검색 상세

Alain Locke: 할렘 르네상스의 개척자

Alain Locke: A pioneer of the Harlem Renaissance

초록/요약

Alain Locke: A pioneer of the Harlem Renaissance The purpose of this thesis is to examine Alain LeRoy Locke (1885-1954) as a pioneer of Harlem Renaissance. There are two approaches to appreciating Alain Locke; one is a passive appreciation of Locke's writings, and the other is an active appreciation and critique considering Locke's role as a pioneer of Harlem Renaissance. I appreciate Locke actively in engaging with how Locke's writings and philosophy became an intellectual foundation for others, and how his practical cultural and educational activities helped frame African-American identity. As a literater and critic who edited the anthology The New Negro, Locke announced the birth of Harlem Renaissance in 1925. In this book, he asserted that just as the Italian Renaissance became the period in which European civilization was reborn and people was freed from the constraints on self-expression imposed by the church, the Harlem Renaissance would become the period in which Negro selfhood would develop through the revival of African art. He removed the former four-hundred-year African-American identity defined in terms of slavery and presented in its place the New Negro with a dignity and individuality rooted in the traditions of African culture. He also advocated a new Americanism of harmony and integration across Negro and white cultures. As a philosopher, Locke insisted on the relativism of values and the pluralism of cultures. A central feature of Locke's value philosophy is that value depends on the feelings and attitudes of the evaluator. But he emphasized universal value relativism in the viewpoint of the community's culture and the effect of tradition on individual feeling and attitudel. Also, his cultural pluralism held that because each culture has unique characteristics, it is meaningless to discuss superior or inferior cultures because they would have equal value. In his stress on cultural pluralism Locke contributed significantly to the development of American democracy and the Americanism of African-American culture. Today, Locke's value relativism and cultural pluralism are appraised anew in an acknowledgement of his service as a father of multiculturalism. Locke also endeavored to assert the New Negro's interest in eliminating racial discrimination and founding a modern identity through letters and culture. This meant not only promoting African-American art, but also remedying past injustices that allowed a distorted picture of African-American interests and capabilities. He therefore became the first African American president of the American Associational for an Adult Education (AAAE) and advocated the elimination of Negro illiteracy in conjunction with, the development of the Negro's cultural originality. These efforts at cultural education greatly affected not only black life in America but also the development of many African nations. The paper presents a general, comprehensive view of Locke's roles as literate, philosopher and African-American leader. This study hopes to contribute to our understanding of how twentieth-century African-American leaders could link diminishing racial discrimination, asserting black identity, and integrating American culture through the prism of pluralism.

more

초록/요약

Alain Locke: 할렘 르네상스의 개척자 이 논문의 목적은 할렘 르네상스의 개척자로서의 앨린 로크(Alain LeRoy Locke, 1885-1954)를 고찰하는 데 있다. 로크에 대한 평가는 그의 문학 및 비평에 초점을 둔 소극적인 평가와 로크를 할렘 르네상스의 개척자로 보는 적극적인 평가로 나누어진다. 필자는 로크의 문학과 철학이 할렘 르네상스를 이끌어간 지적토대가 되었고 그의 문화와 교육활동 같은 실천적 행동이 흑인의 정체성을 찾는데 원동력이 되었다는 점에서 로크를 적극적으로 평가하고자 한다. 로크는 문학가로서, 『새로운 흑인』을 출판하여 할렘 르네상스의 실질적 시작을 알렸다. 그는 이 책에서 유럽의 르네상스가 고대문화의 부활을 통하여 개인의 자아를 발견한 것처럼 할렘 르네상스는 아프리카 문화의 부활을 통해 흑인의 자아와 정체성을 찾고자 하였다고 주장하였다. 그는 구흑인의 무명의 집단적 정체성을 배제하고 개성과 존엄성을 지닌 새로운 흑인의 상을 제시하였고 미국의 흑인들이 아프리카문화의 전통을 전승한 후예라고 강조하였다. 그리고 그는 흑인문화와 백인문화가 서로 조화, 통합되는 진정한 아메리카니즘을 제시하였다. 철학자로서, 로크는 상대주의적 가치론과 문화다원주의를 주장하였다. 그의 가치철학의 특징은 가치가 판단자의 감정이나 태도에 의해 결정된다는 것이다. 그러나 그는 개인의 감정이나 태도도 결국은 사회의 문화와 전통에 영향을 받는다는 점에서 보편적 가치상대주의를 주장하였다. 또한 로크의 문화다원주의는 문화는 고유성과 독자성을 갖고 있어 문화간의 우열이 없는 동가성을 갖는다는 것이다. 따라서 그는 문화다원주의가 민주주의의 발전과 흑인문화의 미국화에 크게 기여한다고 주장하였다. 로크의 가치상대주의와 문화다원주의는 오늘날 새롭게 평가받고 있으며, 그의 문화다원주의는 다문화주의의 기원이 되고 있다. 흑인지도자로서, 로크는 문학과 예술을 통해 흑인의 존재를 자각시키고 인종차별을 철폐하여 흑인의 정체성을 확립하고자 애썼다. 그는 특히 대중매체를 통해 왜곡된 흑인의 상을 바로 잡고 흑인문화의 예술성을 알리고자 하였다. 또한 그는 흑인 최초로 <미국성인교육협회>회장이 되어 흑인의 문맹퇴치와 창의력 개발뿐만 아니라 흑인의 문화교육을 고취시켰다. 이러한 그의 노력은 미국뿐만 아니라 많은 흑인국가에도 커다란 영향을 끼쳤다. 이 글은 앨린 로크를 문학가, 철학자, 흑인지도자로서의 로크의 역할과 위치를 종합적이고 포괄적인 관점에서 조명해 보고자 하였다. 이 연구는 할렘 르네상스의 개척자인 로크의 활동을 재조명함으로써 미국의 흑인지도자들이 인종적 차별을 극복하고 문화적 통합을 구현하기 위해 어떠한 과정을 걸어왔는가를 이해하는데 기여할 것이다.

more