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이현화 희곡에 드러나는 '텍스트의 불안' 연구

A Study on 'Textual Anxiety' Revealed in Hyunwha Rhee's Drama

초록/요약

이 논문은 이현화 희곡 텍스트에 드러나는 ‘불안’의 근거를 불안의 시대였던 1970년대의 특수한 정치ㆍ사회적 맥락context에서 고찰함으로써 70년대의 담론 통제가 텍스트 층위에서 어떠한 방식으로 드러나고 있는지 살펴보고자 한다. 이것은 곧 불안의 징후들로 드러나게 되는데, 본고는 이러한 징후적으로 드러나는 ‘텍스트의 불안textual anxiety’을 읽어냄으로써 이현화의 희곡을 새로운 관점에서 읽고자 한다. 이현화 희곡의 텍스트 층위에서 드러나는 ‘불안’을 읽는다는 것은 인간의 무의식이 언어와 같이 구조화되어있다는 라깡의 이론을 전제할 때, 언어로 구성되어있는 문학텍스트 역시 무의식처럼 구조화되어있다는 가정은 가능해진다. 또한, 작가의 창작 행위는 작가 개인의 의식뿐만 아니라 무의식까지도 포함하는 것이기에 작가는 의식과 무의식의 경계에서 끊임없는 사유의 과정을 거치고, 또 그 과정에서 스스로 분열하기도 한다. 이런 맥락에서 본고에서는 말하는 ‘텍스트’의 개념은 많은 함의를 가진다. ‘저자의 죽음’을 주장한 바르트를 비롯하여 구조주의 문학이론과 함께 등장한 ‘텍스트’라는 개념은 작품의 의미를 결정하는 권위를 부여받은 작가로부터 분리되어 스스로 의미를 생성하고 독자의 독서과정에서 텍스트의 의미‘들’은 끊임없이 생성되는 것이다. 이는 작가가 유일하게 생성하는 의미를 가진 작품work이 아닌 다양한 독자들의 독법과 해석에 의해 다양한 의미를 산출할 수 있는 텍스트로서 독자의 수용이 그 의미산출에 있어서 보다 더 중요한 위치를 차지하게 된다. 그러므로, 본고에서 제시하는 ‘텍스트의 불안textual anxiety’이라는 개념의 전제는 텍스트가 드러내고 있는 ‘불안anxiety’이 70년대라는 억압적인 컨텍스트context속에서 텍스트 위로 전면적으로 표출되지 못하고 그 이면에 숨어서 은밀히 ‘징후적으로’ 드러나고 있다는 것이다. 이로써, 한 사람의 역동적인 독자로서 본 연구자는 이현화의 극텍스트 이면에 은폐된 불안의 징후들을 읽어냄으로써 기존의 시각과 또 다른 의미를 생성하내는 작업을 시도하고자 한다. 따라서, 1970년대와 같이 작가에게 언어의 자유가 허용되지 않은 사회에서 작가는 의식적으로 자기검열을 하게 되고, 그 과정에서 작가는 ‘말할 수 없는 것’을 무의식으로 억압하는 동시에 욕망하게 된다. 따라서, 이러한 ‘텍스트의 불안’을 보다 면밀히 분석하기 위해서는 정신분석학적인 관점에서의 텍스트 분석이 요구되며, 이러한 텍스트의 불안의 원인을 70년대의 정치적 무의식에서 모색함으로써 본 논의는 이현화 희곡 연구에 있어서 기존에 논의되지 않았던 ‘불안’이라는 새로운 시각과 주제적 접근이라는 측면에서 그 의의를 찾을 수 있다. Ⅰ장에서는 기존의 이현화 희곡에 대한 편향적인 비판을 통해 노출되는 문제점들을 살펴보고 보다 새로운 관점에서 이현화 희곡 ‘다시 읽기’의 가능성을 탐색했다. 그동안의 선행 연구자들의 관점은 폭력의 피해자로서의 여성에게 가해지는 ‘폭력성’에만 집중한 결과 ‘희생자’이자 성적 대상으로서의 응시에만 주목하고 있는 문제점을 안고 있다. 그러나 이현화의 희곡에서 여성은 단순히 폭력의 희생양 내지는 피해자로만 나타나지 않는다. 여성에게 가해진 폭력은 다시 가해자에게 반복됨으로써 여성은 또 다른 폭력의 가해자로 변모한다. 