교수학적 변환론 관점에서의 초등수학영재교재에 대한 분석
An Analysis of Elementary Mathematics Materials for Mathematically Gifted Children based on Didactic Transposition.
- 주제(키워드) 교수학적 변환론 , 초등수학영재
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이종범
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위명 석사
- 학과 교육대학원 수학교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045633
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
수학지식을 교육적인 조건에 맞게 재구성하는 일은 수학교육의 중요한 과정이다. 수학교재는 수학에 대한 효율적 교육을 위하여 수학 이론을 변환된 형태로 서술하게 된다. 본 논문은 교수학적 변환론 관점에서 초등수학영재교재를 분석하고 그것을 바탕으로 초등영재수학교재의 원리와 시사점에 대하여 알아보기로 한다. 첫째로 수학교재가 학습상황에서 어떠한 역할을 차지하고 있는지 교수학적 변환론의 이론을 통해 살펴본다. 둘째로 초등수학영재교재와 교과서를 비교하여 교수학적 변환이 어떻게 이루어질 수 있는지 살펴본다. 마지막으로 교재분석 결과를 통해 초등수학영재교재 개발의 원리와 시사점을 살펴본다.
more초록/요약
It is an important process to reconstruct math knowledge based on educational condition. Mathematics materials transpose math theories for efficient mathematics education. This thesis analyzes the elementary math materials for gifted children and based on this analysis, we introduce the principle and suggestion for the materials. First, we examine what kind of role mathematics materials take through the theory of the didactic transposition. Second, we look into how the didactic transposition happens in comparison to math materials for gifted children and normal children. Lastly, we introduce the suggestion and principle to develop the elementary mathematics materials for gifted children.
more