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정의와 재판 : 고대 근동 법전과 구약법전을 중심으로

Justice and Trial:on the Basis of the Ancient Near Eastern Laws and Old Testament Laws

초록/요약

고대 근동에서 신들의 이름은‘정의’와 직결되어 동의어로 표시되었다. 그것은 정의가 진리이며 신의 속성임을 나타내고, 신의 대리자인 왕에게는 정의를 수호하고 실현하는 것이 당연한 의무이자 권리로 주어졌던 것이다. 이는 고대 이스라엘과도 일맥상통하는 것인데 구약 법전에는 이러한 내용이 고스란히 담겨있다. 정의는 인류가 실현할 목표로 지속되어져 왔고, 오늘날의 많은 나라에서 법이나 재판과 어원상 동의어로 표시되는 경우가 많다. 이에 본 소고는‘정의와 재판’에 대한 관심을 표명하고 이를 언급하는 구약의 여러 문헌 중 십계명, 계약법전, 성결법전, 신명기 법전을 연구 자료로 삼는다. 특히 정의의 실행 방편인‘재판’에 관한 조항들을 살펴보는데, 이때 지역적 문화적 인접성이 큰 고대 근동 법전을 함께 제시하여 그 깊이를 더하고자 했다. 본문에서 다루는 고대 근동법전은 시대적으로 우르 이님기나 법에서 함무라비 법전까지의 내용인데, 여기서 우르남무 법전 29조와 에쉬눈나 법전 37조는 십계명의 둘째계명과 연관지을 수 있다. 이는 신께 하는 맹세를 통해 증언의 신빙성과 진실성을 높이고 거짓 증언을 근절시키려 했음을 알 수 있고, 오늘날 법정 선서의 유래를 짐작케 한다. 나머지 본문의 구약과 고대 근동법전은 제 8계명과 관련이 있는데, 거짓 증언이나 고소 및 뇌물을 금지하여 공정한 재판을 하고 이를 통해 정의를 실현하려고 한 것이다. 또한 왕만이 사형을 선고할 수 있다고 하거나 태형의 최대 한계를 지어 인명을 중시했던 고대의 사상을 엿볼 수 있다. 고대 근동의 왕들은 가난하고 힘이 없는 이를 보살피고 재판 등을 통해 정의를 실현하여 이상적인 인간 공동체를 지향하려 했고, 이는 구약 법전과의 공통점이라고 할 수 있다. 그런데 재판 관련 조항에서 고대 근동이 각 사례별로 배상 등 판결의 구체적 제시에 치중하여 결과론적이라면, 구약 법전은 재판의 공정성을 해치는 요인인 거짓 증언· 편파 판정· 뇌물 등의 금지를 명시하여 원인론적임을 견지할 수 있다. 이것은 법규의 준수와 공정한 재판이 정의를 실현하고 궁극적으로는 하느님의 사랑인 구원이라는 이스라엘의 인식이 반영된 것이다. 이에 진리와 정의와 사랑은 단순한 이상이 아닌 우리 모두가 이룰 수 있는 실재임을 보여줘야 할 것이다.

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초록/요약

In the ancient near east, the name of gods were identified with 'justice'. For the people in the ancient near east, justice was believed to be truth and one of the attributes of gods. It meant that a king as an agent of gods had to protect and execute justice as his duty and right. This was so true for the ancient Israel that old testament law contained this complex combination of justice-kingship-divinity. Even the modern age, justice is the perpetual goal to seek, and this thought is permeated through the judicial system. The main concern of this essay is the 'justice and trial', especially in the documents of the old testament. Ten Commandments, the Covenant Code, the Holiness Code and the Deuteronomic Code are the practical materials for this study. This essay focused on the articles concerning the trial as an execution of justice in the old testament. For this research, I studied the ancient eastern law which was closely connected with the ancient Israel law regionally and periodically. The ancient near eastern law which was studied in the essay included from the laws of Ur-Inimgina to the laws of Hammurabi. The Laws of Ur-Nammu N.29 and the Laws of Eshnunna N.37 can be connected with the second article of Ten Commandments. It is because all these articles utilized the swear by God for the purposes of both attaining the authenticity of the witness and preventing the perjury. This practice could be found in the modern juridical system. The other parts of the old testament and the ancient near eastern law was closely related with 8th article of Ten Commandments which was to prevent the perjury and the bribery for the fairness of judgments. All these aimed the enhancement of justice. We can find the sense of respect for life in the ancient juridical practice that only kings had a right of sentencing to death and set limits of the number of flogging. The kings in the ancient near eastern society tried to actualize the ideal community protecting the weak and the poor, promoting justice by means of fair judgment. This moves toward promoting justice was a shared vision with the old testament law. In the articles concerned with the ancient near eastern juridical system, we can find the consequential current focused on the detailed judicial precedent such as compensation. On the contrary, the old testament law had the causal current which prevented perjury, unfair judgment, and bribery. It reflected the ancient Israeli concept that obedience on the regulations and fair judgment would promote justice and find the salvation. Thereupon truth, justice, and caritas is not only the ideal but a reality that we can accomplish.

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