Rethinking the Questions on Novel in Ian McEwan's Atonement
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 김영주
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 8
- 학위명 석사
- 학과 일반대학원 영어영문학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045527
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
이언 매키완(Ian McEwan)은 그의 2001년 작 『속죄(Atonement)』에서 소설의 기능과 소설가의 권능에 대한 근본적인 물음을 제기하며, 소설발생론의 주요 이슈인 로맨스와 소설의 분화 문제, 사실과 허구의 경계 문제를 브리오니 탈리스(Briony Tallis)라는 여성작가 캐릭터의 글쓰기 변천사를 통해 보여주고 있다. 세 개의 부(part)와 하나의 종결부(coda)로 이루어진 이 소설은 3부의 마지막에 가서야 브리오니가 이 소설의 작가임을 밝히는데, 이 때 매키완은 캐릭터로서의 브리오니와 작가로서의 브리오니의 위치 구분을 불분명하게 만듦으로써 소설의 자의식적 허구성(self-conscious fictionality)의 문제를 첨예하게 드러낸다. 이러한 전제를 바탕으로 본문 1장에서는 소설의 1부에 나타난 13살 브리오니의 글쓰기와 인식세계에 일어난 변화 과정을 다룬다. 소설의 서두를 여는 13살 브리오니가 쓴 희곡 『아라벨라의 시련(The Trials of Arabella)』은 그녀의 허구적 상상력의 산물로, 그녀가 보고 경험하는 실제세계와는 전혀 다른 양상을 띈다. 이 희곡의 상연을 준비하면서 브리오니는 언니 세실리아와 하녀의 아들인 로비의 은밀한 사랑 장면과 사촌 롤라의 강간이라는 두 가지 사건을 목격하고, 이로 인해 상상력 중심의 글쓰기를 부정하고 실제 경험세계를 반영한 사실주의적 글쓰기를 추구하기로 마음먹는데, 이러한 변화상은 초기영국소설에서 볼 수 있는 로맨스에서 소설로의 전이 과정과 유사한 양상을 띤다. 그리고 이 과정에서 자신의 상상력의 세계와 충돌하는 현실세계를 오독한 브리오니는 무고한 로비를 강간범으로 지목하는 범죄를 저지르게 된다. 2장에서는 2차세계대전에 참전한 로비의 경험을 다룬 2부와 같은 시기 전쟁병원의 간호사로 일하는 18살 브리오니의 경험을 다룬 3부를 중심으로, 브리오니가 한 개인에게 저지른 잔학행위가 전쟁이라는 역사적 사건과 맞물려 증폭되면서 발생하는 사실과 허구, 진실과 거짓의 불분명한 경계문제를 고찰한다. 작가 브리오니는 자신의 소설 속에 동시대 다른 장소에서 전쟁을 경험하는 로비와 브리오니의 장을 병치시킴으로써 2차세계대전 당시 영국의 국외와 국내의 상황을 상세히 보여준다. 특히 로비가 경험하는 던커크 퇴각(Dunkirk Evacuation)은 영국의 나치즘에 대한 안일한 대처로 인한 연합군의 무능력이 ‘던커크 정신(Dunkirk spirit)’이라는 표현으로 미화되고 가려지는 역사적 왜곡을 보여주는 사건이다. 이렇게 역사적 사건의 허과 실을 드러내는 과정에서 진실과 거짓은 새롭게 정의된다. 즉, 사실로 간주하는 한 국가의 역사 속에는 왜곡과 은폐, 거짓이 숨어있으며, 허구로 간주하는 소설은 역사적 사건의 디테일을 상상력을 통해 재구성함으로써 숨은 진실을 드러내는 역할을 하는 것이다. 『속죄』는 글쓰기에 대한 소설이자 18세기 소설의 발생기부터 시작된 소설론에 대한 소설이라는 점에서 새로운 형태의 메타픽션이라고 할 수 있다. “왜 소설을 쓰는가”의 문제는 결국 글쓰기의 윤리성과 결부된다. 매키완이 브리오니를 통해 보여주는 글쓰기의 윤리성은 과거 잔학 행위가 낳은 결과에 대한 완전한 책임과 보상이 불가능하다는 걸 알지라도 끝까지 속죄를 포기하지 않는 끊임없는 시도 그 자체에 있다. 이러한 소설쓰기에 대한 자의식적•자기반영적 성찰은 오늘날 소설의 존재 이유를 역설함과 동시에 21세기 작가 매키완이 2차세계대전이라는 잔학행위가 초래한 전후 역사에 개입하는 방식이기도 하다.
more초록/요약
In Atonement (2001), Ian McEwan raises some rudimental questions on novel by making his protagonist Briony Tallis a novelist and by making her continuously write various versions of self-conscious storytelling. In her lifetime experiments, she deals with major controversial issues on the origin of English novel, centering on the boundaries between romance and novel, between fact and fiction. The self-conscious fictionality of the novel is especially reinforced when McEwan blurs the boundaries between Briony the character and Briony the writer by exposing the fact that Briony is the writer of the whole novel at the end of Part Three. Chapter One deals with the changes in thirteen-year-old Briony's writing and her perception of the world outside. Her play The Trials of Arabella, as a product of her imagination, makes stark contrast to the real world she lives in. Preparing the performance of her play to welcome her brother’s homecoming, she happens to be the eyewitness of two events occurred on the same day: the secret lovemaking of Cecilia and Robbie and Lola's violation. With the accidents as a momentum, she decides to discard her melodramatic writing and pursue impartial realism depicting the life as it is. Here her literary change reflects the transition from romance to novel in the age of the rise of English novel. Experiencing the collision between her imagination and the world outside, she commits an irrevocable crime toward Robbie by accusing him as Lola's rapist. In Chapter Two, I investigate the uncertain boundaries between fact and fiction, between truth and lies, which occur when Briony's crime of lying toward Robbie is expanded into the World War II. By juxtaposing Robbie's and her experiences, Briony, as the novelist, shows both the domestic and foreign situations of England during the Second World War in details. Especially, the Dunkirk Evacuation Robbie experiences shows how England’s indolent countermeasure against German Nazism and the allied troops’ incompetence were mythologized and concealed by the phrase of the ‘Dunkirk spirt’ in recent English history. Revealing the truth and the lies of historical events, the boundaries between fact and fiction are redefined. While the history of a nation, regarded as a fact, includes distortion, concealment and falsity, a novel, seen as fictional, reveals the hidden truth by reconstructing the detailed historical events with imagination. In this sense, Atonement is a new type of metafiction as it is the novel about storytelling and the development theories of the novel. McEwan’s questions on novel is ultimately related to the question of the ethics of writing. Through Briony’s storytelling, McEwan shows it is meaningful not to give up the act of atonement for her crime even though she knows it is impossible. Such an ethical self-examination of a novelist McEwan asserts explains the raison d’etre of the novel today.
more

