고학력 중고령자의 재취업을 위한 직업능력개발방안에 관한 연구
A study on the development of high education middleaged people’s vocational Competence
- 주제(키워드) 고학력 중고령자의 재취업
- 발행기관 서강대학교 경제대학원
- 지도교수 남성일
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위명 석사
- 학과 경제대학원 노동경제
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045871
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
본 연구에서는 고학력 중고령층의 실업의 심각성을 살펴보고 이들의 재취업이 어려운 원인을 분석하였다. 재취업을 가로 막는 원인들 중 가장 중요한 부분인 직업능력개발의 미흡한 점을 살펴보고 해외의 사례를 종합하여 직업능력개발 활성화를 위한 대안을 제시하였다. 정부에서는 실업대책의 일환으로 직업능력개발 훈련을 제공, 고용창출을 유도하고 있다. 1998년까지 우리나라 직업훈련은 기능인력 양성을 위한 기능사 훈련과정에 한정됐다. 2000년 이후 다양한 사업방식을 통해 훈련기회를 확대하려는 노력이 시도되고 있으나 큰 성과를 거두지 못하고 있다. 특히 최근들어 실업률이 급증하고 있는 40-50대 고학력 중고령 실업자들을 위한 전문적인 재취업 훈련은 찾아보기 힘들다. 고학력 중고령자의 실업은 이들이 가장으로 있는 가계 경제에 치명타를 주는 것은 물론 국가 경제적으로 큰 손실을 가져다 준다. 고등교육을 받고 수십년간 현장에서 실무경험을 쌓은 이들의 인적 자본이 사장되는 결과를 낳기 때문이다. 미국, 일본, 덴마크 등 선진국에서는 이 같은 부작용을 최소화하기 위해 오래전부터 중고령자를 위한 특화된 재취업 교육을 실시하고 있다. 고령자를 위한 직무의 개발, 커리어 컨설턴트의 도입, 직업능력개발훈련과 취업알선 및 복지프로그램의 일원화 등은 우리에게 시사하는 바가 크다. 우리나라가 최근 도입한 연령차별 금지 및 계속고용제도는 이들 나라에서는 이미 오래전부터 정착됐다. 고령자 고용 및 능력개발에 관한 연구개발도 매우 활성화된 상태다. 청년 실업자와 단순 일용직과는 달리 주로 사무 관리직에서 활동해온 고학력 중고령 실업자에게는 재취업 교육기간 동안 자신이 가진 지식과 정보를 재정립하고 직무수행 능력을 향상시키는 프로그램을 제공하는 것이 더 효율적이라는 판단에서 비롯된 것으로 분석된다. 국내의 직업능력개발훈련의 미흡한 점과 외국의 사례를 통해 얻은 시사점을 종합하여 한국의 실정에 맞는 고학력 중고령 재취업 활성화를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫번째, 고학력 중고령자를 위한 훈련프로그램의 개발과 전문 상담기능을 활성화해야한다. 고학력 중고령자의 재직기간동안 이직 등을 위한 전문 상담을 제공하고 실업기간 동안에도 이들의 필요에 맞는 교육프로그램을 제공한다면 구직활동에 직접적인 도움을 줄 수 있을 것이다. 두번째, 고학력 중고령자를 위한 직무개발이 필요하다. 그들의 전문적 지식과 경험은 지적 자산 가치가 높다. 중고령자를 위한 다양한 근무방식의 개발로 충분히 일할수 있는 의지와 여력이 있음에도 불구하고 일자리 부재로 인해 중고령자들이 비경제활동인구로 편입되는 상황을 최소화할 수 있다. 또한 연령층을 고려한 다양하고 유연한 직무의 개발이 필요하다. 사회 공헌형 직무의 개발로 퇴직 중고령자들이 자신의 업무에 대한 전문성을 유지하면서 사회 기여도를 높이고 계속적인 경제활동을 할 수 있을 것이다. 세번째, 직업능력개발훈련과 취업의 직접적인 연계를 위해서는 훈련기관과 고용기관의 적극적인 협력이 필요하다. 지역사회와 기업은 필요한 노동 정보를 훈련기관에 제공하고, 훈련기관은 노동수요에 부합되는 훈련프로그램을 훈련생들에게 공급하고, 훈련생들은 훈련인증수료후 연계된 기업이나 지역사회에 취업할 수 있는 연결시스템을 구축해야한다. 이를 종합하면 고학력 중고령층의 직업능력개발을 통해 노동공급의 질을 향상시키고, 고학력 중고령자를 위한 다양한 직무의 개발을 병행해야한다. 이를 위해서는 고학력 중고령자를 위한 정부의 적극적인 노동시장정책 수립이 필수적이다. 훈련기관과 지역사회 그리고 기업의 협력관계가 구축되면 고학력 중고령자의 실업문제 해결은 물론 노동시장의 안정에 크게 기여할 수 있을 것이다.
