잡가의 패러디 연구
The study of parody aspects in Chapga
초록/요약
이 연구의 목적은 잡가에 나타나는 시조, 가사, 사설시조, 민요 등의 타 장르 패러디 양상을 실제 고찰하고 그 원인과 효과를 살피는데 있다. 나아가 본고는 잡가의 패러디성이 가진 문화적 의의를 살펴 그것의 문학적 본질과 문학사적 위치를 밝히는데 도움이 되고자 하는 글이다. 문화는 다른 문화를 ‘참조’하여 서로 영향을 주고받기에 문화라는 것, 그 자체가 패러디인 것이다. 문학사에서 모든 개개의 작품은 반드시 다른 시대의 작품들과의 ‘관계’ 속에 놓이며, 작품의 의미와 가치는 이 관계에 의해 비로소 획득된다. 패러디를 통한 문학 연구는 텍스트에 대한 관심, 기존의 다른 문학 작품・장르들과의 관계, 더 나아가 문학사 전반을 이해하는데 중요한 도구라고 생각한다. ‘패러디’를 통해 잡가 텍스트의 문학적 특징과 기존 장르들과의 관계를 살피며 문학사와 더불어 19세기에서 20세기 초의 문화 전반을 효과적으로 살필 것이라 생각한다. 패러디는 선행 텍스트의 단순한 복사가 아닌 그 이상의 거리를 둔 반복이다. 패러디 텍스트가 선행 텍스트에 대해 취하는 이 거리는 패러디스트의 태도와 동기에 의해 만들어지며, 그 거리가 어떠하냐에 따라 패러디 텍스트의 실현 양상이 달라진다. 선행 텍스트에 대한 패러디는 크게 보아 형태적 측면과 내용적 측면에서 이루어지는데 실제로는 두 측면의 상호 연관으로 다양하게 나타날 수 있다. 본고에서는 이를 바탕으로 하여 잡가 패러디의 유형을 나누어 실제 작품들을 분류하고 분석하는 작업을 했다. 선행 텍스트를 차용 또는 변용하면서도 선행 텍스트와는 차이를 갖는 잡가 텍스트만의 특징을 찾는데 주안점을 두었다. 첫 번째로 선행 텍스트를 차용하여 주제를 계승한 유형의 작품에는 대부분이 선행 텍스트와의 친화를 토대로 이루어지기 때문에 그 의미의 재현과 확장을 확인할 수 있었다. 선행 텍스트를 차용 혹은 변용하면서 새롭게 문맥화하여 주제의 전환이 이뤄지는 유형의 잡가 작품도 살펴보았는데, 특히 차용의 경우 형태적인 면에서 거의 변화가 없기에 작품 속에 삽입되어 비유기적인 성격을 띤다는 특징을 보였다. 마지막으로 선행 텍스트의 해체와 비판의 유형에 속하는 작품들은 대개 기존의 권위와 규범을 문제시하기에 풍자성을 드러낸다는 특징을 보인다는 사실도 확인할 수 있었다. 유형별로 작품들을 분석해본 결과, 잡가의 패러디는 단순한 모방이나 기생적 장치가 아니라 텍스트를 구성하는 창조적인 방법으로 작품에서 사실성, 해학성, 구체성, 생동감 등의 미적 효과를 창출해낸다는 사실을 짐작할 수 있었다. 또한 패러디가 놀이기능을 강화하는 효과를 지니며 당대의 역동적 시대상이 효과적으로 표현된다는 점도 확인할 수 있었다. 19세기 상공업의 발달과 인구의 증가로 인해 도시가 발전하면서 문화 역시 일과 놀이가 분리되는 상업 문화가 발전하게 되었고 이러한 사회․문화적 배경 속에서 등장한 것이 잡가이다. 농촌에서 도시로 많은 인구가 유입되는데 이들 중 대부분은 농민과는 달리 쌀을 비롯하여 각종 생활 필수품등을 구입하여 생활하는 소비자층이었기에 생활을 위한 금전을 얻기 위해 노동을 하여야만 했다. 잡가의 창자층에는 반전문적이거나 전문적인 민간 연예 집단인 남자 소리꾼, 삼패기생과 같은 천기층, 유랑 연예 집단인 사당패 등이 존재하였고, 이들은 최하층 신분의 가창 집단으로 생계를 위한 방편으로 잡가를 연행하였다. 생산과 소비가 뚜렷하게 분리되어 있었기에 수용층의 정서와 감흥을 자극할 수 있는, 그리하여 흥행에 성공할 수 있는 작품을 필요로 했다. 그래서 익숙한 기존 장르의 형식을 가져오기도 하고, 흥미와 관심을 자극하는 기존 작품들을 사설들을 바탕으로 조합하여 엮어 짜는 방식으로 텍스트가 만들어졌다. 그러나 단순히 기존의 것을 모방하는 차원에 그친 것이 아니라 ‘패러디’를 통해 새로운 잡가 작품으로 재탄생하였다고 생각한다. 패러디 양상이 드러난 잡가 작품들을 살펴보면 일상의 인물과 생활을 소재로 하고, 비속어를 사용하여 상대를 경멸하는 골계를 보이기도 하며 인간이나 관습을 희화화하기도 한다. 기존 사회의 관습이나 규범, 지배층의 사상 등을 끌어오지만 비판 의식을 뚜렷하게 드러내기 보다는 이를 통해 웃음을 창출하고자 하는 성향이 짙다. 이 때문에 19세기에서 20세기를 전근대적 상태에서 근대적 상태로 이행하는 과정으로 규정하고 잡가 역시 민중의 저항 의식이 담긴 반봉건적, 근대 지향적 유형이라 이야기하는 기존의 논의를 따르기보다는 일상적이고 오락적이며 상업적인 성격을 드러내는 잡가를 대중예술의 가능성을 보여준 시가 유형이라 결론 내린다.
