논증 도식에 나타난 언어적 요소의 분석 : 7차 중등학교 교과서 제재를 중심으로
Analysis of Linguistic element expressed in Argumentative schemes:On the basis of the Middle and High School Textbook materials
- 주제(키워드) 문법 교육 , 언어적 요소 , 문법 요소 , 논증 도식 , 논증 텍스트 분석
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 주세형
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 8
- 학위명 석사
- 학과 교육대학원 국어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045457
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
현재까지 문법 교육의 내용은 학문 문법의 결과물을 축소하고 정리한 것에 가까웠다. 하지만 앞으로 문법 교육의 내용은 실제 언어 사용 상황에서 활용할 수 있는, 의미를 구성해 주는 언어적 지식으로 구성되어야 한다. 본고에서는 이러한 관점을 바탕으로 실제 텍스트의 생산과 이해에 전략적으로 활용할 수 있는 언어적 요소를 추출하였다. 여기에서 언어적 요소란 텍스트의 생산이나 이해에 기여할 수 있는 조사, 어미, 구문 등 문법과 관련된 다양한 요소들을 말한다. 본고에서는 언어의 표현 과정과 이해 과정에서 전략으로 활용 가능한 언어적 요소를 분석하기 위해 언어적 요소의 분석 기준으로 Kienpointner의 ‘논증 도식’을 선정하였다. 그리고 중등 교과서의 논증 텍스트 30편을 논증 도식으로 분석하고, 분석한 도식을 바탕으로 언어적 요소를 추출하였다. 언어적 요소를 ‘논증 도식’이라는 특정한 사용 맥락 속에서 분석하는 것은, 언어적 요소가 실제 언어 사용에 활용 가능하고 유용성 있는 것으로 기능하게 하기 위함이다. 도식 분석 결과 ‘포함 도식(subsumption schemes)’, ‘비교 도식(comparison schemes)’, ‘권위 도식(authority schemes)’, ‘반박 도식(refutation schemes)’의 네 도식에서 유의미한 언어적 요소가 도출되었다. 이렇게 분석한 언어적 요소는, 먼저 해당 도식이 드러난 부분에서 언어적 요소를 분석한 결과를 표로 정리하여 제시한 후에, 이를 다시 각 도식별로 설정한 기준에 따라 분류하여 유형화하였다. 먼저 ‘포함 도식’은 정의문으로 실현될 때 사용되는 서술어와 종결형에 따라 ‘-이다’ 유형, ‘말한다, 뜻한다’ 유형, 양태가 드러나는 유형, 두 문장 이상으로 표현되는 유형으로 분류하여 분석 결과를 제시하였다. ‘비교 도식’은 비교의 의미를 실현시키는 언어적 요소의 유형에 따라 분류하였는데, ‘조사 또는 어미에 의해 비교의 의미가 드러나는 경우’, ‘접속 부사에 의한 경우’, ‘어휘에 의한 경우’로 분류하였다. 계속해서 ‘권위 도식’의 언어적 요소는 ‘인용 내용을 적절하게 표현하는 데 기여하는 요소’와 ‘권위를 증명하고, 인용 출처를 밝히는 데 사용되는 요소’, ‘조사 결과 등의 자료를 인용할 때 사용되는 요소’의 세 부분으로 나누어 분석하였다. 마지막으로 ‘반박 도식’의 언어적 요소는 반박 도식의 논지 전개 과정을 분석 기준으로 삼아, ‘예상되는 반론 제시에 사용되는 요소’와 ‘필자의 주장과 반대되는 일반적인 생각의 제시에 사용되는 요소’, ‘예상 반론을 인정하는 데 사용되는 요소’, ‘필자의 재반박에 사용되는 요소’의 네 부분으로 나누어 분석 결과를 제시하였다. 이렇게 논증 도식에 따라 분석하고 유형화 한 언어적 요소는 논증 도식을 활용하여 논증 텍스트를 생산할 때 유용하게 활용될 수 있는 표현의 전략으로, 논증 텍스트를 이해할 때 도식을 식별할 수 있는 단서로서 기능할 수 있다. 또한 언어 사용 기능과 관련하여 기존의 문법 교육의 내용이 올바른 문법 구사의 측면에서만 제한적으로 다루어졌던 한계를 넘어서, 실제 언어 사용에 직접적으로 기여할 수 있는 문법 교육의 내용을 탐색하였다는 데서도 본 연구의 의의를 찾을 수 있다. 주요어: 문법 교육, 언어적 요소, 문법 요소, 논증 도식, 논증 텍스트 분석
more초록/요약
Until the present, the contents of grammar education have been close to the summary of findings of academic grammar. However, in the future, it should consist of linguistic knowledge that can construct meanings which can be applied in actual language use situation. Based on this consideration, this study has extracted linguistic element that can be applied strategically in production and understanding of actual text. Here, linguistic elements refer to grammar related to various ones such as postposition, ending and sentence structure that can contribute to production or understanding of text. This study selected Kienpointner's ‘argumentative scheme’ as standard of analysis of linguistic element to analyze linguistic scheme that can be strategically applicable to the expression process and understanding process of language. I analyzed 30 pieces of argumentative text in middle and high school textbook with argumentative scheme and based on it, I extracted linguistic element. That I have analyzed linguistic element in the particular use context called ‘argumentative scheme’ aims to allow linguistic element to be applied and useful in actual language use. As a result of analysis for argumentative schemes, significant linguistic elements have were drawn in four diagrams ; subsumption schemes, comparison schemes, authority schemes, and refutation schemes. I classified this linguistic elements by sorting out them in accordance with the standard that is set up after presenting result of analysis for linguistic element in the parts where applicable schemes are exposed. With regard to ‘subsumption schemes’, I presented analysis result by classifying it as types like this ; the type that can be expressed with more than two sentences, the type that aspects are exposed, ‘say, mean’ type, ‘be defined as’ type depending on predicate and ending that are used when they are realized as definition sentence. With regard to ‘comparison schemes’, I classified them in accordance with the types of linguistic elements that realize the meaning of comparison like this ; ‘the case that meanings of comparison are exposed depending on postposition or ending’, ‘the case by means of conjunctive adverbs’, and ‘the case by means of vocabulary’. With regard to ‘authority schemes’, I analyzed them by classifying them as three categories like this ; ‘element that contributes to expressing quotation suitably’ ‘element used to demonstrate authority and to cite reference of quotation’, ‘element used to cite materials such as study result’. With regard to ‘refutation schemes’, while using the process of argument development as standard of analysis, I presented the analysis result by classifying them four categories like this ; ‘element used for the expected refutation suggestion’, ‘element used to suggest general ideas which are opposite to my opinions’, ‘element used to acknowledge expected refutation’, ‘element used for my re-refutation’. Linguistic elements analyzed and classified by argumentative schemes like this can be used as strategy of expression which can be applied usefully to producing argumentative text and can also be used as clues that can distinguish schemes when we understand argumentative text. In addition, this study has meaning in that it has sought the contents of grammar education that can directly contribute to actual language use beyond the limit which has been addressed in terms of only correct grammar use with reference to language use function in existing grammar education. key word : grammar education, linguistic element, grammatical element, argumentative schemes, argumentative text analysis
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