중등학교 기사문 작성 교육 방법 연구 : 제7차 교육과정 『생활국어』, 『작문』 교과서를 중심으로
A Study on the Method of the Education for Writing an Article in Secondary School : Centering around 『Living Korean』and 『Composition』 in the Textbook for the 7th Curriculum
- 주제(키워드) 기사문 , 신문 만들기 , 교과서 , 작문
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 우찬제
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위명 석사
- 학과 교육대학원 국어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045719
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
2007년 교육과정에서 반영하고 있는 오늘날의 작문 이론은 모든 글에 공통적으로 적용되는 전략이 있다고 보지 않고, 글에 따라 각기 다른 전략이 필요하다고 본다. 따라서 기사문 작성법의 학습도 실제로 기사문을 써 보는 활동을 통해 기사문 작성에 필요한 고유한 전략을 익히는 방식으로 진행되어야 한다. 기사문에 고유하게 적용되는 작문 전략은 다른 글과 구별되는 기사문의 특성에서 도출될 수 있다. 기사문 작성 교육의 방향은 기사문의 특성을 중심에 두고 생각할 때 다음과 같이 설정된다. 첫째로 기사문 작성 교육 내용은 오늘날 언론 매체의 기사문 양상에 맞춰 이루어져야 한다. 둘째로 기사문 가운데 특히 비중이 높은 스트레이트 기사문 작성 교육은 ‘역피라미드 구조’라는 형식적 특징을 숙달할 수 있게 하는 데 중점을 두고 이루어져야 한다. 셋째로 기사문 작성 교육은 신문 만들기와 함께 이루어질 필요가 있다. 본고는 이와 같은 인식 하에 현행 국어과 교과서 가운데 기사문 작성 교육 내용을 다루고 있는 『생활국어』1-2와 『작문』을 분석해 그 내용의 문제점을 아래와 같이 지적하였다. 첫째, 현행 교과서는 실제 신문이 담고 있는 다양한 기사문 유형 가운데 오직 한 가지 기사문 유형인 스트레이트 기사만을 다루고 있다. 현재 발행되고 있는 주요 일간지들의 기사를 실제로 헤아려 분류해 본 결과. 신문 기사문 가운데 스트레이트 기사의 비중은 절반이 조금 넘는 수준밖에 되지 않았다. 그러나 현행 교과서들은 스트레이트 기사 이외의 기사문 유형에 대한 내용을 거의 제시하지 않았다. 교과서가 실제 현실과 동떨어진 기사문 작성 교육을 하고 있는 것이다. 둘째, 현행 교과서는 그 스트레이트 기사조차도 그 작성법을 효과적으로 가르치지 못하고 있다. 스트레이트 기사는 가장 중요하고 흥미로운 내용을 담은 문장인 전문(前文)을 맨앞에 두고, 그 뒤로 나머지 정보를 중요한 것부터 순서대로 나열하는 ‘역피라미드식 구성’을 취하기 때문에, 스트레이트 기사 작성에 있어 전문 쓰기의 중요성은 가히 절대적이다. 그래서 실제 기자나 기자 지망생이 활용하는 기사문 작성법 교재나 신문학 교재는 전문 쓰기를 대단히 중시한다. 그러나 현행 교과서는 스트레이트 기사에서 전문을 전체 기사의 요약문 정도로 가볍게 다루고 있다. 그래서 기사문 작성법 교육 내용에서도 전문 쓰기가 그다지 중시되고 있지 않다. 셋째, 현행 교과서는 기사문을 담는 매체인 신문을 만드는 방법은 거의 다루지 않고 있다. 신문 만들기는 미디어 교육이 중시되는 환경에서 그 자체가 교육적 가치가 크거니와, 현재 여러 교과에서 학습 활동의 수단으로 신문 만들기 활동을 활발히 활용하고 있기 때문에 신문 만들기는 국어 교과에서 중시해 다룰 필요가 있다. 이상의 논의를 바탕으로 기사문 작성법을 다루는 교과서 내용의 개선 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 기사문 유형과 관련해 스트레이트 기사를 여전히 중심에 두되 다른 유형의 기사문인 피처 기사와 인터뷰 기사도 다뤄야 한다. 특히 인터뷰 기사는 교육 현장에서 활용하기 좋은 기사문 유형이므로 중요하게 다뤄질 필요가 있다. 둘째, 스트레이트 기사 작성에 관한 교과서 내용은 전문 쓰기 연습 중심으로 개선해야 한다. 전문의 중요성을 알게 하고 전문을 집중적으로 많이 작성하도록 해야 한다. 셋째, 신문 만들기를 공통기본교육과정이 적용되는 중학교 단계에서부터 국어 교과의 교육 내용으로 주요하게 다뤄야 한다.
more초록/요약
Today's composition theory to reflect in 2007 Revised Curriculum is thought to require a different strategy according to each writing, not to have a strategy to be applied in common to all writings. Accordingly, also the learning of writing an article should be carried out by learning a unique strategy necessary for writing an article through the activity of actually writing an article. The composition strategy to be applied inherently to an article can be drawn from the property of an article differentiated from other writings. Thinking on the basis of the property of an article, the direction of the education for writing an article is set as follows. First, the contents of the education for writing an article should be met according to the article aspect of today's news media. Second, the education for writing a straight article which has the highest percentage with degrees among articles should be conducted by placing emphasis on mastering the formal property of 'an Inverted Pyramid Structure'. Third, the education for writing an article should be conducted together with publishing a newspaper. This article indicated the problems of the contents as follows by analyzing 『Living Korean』1-2 and 『Composition』 in which portrays the contents of the education for writing an article in the existing Korean textbook under the recognition like this. First, the existing textbook deals with only the straight article which is only one article type among various article types contained actually in the existing textbook. As the result of classifying after actually counting the articles in major newspapers which are published at present, the importance of the straight article among newspaper articles was slightly more than half. However, the existing textbooks have hardly provided the contents on article types except the straight article. The textbooks are conducting the education for writing an article, bearing no relation to the realities of life. Second, the existing textbooks are not teaching effectively the method to write even the straight article. Because the straight article has 'an Inverted Pyramid Structure' which puts at the head the preamble, the sentence to contain the most important and interesting contents, and which enumerates the other information in the order of the important thing after that, the importance of writing a preamble is fully absolute in writing a straight article. Accordingly, the textbook for writing an article or the textbook for the department of mass communication which reporters or prospective reporters actually apply regards writing a preamble very highly. However, the existing textbook relegates a preamble as only a summary to inside pages in a straight article. Accordingly, writing a preamble is not attached importance very much in also the contents of the education for writing an article. Third, the existing textbooks hardly deal with the methods to publish a newspaper which is a medium to contain articles. It is necessary to deal importantly with publishing a newspaper in a Korean language schoolbook because publishing a newspaper itself has high educational values in the environment put stress on media education and because many textbooks apply actively the activity of publishing a newspaper as a means of a learning activity. Showing the improvement direction of the textbook contents which deals with the method to write an article on the basis of the discussion mentioned above, it is as follows. First, it is necessary to deal with also a feature article and an interview article which are other type of articles though being still on the basis of a straight article in connection with an article type. In particular, it is necessary to deal importantly with an interview article because an interview article is the type of the article applicable to an educational site. Second, it is necessary to improve on the basis of writing a preamble the textbook contents on writing a straight article. It is necessary to understand the importance of a preamble and to write intensively preambles as many as possible. Third, it is necessary to deal importantly with publishing a newspaper as the educational contents of a Korean language schoolbook from the stage of a middle school where the common fundamental curriculum is applied.
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