조세제도의 정치경제학적 분석 : 자산특정성을 중심으로
- 주제(키워드) 조세제도 , 자산특정성 , 대체탄력성 , 자본주의 다양성 , 간접세 제도 , 직접세 구성 비율 , 노동체계
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 류석진
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 8
- 학위명 석사
- 학과 일반대학원 정치외교학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045476
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
국가가 어떠한 방식으로 누구에게 돈을 거두어들이는가는 중요한 정치적 쟁점이다. 현대 국가는 국가 재정 부담을 어떤 경제주체에게 그리고 어떠한 방식으로 부담지울 것인지에 따라 다양한 형태의 '조세국가(tax state)'로 발전해왔다. 1970년대 들어서 국제정치경제환경의 변화로 인해 세계시장의 기능은 강화되었으며, 국가의 시장조정기능은 약화되었다. 이로 인해 국가는 더 많은 초국적 자본 혹은 기업을 유치하기 위해 조세경쟁을 펼칠 것이며, 결국 조세제도의 세계적 수렴현상을 가져올 것이라는 견해가 힘을 얻게 된다. 본 논문은 기존 조세제도의 수렴가설에 대한 검증과 이러한 검증을 바탕으로 조세제도에 영향을 주는 정치경제적 변수를 제안하는 것을 목적으로 한다. 본 논문은 다음의 두 지점으로부터 문제를 제기한다. 첫째, 세계화에 따른 조세제도의 수렴가설에 대한 타당성에 의문을 제기한다. 이는 세계화의 경제적 영향에 따라, 자본과 같은 이동성이 강한 생산요소를 소유한 경제행위자로부터 이동성이 약한 생산요소를 소유한 경제행위자로의 조세전가가 발생한다는 수렴가설의 기본가정으로부터 도출된다. 둘째, 논문은 조세제도에 영향을 주는 각 국가의 국내정치(경제) 변수에 관심을 기울인다. 기존 연구논문들은 일반적인 정책결정 과정에 영향을 주는 주요 요인들을 차용하여 조세제도를 설명하였다. 하지만 본 논문은 이러한 요인들이 조세제도의 특성을 설명하는 데 유용하지 않으며, 이에 대한 대안적 변수로 각 국가의 정치경제적 특성을 설명하는 자산특정성을 제시한다. 본 논문은 이 두 가지 지점으로부터 다음과 같은 주장을 개진한다. 첫째, 기존 수렴가설 혹은 조세제도의 경쟁이론은 타당하지 않았다. 현대적 조세제도는 자본이동성과 무역자유화 등의 세계화의 경제적 요소에 따라 결정되기보다, 국내 정치경제적 관계를 포괄하며 나타난다. 둘째, 조세제도는 각 국가의 고유한 정치경제적 특성에 따라 다르게 나타난다. 본 논문은 조세제도의 정치경제적 성격을 더 명확히 파악하기 위해 조세의 생산요소 시장의 특성으로부터 정치경제적 특성을 이끌어 낸다. 각 국의 조세제도는 그들의 기술 특성에 따라 다르게 나타나는 자산특정성과 생산요소시장의 대체탄력성에 영향을 받는다는 점에 주목한다. 결국, 생산요소의 대체탄력성이 낮아질수록(자산특정성이 높아질수록) 높은 간접세 구조와 법인세 중심의 직접세 구조가 나타나며, 생산요소의 대체탄력성이 높아질수록(자산특정성이 낮아질수록) 낮은 간접세 구조와 개별 소득세 중심의 직접세 구조가 나타난다. 이러한 생산요소시장의 대체탄력성과 자산특정성에 대한 분석은 미시경제적 분석에만 그치는 것이 아니라, 이는 각 국가의 정치경제적 특성을 설명하는 요인이기도 하다. 본 논문은 자산특정성에 따라 조정적 시장경제제도(coordinated market economy)와 자유시장경제제도(liberal market economy)를 설명하는 ‘자본주의 다양성(Varieties Of Capitalism: VOC)’이론을 빌어 조세제도의 정치경제적 특성을 설명한다. 결국 자산특정성이 큰 조정적 시장경제도의 성격을 가진 국가의 경우 상대적으로 큰 간접세 비율과 법인세 중심의 직접세 구조를 가지며, 이에 반해 자산특정성이 낮은 자유시장경제제도적 성격을 가진 국가의 경우 상대적으로 낮은 간접세 구조와 개별 소득세 중심의 직접세 구조를 갖는다. 셋째, 조세제도는 과거의 제도의 경로를 벗어나지 않는다. 이는 현대적 조세제도에 영향을 주는 요인 중 하나가 과거의 조세제도이며, 바꾸어 말하면 조세제도를 둘러싼 사회적 관계가 외부적 충격에 의해 변화되는 것이 아니라 수확체증적으로 발전해 가는 것을 보여준다. 마지막으로, 가장 큰 조세 공급자인 노동과의 관계를 간접적으로 파악하였다. 노동이 조세제도의 가장 큰 협상자임은 틀림없지만, 현대적 조세제도의 정교함과 복잡함으로 인해 노동의 상대적 협상력이 어떻게 그리고 어느 수준까지 영향을 주는지에 대해 명확히 말하기 힘들다. 이러한 점을 극복하기 위해, 본 논문은 노동의 상대적 협상력이 직접적으로 조세제도에 영향을 준다고 주장하기보다, 기업과 노동의 전략적 관계에 의해 형성되는 노동체계를 통해 노동과의 관계를 살펴보았다. 본 논문에서는 정치경제적 특성에 따라 노동체계를 설명하였다. 또한 노동체계에 대한 설명뿐만 아니라, 노동체계에 내포된 노동의 상대적 협상력과 조세제도의 관계를 분석하였다. 그 결과 노동의 협상력이 높을수록 간접세 중심의 조세구조를 나타냈다. 조정적 시장경제제도적 성격을 갖는 국가에서 높은 노동의 협상력을 보인다는 것을 감안했을 때, 앞의 분석과 동일한 결과를 얻을 수 있다. 이러한 결과는 간접세가 가진 역진성(비민주성)보다, 사회세력의 저항을 최소화하는 동시에 합리적 징세를 가능하게 하는 간접세의 특징에 기인한 것이라 할 수 있다. 그리고 직접세 구조에서도 노동체계를 포함한 이러한 조세제도의 사회적 관계를 동일하게 볼 수 있다.
