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방송통신융합미디어에서 공공서비스로 제공되는 교육콘텐츠의 채택요인 분석

초록/요약

최근 정부는 방통융합 공공서비스를 2008년부터 시범서비스를 수행하고 2012년에는 전국 서비스를 수행한다는 목표아래 추진하고 있다. 방통융합 미디어에서 공공서비스로 제공되는 프로그램 중에서 교육은 점차 높아가는 사교육 시장을 억제하고 양질의 교육 콘텐츠를 누구나 쉽게 접하게 할 수 있다는 점에서 매우 중요하다. 또한 방통융합 공공서비스를 통해 적은 비용으로 양질의 콘텐츠를 제공 한다면 사교육 시장을 대체할 가능성도 있다. 그러나 교육콘텐츠가 이용자들에 의해서 적극적으로 소비되어야만 비로소 그 중요성은 성공적으로 실현될 수 있다. 이런 점을 염두에 두고 본 연구는 로저스(E.M. Rogers)의 개혁확산이론(diffusion theory)을 적용하여 방통융합미디어에서 공공서비스로 제공되는 교육콘텐츠의 채택요인을 알아보고자 하였다. 즉. 로저스의 개혁확산이론의 5가지 요인인 상대적 이점(relative advantage), 양립성(compatibility), 복잡성(complexity), 시험가능성(trialability), 관찰가능성(observability)과 채택요인과의 인과관계를 검증하고자 하였다. 이를 위해 회귀분석(Regression)을 통하여 선행요인 변수들이 방통융합미디어에서 공공서비스로 제공되는 교육 콘텐츠 채택에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다 연구결과, 방통융합미디어에서 공공서비스로 제공되는 교육콘텐츠가 자녀 혹은 학생들의 학업 성취에 도움이 되거나 사교육비용 절감에 도움이 된다면 교육 콘텐츠를 채택하는데 가장 큰 영향을 미칠 수 있는 것으로 나타났다. 또한 방통융합미디어에서 공공서비스로 제공되는 교육 콘텐츠에 대한 사용의 복잡성 즉 교육 콘텐츠를 시청하기 위해서 많은 하부 구조로 접속하거나 원하는 콘텐츠를 찾기 어렵다면 교육 콘텐츠를 채택할 가능성이 낮아지는 것으로 나타났다.

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초록/요약

The recent government has processed broadcasting and communications convergence public service since 2008 and is processing it under the aim of national service in 2012. Among programs provides as public service in broadcasting and communications convergence media, education prohibits increasing private education market and it is important in that everyone can easily approach quality education contents. In addition, if quality contents with the small cost are given through broadcasting and communications convergence public service, it is possible to replace the private education market, but the importance can be successfully realized only if education contents are actively consumed by users. Considering such an aspect, this study applied E.M. Rogers’s diffusion theory to look into the adoption factors of education contents provided by public service in broadcasting and communications convergence media. In short, the study aimed to verify the correlations between such five factors E.M. Rogers’s diffusion theory as relative advantage, compatibility, complexity, trialability and observability, and adoption factors. To this end, it looked into the effects of precedent factor variables on education contents adoption provided by public service in the broadcasting and communications convergence media through the regression analysis. As the result, if education contents provided by public service in the broadcasting and communications convergence media are helpful to children or students’ school performance and reduction in private education cost, it will affect the adoption of education contents most greatly. In addition, if the use of education contents provided by broadcasting and communications convergence public service is complicated or it is hard to access many sub-structures and find out desired contents to watch education contents, it has low possibility to adopt education contents.

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