이는 곧 끊임없이 반복되는 폭력의 속성을 의미한다. 희생자가 더 이상 희생자로서만 남지 않는 그래서 폭력의 이러한 전복성으로 인해 폭력은 결코 멈추지 않고 반복되는 것으로서, 작가는 연극보다 더 끔찍한 ‘현실’을 궁극적으로 말하려한다는 것을 전제로 라캉의 ‘불안anxiety’ 개념을 토대로 텍스트에 드러나는 불안의 징후들을 읽어내고자 하였다. Ⅱ장에서는 본고에서 궁극적으로 강조하고자 하는 텍스트의 ‘불안의 징후’들을 읽어내기 위한 컨텍스트context에 대한 논의를 먼저 타진해보았다. 1970년대의 특수한 정치적 상황 속에서 실질적으로 극작가와 공연 관계자들에게 가해졌던 억압과 통제가 텍스트의 불안으로 형상화될 수밖에 없었던 시대적 필연성을 설명하기 위해 70년대의 ‘공연법’과 불안한 사회적 분위기를 살펴보았다. ‘공연법’으로 인해 당시 70년대의 극작가에게는 ‘말할 수 있는 것’과 ‘말할 수 없는 것’이 이미 구분되었고 작가에게 말하고 싶은 것을 자유로이 말할 수 있는 권리는 없었다. 내포작가는 텍스트를 통해서 과연 진리란 무엇인지 끊임없이 물음을 던진다. 푸코의 지적처럼, 권력이 배제시킨 ‘위(僞)’의 언어는 광기의 언어로 결국 ‘말’이 되지 못함을 텍스트는 보여주고 있다. 이는 작가에게 창작의 자유가 보장되지 못한 시대적 현실 속에서 그가 욕망하는 언어이기도 하다. 따라서, 다음 장에서는 ‘말할 수 없는 것’을 말하고자 하는 그의 욕망이 텍스트에 남긴 ‘불안한’ 징후들을 분석하고자 하였다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 설명한 컨텍스트를 바탕으로 텍스트에 드러나는 불안의 징후들을 분석하였다. 먼저, 시선과 응시에서는 라깡이 말한 주체와 타자의 대면에서 비롯되는 불안의 개념을 통하여 주체와 타자 사이의 시선과 응시gaze사이에서 비롯되는 권력의 역학관계를 밝혀보았다. 이현화의 희곡에서 나타나는 주체의 불안은 가늠할 수 없는 타자의 욕망과 주체를 위협하는 전능한 타자의 향유 앞에서 생겨나는데, 텍스트에서 타자의 존재는 그 실체를 드러내지 않지만 매우 위협적으로 형상화된다. 주체는 타자의 ‘감시와 처벌’에 대해 두려워하는데, 이는 곧 당시 70년대의 사회적 현실을 은유하기도 한다. 주체는 보여질 뿐 볼 수는 없으며, 정보의 대상이 되기는 하지만 정보 소통의 주체가 되지는 못한다. 따라서 주체와 타자사이에는 권력에 의한 시선과 응시만이 존재할 뿐 ‘소통’없는 소외만이 존재하게 된다. 둘째로, 권력의 작용점으로서의 몸body은 주체와 타자의 시선과 응시의 교환의 장(場)이며, 문화의 매개물이면서 동시에 문화에 대한 은유이다. 1970년대 국민들의 정신과 육체는 국가의 ‘보이지 않은’ 감시와 통제를 통해 국가의 이데올로기에 ‘순응하는’ 몸으로 길들여졌다. 그러므로, 이현화 희곡 텍스트의 공연 무대에서 몸에 가하는 그로테스크한 연극적 행위들은 단순한 ‘허구’적 사건의 재현이 아니라 사회의 일상이 되어버린 시대적 폭력을 환기시킨다. 그러나, 주목해야 할 점은 여자의 몸에 ‘각인된’ 폭력은 점차 길들여진 육체로 변화하고 이제 여자는 단순한 폭력의 희생자에서 가해자로 변모한다는 것이다. 또한, 본고가 이현화 희곡에 드러난 여성의 몸에 대한 기존의 논의와는 변별적인 지점으로서, 크리스테바가 말한 ‘비천한 몸abject’으로서의 여성 이미지에 대한 논의를 타진해보았다. 셋째로, 목소리와 소리들 그리고 침묵에 대한 논의에서는 이현화의 극 텍스트 안에서 소리는 그 자체로 중요한 의미작용을 하는 하나의 기호로서 자리하고 있음을 밝히고 있다. 