more초록/요약
The aim of this study was to examine the current problem of the retirement and unemployment of the high education middleaged people who are out of work too early compared to the average life expectancy in the aging society of Korea. In particular, the reason why the high education middleaged people find reemployment difficult was analyzed. Here, insufficient development of the vocational competence was examined as one of the reasons for making reemployment difficult. Subsequently, presented were the necessity of promoting vocational competence development and corresponding plans thereof. The problems of the current training for vocational competence development provided by the government include the lack of plans to support the unemployed who have high educational qualification and who worked in administration and management sector which is subject to an upcoming mass unemployment according to the prediction. Such problem was caused by the lack of attention on the unemployment issue of the high education labor, hence the lack of recognition as a social issue. Moreover, insufficient studies on the education program for the unemployed with high education also led to the problem. The radical increase of the number of the unemployed with high education has not been recognized as a serious problem in Korea, for the low unemployment rate was maintained for a long term thanks to the high economic growth in recent history. The unemployed who used to work possessing high education did not have professional technical knowledge, but loyally devoted to their company under the assumption that their job would be secured for life. Accordingly, they did not belong to a class who could prepare for losing or changing jobs. Thus, even if the economy becomes prosperous, they experience difficulty finding reemployment. Therefore the government should provide the unemployed with high education who used to work, with appropriate reeducation and reemployment program. As a result, it allows them to rearrange the knowledge and information they already have during the unemployment period and to utilize the time to enhance work performance competence. Subsequently when the economy becomes rigorous, they are ready to work for a job suitable for their individual capacity. In this context, the experience of other countries provides us important lessons to learn including the US, Japan and Denmark. The lessons gained by analyzing the actual conditions of the reemployment program for the high education middleaged people in other countries were as follows: operation of a career planner system at work for the elderly employees; unification of the vocational competence training with job agency and welfare program; prohibition of the age discrimination; system for a long term employment; employment of the elderly; activation of the research and development for the vocational competence. Based on the examination of the problems of the current vocational competence training for the high education middleaged people, and the case study of the overseas support program, the plans were suggested as follows to improve the vocational competence development suitable for the Korean labor market. First, the specialization of the public employment institute should be reinforced. The participation of a private training center should be increased by enhancing financial capacity and a competition system should be introduced in which public and private institutes compete with one another. As a result, the quality of the education will be enhanced and the specialization of the public institute will be reinforced, hence generating active and rigorous employment activities. Second, it is necessary to develop tasks at work suitable for the high education middleaged people. Here, it is preferred to develop tasks which generate employments for the economic growth. Thus, developing vocational competence should be promoted in the various types of vacation. In particular, by developing ‘social contribution oriented’ tasks, the retired middleaged people can maintain their vocational competence, satisfy their desire to contribute to the society, engage in economic activity and help others. Third, for a direct transition from the vocational training to the employment, an adequate budget and a coherent training management should be guaranteed based on the unification of the training institutes. Moreover a cooperation of the training institute, local community and business is required. The employment possibility will be enhanced upon acquiring a training certificate from the training program which is designed to meet the needs of the labor demand based on the information of the manpower required by the local community and businesses. Based on the perception that developing vocational competence of workers enhances the quality of labor supply and employment, the reemployment problem for the high education middleaged people can be solved and the labor market can be stabilized by implementing the following: reinforce the specialization of the public employment service sector; develop various tasks suitable for the high education middleaged people; apply active labor market policy; establish a cooperation by the training institute with the local community and various businesses.
more