more초록/요약
The aim of this study is to examine the parody aspects of other jenre such as an Korean ode, an old form of korean verse, and Korean folk song which appear on Chapga(雜歌), and to closely look the effects and reasons of its existence. This research also aims to figure out the meanings in literature which the parody aspects in Chapga have and to discover its literary substance and position as well. Culture is parody itself since it is interactive. Every literary work has a relation with other literary works in different ages, and the meanings and values of the works can be finally achieved by this relation. A literary research through the parody aspects plays an important role for understanding of the overall literary history and the relations in each kind of literary jenres. It is thought to be efficient for studying overall cultural history from 19th century to early 20th as well as literary history, with closely looking the features of Chapga and the relations with existing jenres through ‘parody’. Parody is not just a copy of its original text but a repetition with further distance. The distance between parody text and the original text is taken by attitudes and motives of the parodist, and the parody aspects can be changed by the distance. The parody of original text can be done in contents and forms, and it can also be diversified in a relation of those two aspects. The researcher analyzed and classified the existing literary works based on divided jenres of parody in Chapga. This study is also focused on finding features of Chapga text which has difference with its original text, even though it is borrowed from it. In the literary works which were borrowed from its original texts but created their own subjects, the expansion and taking shape of meanings were found out since its enlargement of the meanings are based on the relation with its original texts. The researcher also had a closer look on the literary works which undergo changes on its subjects while it is originated or borrowed from their original texts. Especially in the case of borrowing, the parodies were seen in contents as a metaphorical device since they had no differences in form. Lastly, sarcasm was also discovered in the literary works which are in a type of criticism and dissection of their original texts because they usually bring existing authorities and regulations into questions. As a result of analyzing several types of literary works, it was assumed that parody in Chapga texts creates reality, humor, concreteness and the feeling of movement in literary works, not just as an imitation of its original texts but in a way of creating its own texts. It was also seen that parody has the function of expressing the dynamic phases of the times which each literary works were created in. As cities get bigger with increasing number of population and developing commerce and industry in 19th century, entertainment had been derived from a category of 'culture' and has been developing as an independent business. Chapga is a jenre of Korean literature which had appeared in this background. In this period, many people had moved from countryside to big cities, and many of them had to work to make a living since they were not farmers who make a living with farming. Both professional and unprofessional groups of performers of Chapga were existed and they performed Chapga as a way of living in a lower class. At that time, production and consumption were completely divided so the Chapga which suited taste of each class and had box-office value were needed. So the performers of Chapga borrowed forms of familiar literature jenres or reorganized existing literary texts which had gained in popularity before. Even though performers borrowed forms and contents from other literary texts, they created another unique literary works using ‘parody’ so it does have its own meaning. In some Chapga which have elements of parody, uses of slang words or burlesquing aspects of humans or traditions are seen to criticise other people. And those works were mostly about everyday lives of people at that time. Those works, however, intended to make people laugh rather than criticise society, even though they refer to traditions, rules or the ideologies of governing class in their works. In accordance with this aspect, the researcher calls the period from 19th to 20th century a process of changing from premodern to modern society and says that Chapga is a type which shows possibilities of popular culture, rather just follows the opinion that Chapga is one of the type which contains spirits of resistance.
more

