식민지시대 모르핀 중독 문제와 조선총독부의 대책
Morphine Addiction in the Colonial Joseon Era and the Measures taken by the Joseon Government-General
초록/요약
제1차 세계대전 기간 동안 모르핀 수요가 급증하면서 가격이 폭등하였다. 총독부는 민간제약회사를 독점 지정하여 그들에게 수납한 아편을 독점적으로 사들이고 모르핀을 제조하도록 하였다. 그러나 조선에는 모르핀에 대한 인식부재와 오남용이 발생했고, 미약한 법적 처벌로 일본에서는 다량의 모르핀이 조선으로 밀수·밀매되었다. 이러한 모르핀의 인식 부재와 불법 유통 상황과 미미한 처벌규정 등으로 조선의 모르핀중독자는 증가하였다. 그러나 1920년대 초 조선총독부는 문화정치를 내세우며 모르핀 관리의 필요성을 인식하지 못하였다. 그러나 전쟁 종결 후 수출에 차질이 생겨 회사경영이 어려워지자 1927년 대정제약주식회사가 조선 각지에 모르핀을 대규모로 밀매하여 이익을 취하다가 적발되었다. 이는 조선총독부가 전혀 예상하지 못하였던 일이었다. 총독부는 이때부터 모르핀 생산과 판매 관리의 필요성을 인식하게 되었다. 대정제약회사와 독점 지정 계약을 끊고 1929년 모르핀 제조·판매를 관영으로 하여 세계 최초로 조선에서 모르핀 전매제를 실시하였다. 모르핀 전매는 경제적 이익보다는 모르핀 관리와 통제에 더 중점을 두고 시행된 제도로 보여진다. 이것은 기존 총독부의 전매 연구가 수탈과 경제적 이익을 강조하여 온 주장에 이견을 제시한 것이다. 조선 내 모르핀 중독자 문제가 심각해지자 1927년부터 전국에 치료소를 설치하여 중독자를 강제 치료하게 하였다. 그러나 은밀하게 숨어서 모르핀을 주사하거나 복용하는 사람을 찾아내어 치료하는 데는 한계가 있었다. 따라서 이 문제를 해결하기 위해 1930년에 <마약류중독자등록규정>을 제정하여 중독자들 스스로 등록하여 치료소에서 치료받게 하였다. 조선 각지에 치료소가 설치되어 중독자들을 관리하였지만, 치료를 위해 받은 모르핀을 불법 유통하는 한계가 있었다. 1935년 <조선마약취체령>에서는 모르핀을 마약으로 분류하고, 특별관리를 목적으로 밀매와 밀수에 대한 처벌 조항을 강화하였다. 조선에서 제정된 처벌조항은 일본이나 대만에서는 적용하지 않았고, 조선의 상황에 맞게 처벌을 강화한 것이었다. 이러한 노력과 총독부의 전시동원체제로 마약생산이 중지되면서 모르핀 치료를 위한 최소한의 양까지도 모두 전쟁에 사용되었기 때문에 1939년부터 모르핀 중독자의 수가 크게 감소했다는 보고가 있다. 조선총독부가 조선의 모르핀 문제를 인식하고 해결하기 위해 제정했던 법령들은 총독부가 모르핀의 폐해를 예측하지 못해서 문제가 생긴 다음 제정한 것이다. 이는 상황이 변해가는 조선의 특수한 상황에 맞춰 제정되었다. 따라서 일본 현지와 중국의 모르핀 관리와는 차이가 있다. 처음 모르핀 문제가 불거졌을 때 조기에 재빨리 대응하지 못해 중독자가 증가하는 피해를 낳았다. 그러나 1927년 중독자 치료소를 설치하고 1929년 모르핀을 전매하고, 1935년 <조선마약취체령>에 이르기까지 시행착오는 있었지만, 조선총독부가 모르핀 중독자 근절을 위한 대책을 마련하고 시행한 것을 알 수 있다. 이는 서론에서 언급했던 조선총독부가 조선에 악의적으로 모르핀을 유통시키고 모르핀 중독자 발생을 의도했다는 주장이 과장되었음을 증명한 것이다. 그러나 조선총독부도 1920년대 초중반에 발생했던 모르핀 문제에 대해 개인의 문제라 치부하고 제대로 관리하지 않았다는 점에서 그 책임에서 자유로울 수 없다. 조선총독부가 모르핀 남용의 폐해에 대해 무시할 수 없었던 것은 모르핀 중독자의 수가 증가하면, 모르핀 관련 범죄가 증가하고, 경제적 파탄과 노동력 감소로 이어져 심각한 사회문제로 비화되고 있었다. 결국 모르핀 문제로 인한 사회적 혼란은 조선총독부가 식민지 조선을 통치하는데 많은 어려움을 줄 수 있었다. 모르핀 중독문제가 더욱 심화되면 관리 감독하는데 인력과 비용이 더 많이 필요해진다. 이는 이미 중국의 경우를 통해 알고 있었다. 중국보다는 좀 더 관리하기 유리하고 편한 조건의 조선은 그나마 시도해 볼 여지를 남겨주었다. 따라서 조선총독부는 모르핀 중독 문제가 심각해져 더 늦기 전에 중독문제를 근절을 위해 법을 제정하고 실시했던 것이라 볼 수 있다. 이는 조선의 중독자들을 위하는 인도적인 차원에서 접근한 정책은 아니란 것이다. 도리어 여러 근거를 종합해 볼 때 조선총독부의 조선 통치를 수월하게 하고, 30년대 발발한 전쟁동원 인력을 확보하기 위해서 모르핀 전매제, 중독자등록과 치료를 실시하고, <조선마약취체령>제정한 것이다. 이와 같은 조선총독부의 모르핀 관리를 통해 조선에 대한 일본 식민통치의 한 단면을 볼 수 있었다는 것에 그 의의가 있다고 하겠다.