극 안에서 소리는 다양하게 반복되고 변주된다는 점에서도 중요하지만, 이는 인물들의 불안을 가중시키는 하나의 매개체로서 역할하고, 특히 여러 가지 소리들의 복합적인 동시적 작용들은 극적 상황의 불안을 극대화시키는 장치로서 극적 긴장suspense을 고조시키기도 하기 때문이다. 또한, 침묵은 소리의 대립항으로서 존재하지 않으며, 오히려 침묵과 정적은 극적 리듬감을 불어넣는 역할을 함과 동시에 텍스트의 ‘무언의 층’을 형성하기도 한다. 특히, 텍스트에서 반복적으로 부각되는 주체의 강압된 침묵은 ‘말할 수 없는’ 시대적 현실 인식에서 비롯된 것으로 이해할 수 있는데, 침묵을 강요하고 목소리를 박탈당한 채 무대 위에서 형상화 된 주체들의 모습은 바로 제 목소리를 낼 수 없는 사회에서 온전치 못한 언어와 함께 침묵해야만 했던 ‘우리’의 모습이기도 하다. 넷째로, 이현화 희곡의 플롯 구조를 살펴보면 알 수 있듯이, 강박적으로 같은 상황을 반복하고 있다. 내포작가의 강박적인 플롯의 반복은 결국 서사의 종결을 지연시키기 위한 ‘망설임’의 다름 아니다. 이러한 내포작가의 망설임은 결국 그를 압박하는 시대의 불안감을 징후적으로 드러내는 한 방법이기도 하다. 그러므로, 텍스트 표면에 확연히 드러나는 상황적 반복과 더불어 그 안에서 내포작가 스스로도 권력에 길들여져 폭력적으로 독자를 억압하는 아이러니한 텍스트의 균열을 통해서 내포작가 남긴 텍스트의 불안을 읽어낼 수 있었다. 이러한 플롯의 반복은 그 자체로 강박증적 불안의 기표이기 때문이다. 마지막으로, 이현화 희곡의 극적 공간은 불안과 공포의 그것으로, 70년대 산업화의 성과물이기도 한 아파트, 호텔 그리고 고속도로는 감시와 통제가 존재하는 폐쇄적인 공간으로 형상화된다. 일상적 삶이 이루어지는 그 공간 안에서 독자와 관객은 그동안 의식하지 못하였던 사회의 폭력과 억압을 텍스트와 무대를 통해서 경험한다. 특히, 극의 오브제 역시 매우 일상적인 도구이지만 무대 위에는 본래의 기능을 상실한 채 오직 폭력의 도구로써만 기능한다. 본고에서는 이를 프로이트가 말한 ‘두려운 낯설음unheimlichkeit’로 설명하였다. 이것은 과거에 억압된 무의식이 현재에 반복적으로 되돌아오는 현상으로, 70년대 사회적 폭력을 무의식적으로 억압해야만 했던 독자와 관객들에게 무대 위에서의 ‘폭력의 재현’은 곧 그들의 억압된 무의식의 귀환이라고 할 수 있다. 때문에 그들의 이러한 억압된 무의식이 극적 공간에서 두려운 낯설음으로 비춰지는 이유는 ‘친숙한’ 일상의 사회적 폭력을 무대에서 끊임없이 반복하고 있기 때문일 것이다. 이현화의 희곡은 특정한 시대적 맥락을 충분히 검토했을 때 텍스트 읽기가 더욱 풍성해지는 것은 사실이지만 더 나아가 ‘지금-여기’의 컨텍스트에서도 ‘열린 텍스트’로서 위치할 수 있는 것은 텍스트가 전달하고자하는 메시지 때문이다. 불안은 오히려 현대인에게 더 가까운 것이기도 하며 인간의 보편적인 정서 중에 하나이다. 현대인들의 불안은 이미 사회에 만연한 개인주의와 소외로 이제는 간과해서는 안 되는 중요한 사회적 테마로 자리하고 있다. 다만 불안을 발생시키는 컨텍스트가 달라졌을 뿐, 불안이라는 주제적 측면에서 본다면 이현화의 희곡이 오늘날의 독자와 관객에게 가져다주는 효용성은 더욱 커질 것이다. 그러므로, 이현화 희곡을 ‘열린 텍스트’로서 ‘다시 읽기’는 다각도에서 시도되어야 하며, 그럼으로써 텍스트는 현재에도 계속해서 반복되고 있는 사회의 ‘보이지 않는’ 폭력에 대해 자각할 수 있는 기회를 제공할 것이다.

