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인터넷 쇼핑몰의 소셜 네트워크 서비스가 상호작용성과 구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구

A study on the effect of social network service of internet shopping mall on interaction and purchasing intention

초록/요약

인터넷 쇼핑몰에서는 특정 상품의 공통적인 관심을 가진 소비자들이 관심과 경험을 공유해가면서 상호교류가 일어나고, 이 정보들을 활용하여 구매결정에도 영향을 미치고 있다. 소셜 네트워크 서비스는 소비자가 다양한 루트를 통해 이용하고 전파할 수 있기 때문에, 인터넷 쇼핑몰에서는 기존 커뮤니티 서비스에 소셜 네트워크 서비스를 강화해 사용자 간의 연계성을 높이는 방안으로 도입하고 있다. 따라서 본 연구는 인터넷 쇼핑몰에서 소셜 네트워크 서비스를 중심으로 소비자와 소비자 간의 상호작용성 측면을 살펴보고, 그것과 연관해 구매 의도에 어떠한 영향을 미치는지 규명해 보고자 했다. 즉, 내부 소셜 네트워크 서비스에서 유통되는 방식인 G마켓의 '프리미엄 상품평', 내부 컨텐츠를 연계된 소셜 네트워크 서비스를 통해 외부 블로그로 유통되는 방식인 알라딘의 'TTB리뷰', 외부 컨텐츠를 내부 소셜 네트워크 서비스를 통해 유통되는 방식인 디앤샵의 '쇼핑블로그' 등 3가지 서비스를 분석하였다. 그 결과 서비스별로 외형적인 차이나 소비자-소비자 간의 활동 수준은 리뷰 내용상으로 큰 차이가 없었으나, 상품군, 작성자의 status, 타 사이트와의 연결 수준, 댓글 상의 소비자-소비자 간의 참여 수준 등은 차이를 보였다. 이는 소셜 네트워크 서비스에서 커뮤니티 형식의 서비스 정책은 효과적이지 않고, 상품군에 영향을 받으며, 개방적인 플랫폼과 피드백이 용이한 기능이 참여의 폭을 넓힐 수 있다는 것을 알 수 있다. 서비스별 구매 의도 역시 약간의 차이를 보였는데 이는 상품군, 리뷰의 질, 참여자의 관심사에 따라 구매 의도에 영향을 미칠 수 있다고 해석할 수 있다. 친목 여부에 따른 구매 의도는 별다른 관계성이 없었는데, 이는 작성자와 댓글 참여자 간의 의도적인 친목보다 정보에 대한 커뮤니케이션적인 측면이 강하다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 인터넷 쇼핑몰에서 소셜 네트워크 서비스 측면에서 연구한 최초의 연구라고 할 수 있으며, 소비자-소비자 상호작용적인 측면을 위주로 하여 소설 네트워크 서비스의 성격을 최대한 고려하여 분석했다는데 의의가 있다. 인터넷 쇼핑몰에서 소셜 네트워크 서비스는 다양한 상품군별로 관심이 있는 소비자들을 육성하고 그들 간의 인맥을 이용해 다양한 마케팅 활동을 할 수 있으므로, 궁극적으로 더 많은 소비자를 확보할 수 있기 때문에 앞으로 더 활성화 될 것을 기대한다.

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초록/요약

Mutual exchange is happening in the internet shopping mall as consumers interested in specific merchandise share interest and experience. The application of this information affects the purchase decision. Social network service is introduced to internet shopping mall as a plan to raise connection among users by reinforcing the existing community service with social network service, since consumers can use and spread it through various routes. Therefore, this study tried to investigate the aspect of interaction among consumers focused on social network service in the internet shopping mall and examine how it affects the purchasing intention. The researcher analyzed three kinds of services including 'premium merchandise review' of G-market, the way of distribution through inner social network service, 'TTB review' of Aladdin, the way of distributing inner contents to outer blog through the social network service connected, and 'shopping blog' of D&Shop, the way of distributing the outer contents through inner social network service. As a result, there was no external difference or the difference of the level of activity between consumers by service or by the content of review, but the group of merchandise, the status of drafter, the level of connection with other cites and the level of participation of consumers in comment showed difference. It means that in the social network service, the service policy in community is not efficient, and influenced by the group of merchandise, and the open platform and the function with easy feedback can widen the participation. The purchasing intention by service also showed a little difference. It means that the group of merchandise, the quality of review and the interest of participants can affect the purchasing intention. The purchasing intention by whether or not of friendship did not have any special connection. It shows that the aspect of communication on information is stronger than the intentional friendship between writer and commenter. The significance of this study is that it might be the first research about the social network service in the internet shopping mall and analyzes mainly the aspect of interaction between consumers considering the characteristics of the social network service as much as possible. The social network service in the internet shopping mall makes it possible to foster the consumers who are interested in various groups of merchandises and to do diverse marketing activity making the use of the network among them. Ultimately it can secure more consumers, so it is expected to be more activated from now on.

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