more초록/요약
It is one of the important political issues for states how and whom to collect money. As on which economic actors or how are the tax imposed, contemporary states have developed into various tax states. In the early 1970's, the change of the international political economic environment caused the strengthening of the world market and the weakening of the nation's market facilitating function. Because of these changes, the hypothesis that international tax competition will be intensified because of nation's effort to attract transnational corporations and foreign capital and the effort will bring global convergence of the taxation institution gaines momentum, after called the convergence hypothesis. The purpose of this study is to verify the convergence hypothesis and to suggest political economic variable which affects the taxation institution. This study raised following questions. First, whether convergence hypothesis of the taxation institution validity or not. It is deduced from the assumption of the convergence hypothesis that tax shifting occurs from the economic actor owning high mobility factor like capital to the actor low mobility like labor. Second, this study pays attention to each nation's domestic political variable. In existing studies, the taxation institution was explained through variables like the number of veto players, left party power and constituency cost that affect general policy decision making process, but these variables are not sufficient to explain the feature of the taxation institution. This study proposes the asset specificity which explains each nation's political economic feature as an alternative variable. From two explanations, this study proposed following four arguments. First, the convergence hypothesis was not valid. Contemporary nation's taxation institution more reflected each nation's social relation including the relative bargaining power of labor than global economic factors like capital mobility or free trade. Second, the taxation institution was variously formed according to each nation's political economic character. To understand the feature of the taxation institution more, this study draws political economic feature from factors of production in market. Each nation's taxation institution was affected by the asset specificity and the elasticity of substitution depending on the feature of factors of production in market. The less the elasticity of substitution(or the higher the asset specificity) appeared, the more the indirect tax-centered tax institution and the more the corporation tax-centered direct tax institution appeared. The analysis about asset specificity and the elasticity of substitution in the factor market explains not only a microeconomic factor but a crucial variable determining nation's political economic feature. This study explained the political economic feature of the taxation institution based on Varieties Of Capitalism(VOC) explaining the coordinated market economies(CMEs) and the liberal market economies(LMEs). Concretely, the nations of CMEs which have more asset specificity showed more indirect tax-centered(less direct tax-oriented) tax institution and more corporation tax-centered direct tax institution. On the contrary, the nations of LMEs which have less asset specificity showed less indirect tax-centered(more direct tax-centered) tax institution and more individual income tax-centered direct tax institution. It showed that each nation's tax institution variously appeared as nation's asset specificity which determined nation's political economic feature. Third, the taxation institution did not deviate from past taxation institution's path. It means that one of variables which influence present taxation institution is past taxation institution. In other words, the social relation through taxation institution has been increasing return, not changed by external economic impact. Finally, this study indirectly showed the relation between taxation and labor. There is no doubt that the labor power who is the biggest tax supplier is an important negotiator, but it is hard to say clearly that how and on which level relative bargaining power of labor influences because of complex and elaborate tax institutions in present day. To overcome these limits, this study examined the relationship between taxation and labor power through the labor system which was formed by strategic relation between firms and labor rather than the relative bargaining power of labor affecting directly taxation institution. This study explained labor system based on the political economic feature. Furthermore, I analyzed the relationship between taxation institution and the relative bargaining power of labor included in labor system. As a result, the higher the labor's relative bargaining power appeared, the more indirect tax-centered tax institution appeared. We also had the same result, more indirect tax-centered tax system and corporation tax-centered direct tax system, when we considered that the state having CMEs showed high labor bargaining power. The result originated in the feature of indirect tax because indirect tax has the characters which minimize social resistance and make rational taxation rather than the regressive(undemocratic) feature of indirect tax. Direct taxation, also, showed identical result reflected in the social relation of tax institution.
more