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『莊子』에서 개별적 주체의 절대 자유와 그 의미

Absolute Freedom of Individual Self and its meaning in Zhuangzi (莊子)

초록/요약

장자는 내면에 대한 깊은 성찰과 세계에 대한 폭넓은 이해를 바탕으로 정신(精神), 몸, 구체적 상황까지 포함하는 개별적 주체를 확립했다. 이 개별적 주체는 만물과 기(氣)로써 소통가능하며, 구체적 삶의 공간 안에서의 절대 자유를 향유한다. 따라서 본 논문에서는 장자 이전 시대와는 다른 개별적 주체가 등장했으며, 이 개별적 주체에 대한 정확한 이해를 통해 장자의 자유가 정신적인 것만이 아니라, 구체적 삶의 공간 안에서의 절대 자유라는 것을 밝히고자 한다. 장자는 이전 시대 철학을 심화시키고, 그 철학적 근거를 제시하는 과정에서 “심(心)”, “성(性)”, “기(氣)”의 범주를 발전시켰는데, 이 범주들은 개별, 구체, 변화, 운동에 대한 관심이 생겨났다는 것을 의미한다. 또한,『장자』에서 1인칭 지시대명사인 “吾”, “我”, “己” 세 글자를 분석해 본 결과, “吾”는 가치 체계를 벗어나 남과 대립적으로 존재하지 않는 자아이고, “我”는 가치 체계에 얽매여 있고 남과 대립적으로 존재하는 자아이며, “己”는 “吾”와 “我”, 몸의 의미를 모두 포함하고 있다. 따라서 “吾喪我”란, 남과 대립적으로 존재하는 “我”가 자기 변화를 통해 주객의 대립이 해소된 “吾”가 되는 것이며, 개별적 주체 성립의 기본 구도이다. 이런 吾喪我의 경지에 이르면, 인식론적으로 만물을 균등하게 볼 수 있다. 장자는 인식론적인 제물(齊物) 뿐만 아니라, 존재론적인 차별을 해소하기 위해 심재(心齋) 수양을 중요시한다. 심재 수양이란, 마음을 수양하여 ‘사사로운 자기의식(我)’을 밀어내고, 기(氣)로 가득 찬 비움(虛)의 경지에 들어서서 만물의 변화와 함께 함으로써 인식론적, 존재론적 차별이 말소된 진정한 제물(齊物), 진정한 吾喪我의 경지이다. 인식론적 吾喪我에서 주객대립 해소의 정신적 주체였던 “吾”는 심재 수양을 통해 육체를 포함하고, 세계와 소통가능하면서도 주체성을 잃지않는 전인(全人)적 주체가 되었다. 이 때, 기(氣)는 정신, 몸, 구체적 상황을 막힘없이 연결해주는데, 이것은 장자의 전인(全人)적 주체가 바로 기(氣)의 주체임을 의미한다. 장자의 개별적 주체란, 객관 세계의 운행 법칙인 도(道)가 각 개별들에게 내면화되고, 내면화된 덕(德)을 바탕으로 변화에 직접 참여하고, 자신의 질적 전화를 통한 상승을 위해 개인의 수양이 요구되며, 독자적으로 혼돈을 체험한다는 점에서 개별적이며 그러한 개별자들이 변화에 참여하면서도 변화에 의해 지배되지 않는 주체성을 가졌다는 의미에서의 개별적 주체이다. 가치체계에 사로잡힌 인간이 질적 전환을 통해 만물의 변화에 참여하면서도 주체성을 유지하는 개별적 주체로 상승하게 되면, 외물에 의해 얽매이지 않고, 다른 어떤 것에 의해서도 자기가 소외되지 않는 구체적 삶의 공간안에서의 절대 자유를 향유할 수 있게 된다.

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초록/요약

Zhuang-zi has established the individual self including the spirit, the body, and the concrete circumstance on the basis of the comprehensive understanding for the deep introspection of inner side and the world. This individual self is able to communicate with the myriad things by Qi(氣), and it enjoys the absolute freedom in the space of tangible life. Then, it appears that the individual self has been different from the former ages of Zhuang-zi in this paper, it would be elucidated that the freedom of Zhuang-zi is not only the mental things, but also the absolute freedom in the space of tangible life, through the individual self. In the process of improving the former philosophy, Zhuang-zi developed the categories of Xin(心), Xing(性), Qi(氣), when he proposed the philosophical reasons. This categories mean that it arised the interest about the individuality, the concreteness, the change and the movement. As a result of the analysis of 1sg-demonstrative pronouns “Wu(吾)”, “Wo(我)”, “Ji(己)” in the Zhuangzi, “Wu(吾)” is the self that is not existed out of the system of values. “Wo(我)” is bound with the system of values and the self against the others. “Ji(己)” includes all the means of “Wu(吾)”, “Wo(我)”, and the body. Accordingly, what the “Wu-sang-Wo(吾喪我)” means is that the “Wo(我)” which existed against the others is transformed the “Wu(吾)” which has solved the confrontation, and the individual self is the basic composition of the establishment of the individual self. can be seen equally myriad things, when it comes to the state of “Wu-sang-Wo(吾喪我)” epistemologically. Zhuang-zi considers it important for not only the epistemological equalizing things, but also the Xinzhai(心齋) to solve the ontological discrimination. Removing the private self consciousness by meditation, and stepping inside the state of empty fulled of Qi(氣) is Xinzhai(心齋) which is the state of the true “Wu-sang-Wo(吾喪我)” and the actual equalizing things eliminated the epistemological, ontological discrimination with the change of myriad things. The “Wu(吾)” was the mental subject of solving the confrontation between subject and object in the epistemological “Wu-sang-Wo(吾喪我)”, which became the a perfect person that can communicate with the world and not lose the selfness. The Qi(氣) makes connecting the mind, body and the concrete situation without a single obstacle at this point. That means the subject of Qi(氣) immediately. The Zhuang-zi's individual self means that the Dao(道) as a rule objective world becomes internalized, and it participates in the change on the ground of the internalized De(德). It is needed the improvement of individual for the rising through the conversion in quality. Such individuals take some parts in the change and it has the subjectivity not controlled by the change. It could be enjoyed the absolute freedom, which is not self-avoided by other things and not bound with outer things, when a human being possessed by the system of values, through the conversion in quality, participates in the change of myriad things and keeps the subjectivity as well.

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