체들은 총독부와 식민지 대중의 헤게모니가 투쟁하는 식민지 공공지대로 작용했다. 즉 식민지 조선은 총독부라는 공권력의 지배하에 있었지만 그 자장 안에서도 어긋남과 협력이 공존하는 ‘회색지대’로써 야담이 기능했던 것이다. 이처럼 지배권력과의 묘한 관계를 유지하면서 대중성과 상업적 성공을 획득했던 야담은 조선만의 대중문화 현상이 아닌, 파시즘과 자본주의라는 세계적 동시성 하에서 나타난 것이었다. 따라서 기존 연구의 공간적 한계를 벗어나기 위하여 본 연구에서는 야담과 비슷한 시기 식민모국 일본에서 대중성을 바탕으로 상업적 성공을 보여준 ‘모던 만자이’에 대해서 살펴보았다.
more초록/요약
Studies on the masses and popular culture during the colonial times are restricted in time and space and show the ruptured characteristics. They study popular culture for the approximately ten years from mid 1920s till early or mid 1930s in the limited area such as ‘Kyeong-Sung(京城)’. The adversarial and ruptured interpretation that the popular culture of the splendid modernity was bloomed during that period and the cultural era ended with the Japanese National Mobilization is too much biased to political discourses. In other words, it shows political return such as Japanese exploitation and national resistance more dynamically by illuminating the era of modernism. Additionally, as it limited the scope of the study as colonial Joseon(朝鮮) in order to emphasize the history of exploitation and resistance. Consequently, it makes us overlook the Synchronicity between Kyeong-Sung and Tokyo, between the colony and the empire and furthermore to the global modern capitalism. If we limit the popular culture during the time to the colonial Joseon, there is danger that it will limit the masses in Joseon as the objects of exploitation. In this study, more flexible views on colonial popular culture will be proposed through ‘Yadam(野談)’ escaping from such ruptured studies. First of all, through the overview on the characteristics of the masses and popularity of ‘Yadam’, this study is differentiated from previous studies which had limited views on the masses and popular culture. Next the rupture in time was resolved through the colonial publicness. Yadam bloomed in the time of the splendid modernity and passed through the time which Fascism occupied, making use of the popularity. The public request to Yadam was not made by the propaganda of the Japanese Government General but by the public desire for a popular culture product. Various media of Yadam played a role of the colonial public sphere where the hegemony of the Government General and colonial public fight. So to speak, although the colonial Joseon was under the governance of the Japanese Government General, there was ‘Gray Zone’ where dislocation and collaboration exit in such magnetic field. As such it maintained subtle relations with government authority and acquired the popularity and commercial success. Yadam was not only the popular culture phenomenon in Joseon but also one under the global synchronicity of Fascism and Capitalism. Thus, to escape from the spatial limitations in the previous studies, this study focused on ‘Modern Manjai’ which showed big commercial success in Japan based on its popularity.
more