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초록/요약

This study is concerned with the anxiety revealed in Hyunwha Rhee's drama and where it comes from by looking back on the age of anxiety in 1970's, specifically the political and social contexts, to find out how the control on discourses then gave rise to the text level. The symptoms of anxiety are what this study is to read from the new perspective of ‘textual anxiety’ for the purpose of reading Hyunwha Rhee's drama from a new point of view. On the assumption of Lacan's theory that human unconsciousness is structured just like their languages, to read the anxiety revealed in the text level of Hyunwha Rhee's drama enables another assumption that literary texts also consist of some structures just like human unconsciousness. In addition, an author's creative works involves his or her personal consciousness and unconsciousness as well, so he or she goes through bottomless process of thinking on the border between consciousness and unconsciousness and, at the same time, experiences a self-disruption. In this context, the concept of 'text' here implies a lot. The concept of text that emerged along with structuralism literary theory including Barthes, who argued the ‘death of an author,’ is separated from the authors who are authorized to determine the meaning of his or her works to create the meanings at their disposal, and the meanings of texts are constantly created in the course of reading. That is to say, rather than a single authorship-based generation of meanings, readers' acceptance through their varying skills of reading and interpretation leads to diversified meanings of texts and assumes more significant place. Therefore, the assumption of the concept of textual anxiety presented in this study is that the anxiety which the text reveals was not expressed explicitly on the surface of the text under the suppressive situation in 1970s but hidden on the other side of the text showing itself symptomatically. As a dynamic reader, the author of the present paper is to read the hidden symptoms of anxiety on the other side of Hyunwha Rhee's drama so as to generate another meaning different from established perspectives. In 1970s when authors were not allowed to have freedom of expression, they consciously and naturally tended to censor themselves and suppress and desire 'what could not be spoken' unconsciously. To analyze the textual anxiety more closely, psychoanalytic approaches are required to break down the texts and ascribe the cause of the textual anxiety to the political unconsciousness in 1970s. The discussions here are meaningful in the sense that a new element 'anxiety,' which has never been discussed before in the studies on Hyunwha Rhee's drama, is raised as a new perspective and theme. In chapter Ⅰ, problems exposed by established tendentious critical comments on Hyunwha Rhee's drama are examined to explore the possibility of 're-reading' Hyunwha Rhee's drama from the new perspective. Previous studies used to focus on the 'violence' imposed on women as victims of violence, resulting in gazing at them as ‘victims’ and sexual objects. Not necessarily are women in Hyunwha Rhee's drama shown as simple scapegoats of violence. Violence given to women is repeated to the offenders and women turn into another offender of violence. This refers to the infinitively repeated nature of violence. Victims do not remain so, which is an inversion of violence to repeat another violence that never ends. On the assumption that the author is ultimately to speak up the reality more horrible than the drama, this study is to read the symptoms of anxiety revealed in the text based on Lacan's concept of ‘anxiety.' Chapter Ⅱ discusses the context with a view to reading out the symptoms of anxiety in the text which is ultimately emphasized in this paper. Performance laws and anxious social atmosphere in 1970s were reviewed to explain the necessity of the time when dramatists and performing art workers were suppressed and controlled under special political situations, and those suppression and control could not help being constructed into the anxiety of the text. The ‘performance laws’ in 1970s predefined controls to force authors ‘what can be spoken’ and ‘what must not be spoken.’ Authors did not have such rights as speaking up what they wanted to speak up freely. An implied author continuously raises a question through the text on what the truth is. As Foucault points out, ‘untrue’ language excluded by power is the language of insanity, resulting in a nonsense, which is what the text demonstrates. This is also the language an author whose freedom of creation is not guaranteed in reality desires. Subsequently, in the following chapter, the symptoms of anxiety left in the text by the author's desire to speak up ‘what must not be spoken up’ are analyzed. Chapter Ⅲ is based on the context dealt with in chapter Ⅱ to analyze the symptoms of anxiety revealed in the text. Firstly, through the concept of anxiety caused by confrontations between the subject and the Other, Lacan said in the Look and Gaze, a dynamic relation of power is identified that results from the look and gaze between the two parties. Anxiety of the subject in Hyunwha Rhee's drama arises before the pleasure and desire of the omnipotent Other and threatens