대학생의 자원봉사활동 만족도와 자아존중감에 영향을 미치는 요인 연구 : 서울시 소재 대학생을 중심으로
A study on factors influencing level of the satisfaction and self-esteem of university student volunteers: A case of students in Seoul
- 주제(키워드) 자원봉사 , 만족도 , 자아존중감 , 대학생 , 활동요인
- 발행기관 서강대학교 신학대학원
- 지도교수 김진욱
- 발행년도 2010
- 학위수여년월 2010. 2
- 학위명 석사
- 학과 신학대학원 사회복지학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045586
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
본 연구는 대학생의 자아존중감과 봉사활동 만족도에 영향을 미치는 활동요인을 분석하여 대학생들의 봉사 활성화와 전문화를 위해서 봉사활동요인이 대학생 봉사자의 활동 만족도와 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보고자 한다. 본 연구는 서울에 소재한 대학에 재학 또는 휴학 중인 대학생 자원봉사자 400명을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 16.0을 활용하여 분석, 처리하였으며 빈도분석, 기술통계분석, 신뢰성 분석, 일원배치분산분석, 다중회귀분석을 사용하여 분석하였다. 연구의 주요결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 대학생의 인구학적 특성과 봉사활동요인에 따른 자아존중감의 차이를 분석한 One-way ANOVA의 결과는 고학년일수록, 업무인지도가 높을수록, 대인관계요인이 긍정적일수록, 활동기관의 교육과 지도감독이 체계적이고 잘 이루어질수록 봉사만족도가 높게 나타났다. 둘째, 대학생의 인구학적 특성과 봉사활동요인이 자아존중감에 미치는 영향에 대한 회귀분석의 결과 학년이 높을수록, 업무인지도가 잘 되어있을수록, 봉사담당자와 활동대상자와의 관계가 긍정적일수록, 가족 및 주변인의 관심과 지지가 큰 대학생이 자아존중감이 높게 나타남을 알 수 있다. 셋째, 대학생의 인구학적 특성과 봉사활동요인에 따른 봉사만족도의 차이를 분석한 One-way ANOVA의 결과 봉사참여 동기가 이타적 일수록, 자원봉사 경험이 있을수록, 봉사기간이 길수록, 업무인지도가 잘 이루어질수록 봉사만족도가 높게 나타났다. 또한 대인관계요인과 활동관리요인 모두가 유의미한 결과로 나타나 대학생 자원봉사자들에게 관계, 관리적 요인의 중요성을 나타내고 있다. 넷째, 대학생의 인구학적 특성과 봉사활동요인이 봉사만족도에 미치는 영향에 대한 회귀분석의 결과 종교를 가진 사람일수록, 업무인지도가 높을수록, 봉사담당자와의 관계가 좋을수록, 가족 및 주변인의 관심과 지지가 클수록, 동료봉사자와의 관계가 긍정적일수록, 기관의 교육과 지도감독, 평가와 사후관리가 잘 이루어질수록 자원봉사 만족도가 높음을 알 수 있다. 본 연구의 조사결과를 바탕으로 대학생 자원봉사자들의 활동만족을 증진시키고 자아존중감을 높이기 위한 제언을 다음과 같이 논의하였다. 첫째, 대학생의 자원봉사 활동 시 참여 형태나 봉사내용(업무)이 봉사만족도에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 따라서 봉사기관에서는 자원봉사자를 모집․배치할 경우 봉사자의 참여는 어떤 형태인지, 봉사자의 욕구는 어떤 것인지에 대해 먼저 파악하고 봉사자가 원하는 활동과 기관에서 필요한 활동 간의 연관성을 살펴보고 배치할 필요가 있겠다. 또한 대학생들이 자신이 필요한 봉사업무에 대하여 사전에 조사하고 활동을 선택할 수 있는 네트워크가 잘 구축되어 있어야 할 것이다. 둘째, 봉사자의 참여 동기와 봉사기간에 따라 자원봉사활동의 만족도에 영향을 미치고 있다는 점에서 대학생 봉사자가 단순히 이기적동기의 이유로 단기간의 활동으로 종료하는 것이 아닌, 이타적동기가 형성되어 이로 인한 봉사활동지속이 자발적으로 이루어질 수 있도록 봉사자에게 동기부여를 할 수 있는 시간 및 경험을 만족시켜 주어야 할 것이다. 이와 같이 대학생의 자원봉사 활동요인에 따른 봉사만족도와 자아존중감을 향상시키기 위해서는 우선 대학생의 참여를 촉진시킬 수 있는 창의적인 프로그램 개발로 봉사동기화를 시켜 참여를 증진시키고 유도하도록 해야 할 것이다. 또한 활동 안에서 개별적 활동이 아닌 동료봉사자와 담당자와 함께 논의하고 개발할 수 있는 업무로 배치를 하여 자아존중감을 높이고 봉사를 통한 자아실현과 봉사만족을 함께 이루어 지속적으로 봉사활동을 하며, 대학생 스스로가 자원봉사가 단순한 활동이 아닌 자신의 능력을 발휘하여 사회에 나눌 수 있는 소중한 기회로 인식할 수 있을 때 봉사기관 및 대학생 자신에 대한 성장도 함께 이루어질 수 있는 기회가 되리라 본다.
more초록/요약
It is explored in this study how degree of satisfaction and self-esteem of volunteers from university make an impact on invigorating and specializing volunteering itself by analyzing various factors that influence on level of self-esteem and satisfaction with the activities. For this study, a self-marking survey was undertaken gathering the data of 400 students, enrolled and un-enrolled, from several university based in Seoul. The data was processed through SPSS WIN16.0 with various analysis tools including frequency analysis, technical statistical analysis, reliability analysis, one-way ANOVA analysis, and multiple regression analysis. The findings of the research are as