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근대 일본에서의 모성과 국가 : 平塚らいてう의 ‘母性論’을 중심으로

Motherhood and State in Modern Japan : Centering on Hiratska Raichou's Theory of Motherhood

초록/요약

본 논문은 근대 일본에서 여성해방운동을 위해 힘썼던 히라츠카 라이쵸(平塚らいてう)의 ‘모성론’을 살펴봄으로써, 그녀의 모성론의 형성과 발전이 국가·사회의 변화와 어떤 연관성을 가지고 전개되었는지, 또한 총력전 체제를 구축한 국가에 의해 어떻게 변질되었는지를 고찰해 보았다. 메이지 유신(明治維新)을 단행한 일본은 ‘문명개화’를 위해 교육받은 국민의 필요성을 느끼게 되었다. 따라서 교육제도가 정비되었고, 이러한 교육제도의 개편은 그 동안 교육에서 소외되었던 여성들에게도 커다란 변화를 가져왔다. 그러나 당시 여성들에게 행해진 교육의 목표는 ‘양처현모(良妻賢母)’의 양성에 있었다. 이렇게 복종적인 아내와 현명한 어머니를 만들기 위해 행해진 교육으로 인해 여성들은 계속해서 가부장적인 ‘이에(家)’제도에서 벗어날 수 없었다. 그러나 고등교육을 받은 엘리트 여성들을 중심으로 여성의 자립과 해방을 위한 운동이 나타나기 시작하였고, 라이쵸는 그러한 운동을 주도한 대표적인 여성으로써 일본 여성사(女性史)에서 중요한 위치를 차지하게 되었다. 지금까지 라이쵸에 대한 연구는 다양한 측면에서 진행되어왔다. 하지만 그들 대부분이 라이쵸의 어느 한 시기나 당시 큰 주목을 받았던 ‘모성보호논쟁’에만 지나치게 관심을 표명하는 한계를 가지고 있다. 따라서 본 논문은 라이쵸의 사상과 행동의 변화를 메이지 말기부터 쇼와(昭和)시대 초기까지 연속적으로 살펴봄으로써, 그녀의 대표적 사상인 ‘모성주의’가 국가·사회의 변화에 의해 어떻게 진행되었는가를 밝히고자 하였다. 라이쵸는 1911년 ‘세이토샤(靑鞜社)’를 창간한 시기에는 개인주의에 입각하여 여성의 자립과 해방을 위해 여성 스스로의 자각과 자아의 발견을 가장 중요시하였다. 그러나 사상적으로는 스웨덴의 여류 사상가 엘렌 케이(Ellen Key)의 ‘모성보호주의’를 받아들이고, 개인적으로는 자신이 임신과 출산을 하게 되면서 여성문제를 단순히 개인의 문제에 국한시키지 않고 사회와 연관시켜 생각하기에 이른다. 따라서 그녀는 여성의 경제적 자립과 해방을 위해 먼저 해결해야할 문제로 국가에 의한 모성의 보호를 주장하고, 이러한 그녀의 생각은 요사노 아키코(與謝野晶子), 야마카와 키쿠에(山川菊榮)와 ‘모성보호논쟁’을 일으키게 한다. 2년 넘게 이어진 이 논쟁은 결국 확실한 결말 없이 끝나고 만다. 이후 라이쵸는 모성의 보호를 위해 가정 內의 노동만으로도 모성의 보호가 이루어질 수 있는 협동자치사회를 구상한다. 하지만, 라이쵸의 구상은 당시 군국주의의 길을 걷게 된 국가에 의해 붕괴되고, 그녀는 그 동안 자신의 생각과 정반대의 길을 가는 일본의 국체(國體)에 순응하는 커다란 변화를 겪게 된다. 이러한 라이쵸의 동요는 왜 일어난 것일까? 그것은 라이쵸가 말하는 ‘모성보호’의 의뢰 대상이 국가라는 공적 영역이었기 때문이다. 즉, 라이쵸는 현대와 같은 복지국가의 역할을 그 당시에 기대하였던 것이다. 하지만, 그것은 국가의 ‘공공성’과 국민의 의식이 미처 성숙해지기 이전에 너무나 성급한 의식의 전개였던 것이다. 따라서 라이쵸가 당시 전개했던 논리는 일본이라는 국가의 ‘공적 영역’의 비대에 기대를 걸었던 것에 지나지 않으며, 전시체제 속에서 비대해진 국가에 의해 너무나 쉽게 이용·변질될 수 있었던 것이다.

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초록/요약

This research inquired into what link the formation and development of her theory of motherhood have with the change of the State and society and how they were degenerated by the State which established an all-out footing by looking into the "Theory of Motherhood" by Hiratska Raichou(平塚らいてう) who dedicated herself to women's liberation movement in modern Japan. Japan which carried through Meiji Ishin(明治維新) felt it necessary for the Japanese people to get education for "civilization and enlightenment." Accordingly, educational system was arranged and improved and such a reform of educational system brought about an enormous change even to the estranged women from education. However, the objective of education at that time was to cultivate a "a good wife and wise mother." Due to the education aiming for making an obedient wife and wise mother, women couldn't release themselves from the persistent patriarchal "Ie(家)" system. However, there appeared a movement for women's self-support and liberation led by the elite women receiving a higher education, and Raichou was a representative woman who took the lead in such a movement, thus rising to a major position in the Japanese history of women. Up to now, the study into Raichou has been done from a variety of angles. However, most of them have a limit of excessively focusing their concern on Raichou's specific period or "argument over the protection of maternity" which drew a great attention at that time. Therefore, this research intended to make clear how her representative principle of maternity was going on through the transition of the State and society by looking into from the last period of Meiji until the early period of Shōwa in a row. Raichou, at the period of first publication of 'Seitosha(靑鞜社)' in 1911, thought most of self-awakening and self-discovery on women's own for women's self-support and liberation based on individualism. However, with her introduction of Swedish woman thinker, Ellen Key's "Protectionism of Maternity" and her personal pregnancy and child-birth, she went on to think the women's problem in link with society instead of simply limiting it to personal problem. Accordingly, she argued the necessity of the protection of maternity by the State, asserting that this issue was the priority consideration for women's economic self-support and liberation; such a thinking of hers raised "a controversy over the protection of maternity" with Yosano Arkiko(與謝野晶子) and Yamakawa Kikue(山川菊榮). The controversy which prolonged for over a couple of years ended up without any specific conclusion. Afterwards, Raichou made a conception of organizing cooperative autonomous society that could make it possible to achieve the protection of maternity with only domestic labor for the protection of maternity. Nevertheless, Raichou's conception was collapsed by the State which adopted the line of militarism at that time and thus, she came to undergo an enormous change of complying to national polity of Japan going on the path sheer contrary to her thinking. Then, what made Raichou's such a change of consciousness happen? It's because the subject with which what Raichou called "Protection of Maternity" could be entrusted was no other than the State the public domain. In short, Raichou expected the role of a welfare country at that time like that in modern times. However, such a flow of idea could be judged to be overly hasty development of consciousness even before the State's publicness and people's consciousness got mature. Therefore, the logic she spread out at that time was no more than an expectation of the corpulence of the public domain of the State-Japan, and her idea was too easily used and degenerated by the State which became corpulent under the war basis.

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