Conversation Analysis of Teachers' Third-Turn for Repairing Students' Trouble Sources
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 이요안
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위명 석사
- 학과 일반대학원 영어영문학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045713
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
본 논문은 영어를 외국어로 배우는 교실에서의 교사와 학생 사이의 상호작용을 대화 분석(Conversation Analysis)이라는 방법론을 가지고 연구하는 데 그 목적이 있다. 특히 이들의 대화가 궁극적으로 교수-학습에 있는데, 학생들은 학습 과정에서 많은 문제들을 범하게 되며 이 때 조력자로서의 교사의 역할은 매우 중요하다. 이 논문은 IRE(Initiation-Response-Evaluation)이라는 교실에서 흔한 three-turn sequence에 바탕을 두고 학생이 범하는 문제들(trouble sources)을 교사가 third turn에서 직접 수정을 해주기보단 그들의 질문을 재 변형함으로써 학생들이 스스로 오류 수정을 한다는 결과를 보여준다. 교사의 이런 수업 전략은 비계 설정(scaffolding)이라는 원리에 바탕을 둔 것이며 학생들로 하여금 자신들의 오류를 다시 한 번 생각하고 발견하며 궁극적으로 스스로 오류 수정을 유도하는 유의미한 교수 방법이라 볼 수 있다. 또한 대화 분석(CA)에서 중요한 개념들인 ‘repair’와 ‘correction’의 개념을 다시 고찰하고 이를 바탕으로 학생들이 범한 오류에 대해서 교사가 third-turn에서 서로 다른 두 행동들(pedagogical actions)에 순차적으로 반응하는 사실을 발견했다. 학생들이 범한 오류에 대해서 교사는 먼저 ‘repair’에 반응하고 그리고 ‘correction’에 초점을 두고 있었다. 따라서, 교실에서의 ‘repair’와 ‘correction’ 에는 선후관계가 있음을 보여주고 있다.
more초록/요약
Conversation Analysis (hereinafter, CA) has been a burgeoning filed since the 1960s and the basic tool used in this area is ‘sequential analysis’, which means every current turn is dependent on a prior turn. Numerous CA researchers (Mehan, 1979 ; McHoul, 1978) have been doing in-depth studies on classroom conversation and found that there is a highly common dialogue pattern called “IRE” sequence or three-turn sequence. A teacher at the first turn asks questions and students at the next turn answer them. It goes back to the teacher’s third turn for evaluating the adequacy of the answer. This three-turn sequence has been a robust organization of turn-taking in classrooms. Considering the main goal of classroom conversation is ‘learning’, it is self-evident that students commit many trouble sources including errors and teachers need to deal with them for preventing ‘fossilization’ in language acquisition. This thesis focuses on how teachers at the third turn deal with these students’ trouble sources based on IRE sequences. It shows that a teacher reformulates questions at the third turn so that students as ‘cohort’ think about their trouble sources again, realize what they were and eventually repair them at subsequent turns. Such a teacher’s reformulated question is closely related to ‘scaffolding’, which means a teacher assists students themselves to solve their learning problems. This paper also discusses the order between ‘repair’ and ‘correction’ because students cannot correct errors without understanding what a teacher’s question intends. Considering ‘repair’ orients to ‘common understanding’ and ‘correction’ orients to ‘correctness’ (Macbeth, 2004), this thesis shows that ‘repair’ precedes ‘correction’ in classrooms.
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