미얀마 영화와 정치 : Sin Yaw Maung Maung 감독 영화를 중심으로
Myanmar Film and Politics : Focusing on Director Sin Yaw Maung Maung’s Film
- 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
- 지도교수 신윤환
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위명 석사
- 학과 공공정책대학원 국제관계·통상외교학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045930
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
미얀마는 지난 1988년 민주화 항쟁을 겪은 후 군부의 연이은 쿠데타에 의해 정권이 장악당하고 현재까지 군인이 정부체제를 통치하는 군부권위주의체제를 유지해오고 있다. 정치, 경제, 사회, 문화 등 한 국가의 모든 분야가 정부의 감시와 통제 하에 놓여 있으며 언론에 개인의 표현의 자유는 극히 제한되어 있다. 미얀마는 방글라데시, 태국, 중국, 인도, 라오스 5개국과 국경을 접하고 있으며, 경제, 정치, 지리적으로 중요한 친디아 사이에 위치해 있다. 미얀마는 한반도의 3.5배에 해당하는 넓은 영토에 국민의 대다수를 차지하고 있는 버마족과, 다른 135여 종류의 소수종족이 함께 인구를 구성하고 있다. 국경 지역에는 소수종족으로 구성된 반정부 단체들의 독립 움직임이 끊임없이 일어나고 있어 정부는 항상 국가분열 문제에 고심하고 있다. 미얀마 군부는 국민통합 및 민족주의 고취 등의 목적으로 국가통치에 영화라는 문화 텍스트를 이용하여 국가분열을 방지하고자 하는 노력을 기울이고 있다. 이러한 사실은 미얀마 영화감독 중 대표적 친정부자인 Sin Yaw Maung Maung 감독의 영화를 통해 정부가 국가통치 목적으로 영화를 하나의 정치적 도구로서 이용하고 있는 사실을 읽어낼 수 있다. 공산주의, 사회주의 등 비슷한 경험이 있는 어느 국가에서 가장 손쉽게 살펴볼 수 있는 사실은 영화가 정부의 정치적 프로파간다의 성격을 가지고 사회적인 기능을 수행한다는 것이다. 이는 영화의 뛰어난 전달력과 호소력 때문인데, 미얀마에서도 영화가 단순한 오락의 성격을 뛰어넘어 감독이 정부의 충실한 대변인이 되어 관객에게 사회가 요구하는 질서와, 사회에 부응하는 적합한 내용을 표현한다. 정부가 영화를 정치적 수단으로 이용하여 관객들에게 교훈적인 메시지를 전달하고, 자국의 우수한 문화를 강조하여 국가통합의 목적으로 영화를 제작하고 있는 상황도 쉽게 발견할 수 있다. 이러한 사례를 대표적으로 정부에 대해 온건적인 태도를 취하고 있는 미얀마 감독 Sin Yaw Maung Maung 감독의 영화를 중심으로 살펴보고자 한다. 미얀마 군부 정권의 국가 통치 목적이 Sin Yaw Maung Maung 감독이 제작한 영화를 통해 국민들에게 어떻게 전달되고 있는지를 다루겠다. 영화를 정치적 수단으로 이용하여 이러한 메시지를 국민들에게 전달하려는 노력은 미얀마와 비슷한 체제를 경험한 적이 있는 국가에서 흔히 찾아볼 수 있는 상황이다. 따라서 이러한 성격은 미얀마에만 국한되는 특수성을 갖지 못하는 한계점을 나타낸다. 하지만 국내에서 미얀마 영화에 대한 기존 연구가 행해지지 않은 상황에서 본 연구는 차후 이루어질 관련 연구의 무한한 가능성에 긍정적인 기여를 한다고 볼 수 있겠다.
more초록/요약
Myanmar underwent a bloody uprising against the former military government in 1988. After the protests, the military seized power in a military coup in succession. So far Myanmar government maintains the military authoritarianism system as the military controls every government system. Politics, economy, society, culture etc every state’s sectors are under government control and the freedom of expression on media placed strict restrictions. Myanmar borders on Bangladesh, Thailand, China, India, Laos. Myanmar is located in Chindia that has important meaning on economy, politics and geographical location. Myanmar territory is 3.5 times bigger than Korea. The population structure is comprised of Burman and 135 other minor ethnic groups. On the border areas, the antigovernment organizations continue their protest for their independence. So the military government goes to great pains with divisions in a nation. Therefore Myanmar military government is trying to use the film as a culture text to encourage national unity and nationalism so that they can protect divisions in a nation. We can find out these facts that Myanmar government uses film as one of political tool for the purpose of ruling the country on Director Sin Yaw Maung Maung’s film who is the famous moderatist for their military government. We can find out in some countries which had an experience of communism and socialism that the government’s political propaganda film carries out social functions. This is because of film’s power of communication and great power of appeal. In Myanmar, the director become to a faithful representative of the government and the film represents the order that social requires and the appropriate information to the audience beyond the film’s simple entertainment character. The government uses the film as a means of political tools, so give a didactic message to audience and emphasize its excellent culture on film. This situation that the government products film for the purpose of national integration can be found easily. This case representative can be explored in Sin Yaw Maung Maung’s film who has a moderate attitude for their government. I'm dealing how the Myanmar military regime's governance objectives are being passed through the people by Director Sin Yaw Maung Maung’s film. Using film as a political means and situation that effort to deliver these messages to the people is commonly found in some other countries which have experienced a similar political system with Myanmar. Therefore, this character represents limitation that does not have the uniqueness of Myanmar film to confine Myanmar film’s characteristic. But in Korea the existing researches related with Myanmar film has not been done, so this research will be available for future. And also will make a positive contribution to the infinite possibilities of the research.
more