more초록/요약
During the First World War, there was a rapidly growing demand of morphine and its price soared. The Joseon Government-General designated one private pharmaceutical company and allowed it to import drugs and manufacture morphine exclusively. However, there was a lack of awareness of morphine in Joseon at that time which led to the misuse and abuse of the drug, and because of lenient punishments under the law, smuggling in massive amounts of morphine from Japan became prevalent. Owing to a lack of education about morphine, illegal transactions and lenient regulations for punishment, the population of Joseon's morphine addicts increased. However, in the early 1920s, the Joseon Government-General represented cultural politics without realizing the importance of morphine management. After the First World War, when it experienced difficulty in its exports, Daejeong Pharmacy, the company that had been designated for exclusive production for drugs, smuggled in and distributed morphine all over the Korean peninsula on a large scale, making huge profits. When that crime was exposed, the Joseon Government-General was alerted, never having expected such a situation. It was then that the Joseon Government-General realized how important and necessary it was to control and supervise the production and sale of morphine. It ended the exclusive contract with Daejeong Pharmacy and made the production and sale of morphine a government responsibility. It established a government morphine monopoly system in the Joseon Peninsula in 1929, the first of its kind in the world. The morphine monopoly policy seems to have aimed at management and control on morphine rather than financial gain. This opinion differs from previous studies of the Joseon Government-General morphine monopoly in which it was viewed as exploitation for profit. When the problem of morphine addiction became more serious, treatment and rehabilitation centers were established all over the country to treat the addicts forcefully. But it was difficult to find and treat people who were taking or injecting morphine in secret. To solve this problem, the Joseon Government-General issued regulations for the registration and treatment of drug addicts in 1930 to encourage addicts to register voluntarily for treatment. All over the Joseon Peninsula the treatment centers were set up to control the drug addiction, but there was limitation in controlling illegal distribution of given morphine for treatment. In 1935, the rigid Joseon Drug Enforcement Ordinance was announced in which morphine was designated as a narcotic, and punishment for drug smuggling and sales was increased, aiming at special control. The punishment measures were not applied to Taiwan and Japan as the ordinance was designed to meet the situation in the Korean Peninsula. Following those efforts, the Second World War saw the Joseon Government-General stopping drug production, and all supplies of morphine were reserved for the war effort. A report from this time stated that after 1939, the number of morphine addicts decreased greatly. The laws and regulations enacted by the Joseon Government-General to solve the morphine problem were devised after the problems were produced as they did not realize the harmful effects of morphine. Those were enacted according to the special changing situations in Joseon. Therefore there was a difference from the drug controlling measures in Japan and China. When the morphine problems were becoming serious, there was a lack of a speedy response, which led to an increase in the number of drug addicts. But in 1927 treatment centers for drug addicts were established and in 1929 the morphine monopoly was announced. Up to 1935's Joseon drug control enforcement regulations show that the Joseon Government-General did its best to uproot the morphine addiction. This proves that the opinions mentioned earlier that the Joseon Government-General maliciously wanted to distribute morphine in the Korean Peninsula to increase the number of drug addicts was an exaggeration. However the Joseon Government-General also cannot be free from responsibility as it neglected the management of morphine problems that erupted in the early and mid-1920s, regarding it as a personal problem for the users. The Joseon Government-General could not possibly ignore the drug abuse as it would lead to morphine-related crimes and economic destruction and a decreased labor force, which could cause serious social problems. As a result, the social chaos caused by morphine problems could have made great difficulties for the Joseon Government-General in controlling colonial Joseon. If the morphine addict problem deepened it could have required more manpower and cost for management and control, which was already being proved to be the case in China. In Joseon where it was easier to control, the government was able to take a better grip of the situation. Therefore, it can be seen that the Joseon Government-General introduced those laws and regulations to uproot the morphine addiction problem before it was too late. That meant that the measures were not actually introduced from the humanistic level of considering the Joseon drug addicts. It can be firmly proved that it was to make the control of Joseon easier, and to secure the manpower for the war in the 30's, that the morphine monopoly and registration and treatment of drug addicts and the laws for Joseon Drug Enforcement Regulations were introduced. It is meaningful for this study to show a side of Japan's colonial government over Joseon through the Joseon Government-General's morphine control system.
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