follows; First, the One-way ANOVA result analyzing the difference of level of self-esteem, according to the variables such as demographic trait and volunteering activities of university students, shows higher level of satisfaction from those who are more senior, more familiar with work itself, positive when interacting with others, and who work under an organized and systematic training environment. Second, as a result of the regression analysis on how the variables of demographic trait and volunteering activities can affect self-esteem, students from higher class, who are more familiar with work, having better relationships with their supervisors and subjects of their activities, and who have more supportive family or friends for their volunteering show higher level of self-esteem. Third, According to the one-way ANOVA result, students who are more altruistic, experienced in volunteering, having volunteered longer time, and more familiar with work show higher level of satisfaction. Also, variables such as relationship with others and activity management return a meaningful result, which implies that good relationships and effective management are important. Four, level of satisfaction of volunteers are higher, according to the regression analysis on demographic trait and volunteering activities, when they are religious, familiar with work itself, having good relationship with supervisors, having supportive and helping families and friends, and when they are provided with better training, supervision, assessment and follow-up program. From the findings of the research, there are some suggestions to make in order to enhance level of satisfaction with volunteering activities for university students and promote their self-esteem. Mode of participation and types of job are not influencing factors for satisfaction of volunteers when they decide to join in volunteering. Therefore, management should consider volunteers' favors and desire when allocating them to their job where their interest is met by organizations need. Building networks is also important where students can gather necessary information and do a preliminary research on various jobs to make an optimal choice. Considering the finding that volunteer's motivation and durations of work make an impact on level of satisfaction, it is important to encourage volunteers to work more voluntarily with altruistic motivation and by providing them with more time and experience. Developing creative programs is needed in order to enhance level of satisfaction and promote self-esteem, through which make more university students participate in volunteering. Cooperation and sharing with co-workers and supervisors should be encouraged over isolated individual activities to promote self-esteem and to lead volunteers to long-term activities being given chances to realize their selves and to satisfy with their volunteering work. Volunteering is not mere work rather it is a way of sharing volunteers' talent with and for the society. Realizing it, student volunteers as well as organizations will have chances to develop themselves.
more