the subject. The existence or presence of the Other in the text is not actually revealed but constructed to appear overwhelmingly threatening. The subject fears the 'surveillance and punishment' of the Other, which is a metaphor of social reality in 1970s. The subject is just seen, not see, and becomes an object of information, not the subject of information communication. Consequently, there exist nothing but the look and gaze based on power between the subject and the Other just with isolation without communication. Secondly, body as a point to which the power works is a place where the look and gaze between the subject and the Other are exchanged, and a medium and a metaphor of culture. In 1970s the spirits and the bodies of people in general were tamed to obey the national ideology through the surveillance and control of 'the hands invisible'. In that respect, those dramatic grotesque actions against the body on the stage in Hyunwha Rhee's drama are not simple representation of fictional events but an awakening of the violence of the time as a part of social routines. Nevertheless, it should be made clear that the violence imprinted on women's bodies gradually tames their bodies, and finally women transform into offenders from simple victims of violence. Further, as a differentiated point in the present study against other previous discussions on female bodies in Hyunwha Rhee's drama, female bodies as 'abject' mentioned by Kristeva are discussed here. Thirdly, in the discussion on voice, sound and silence, the sound in Hyunwha Rhee's drama is found to function as a symbol with significant meanings. Sound in the drama varies, repeats and changes, which is important. At the same time, the sound plays a role as a medium to add up to the anxiety of characters. Particularly, the simultaneous and complicated effects of diverse sounds maximize the anxiety in the dramatic situation and suspense as well. Moreover, silence does not exist as an opposite counterpart of the sound. Rather, silence and stillness infuse a sense of rhythm into the drama and form non-verbal level of text. More than anything else, the forceful silence imposed on the subject emerging repeatedly in the text seems to be caused by an awareness of the reality of the time when ‘speaking up is prohibited.’ When silence is forced and voice is deprived, the figures on the stage as subjects correspond with what we are as beings supposed to remain silent with imperfect languages in a society where our own voices are not allowed to speak up. Next, Hyunwha Rhee's drama has a plot structure where same situations are repeated obsessively. The obsessive repetition of plot by an implied author is equal to an 'hesitation' in order to delay a termination of narrative. The hesitation of the implied author is a way to reveal the anxiety of the time symptomatically that suppresses him or her. Thus, the textual anxiety left by the implied author could be read through the ironical cracks of text that suppress the reader violently as well as through the explicit repetition of situation revealed on the surface of the text, where the implied author himself is tamed by power to suppress readers because the repetition of plot is a sign, or a symptom of obsessive anxiety in itself. Finally, the space of Hyunwha Rhee's drama is that of anxiety and fear and is constructed as hotels and apartment buildings which are also the results of industrialization in 1970s and the high ways are formed into a closed space where surveillance and control exist. In a space where daily lives are led, readers and audiences experience social violence and suppression through the text and stage that they have never been aware of. Especially, objets are also very ordinary tools but on the stage they function as nothing but tools of violence with their original functions lost. In this paper, this is explained as what Freud called 'uncanny'. This is a phenomenon where unconsciousness suppressed in the past returns at present repeatedly. Namely, it may be called a return of unconsciousness suppressed on the stage by the 'representation of violence' before readers and audiences who had to suppress the social violence in 1970s unconsciously. Not surprisingly, the reason that their suppressed unconsciousness appears uncanny in the dramatic space is because 'familar' daily social violence is endlessly repeated on the stage. Undeniably, Hyunwha Rhee's drama become more apprehensible if the unique context of the time is fully considered, but they can be situated in the present context as an 'open text' due to the message the text is to convey. Anxiety is rather closer to modern people and one of those universal human feelings. Anxiety of modern people has become a significant social theme that can never be ignored because of prevalent individualism and isolation in the society. In terms of the theme anxiety, only the context where anxiety arises has changed, and Hyunwha Rhee's drama will prove much more useful to contemporary readers and audiences. In that sense, 're-reading' Hyunwha Rhee's drama as an ‘open text’ from diversified perspectives must be re-done, considering that the text is to provide an opportunity to become aware of the 'invisible' violence repeated continually up to now.

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