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네이버 뉴스캐스트에 관한 연구 : 네이버와 다음 뉴스박스의 연성화 · 선정성 비교

A Study on Naver's Newscast Service : Comparative Study on the Sensationalism between Naver and Daum

초록/요약

2009년 1월 1일 포털 ‘네이버’가 초기화면의 뉴스박스 편집권을 뉴스 공급자에게 주는 ‘뉴스캐스트’ 제도를 도입했다. 40개가 넘는 각각의 매체가 초기화면의 뉴스박스를 직접 편집하고 뉴스 클릭 시 해당 언론사로 ‘아웃링크’ 되는 이 같은 제도는 세계적으로 유례를 찾아보기 힘든 새로운 시도다. 이는 인터넷 뉴스의 상업화 비판과 편집권 행사에 따른 규제 논의로부터 네이버를 상당 부분 자유롭게 해 줄 것으로 보인다. 그리고 뉴스 공급자들은 뉴스캐스트의 시행으로 아웃링크를 통해 보다 많은 이용자를 확보할 수 있게 됐다. 포털과 뉴스공급자가 ‘윈· 윈’ 할 수 있는 바람직한 제도인 것처럼 보인다. 그러나 포털 뉴스의 상업화를 비판했던 이들 뉴스 공급자들은 필연적으로 뉴스의 상업화에 따른 비판을 함께 짊어질 수밖에 없다. 본 연구는 네이버의 뉴스캐스트 도입이 온라인 뉴스의 상업화, 즉 연성화· 선정성 정도에 어떠한 영향을 미쳤는지 계량적으로 알아보는데 있다. 연구를 위해 네이버 뉴스캐스트의 뉴스 공급자 중 종합일간지 3개, 방송 2개, 경제지 2개, IT 전문지 2개 등 모두 9개의 매체를 선정하여 직접 뉴스박스를 편집하는 포털 ‘다음’과 비교하였다. 그 결과 네이버 뉴스캐스트와 다음 뉴스박스의 연성화와 선정성은 큰 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 이는 포털의 상업화를 비판했던 뉴스 공급자들 역시 포털과 같은 뉴스 공급 행태를 보이고 있음을 의미한다. 매체 유형별로 세분화해 살펴보면, 연성뉴스 비율은 종합일간지· 방송사· 경제지가 다음보다 높았고, 선정성은 경제지가 다음보다 높게 나타났다. 이러한 연성화와 선정성 경향은 매체 간 경쟁에서 기인했을 가능성이 높다. 단기적으로는 연성화와 선정성을 높이는 시선 끌기 전략이 성공을 거둘 수 있을지도 모른다. 그러나 이러한 전략은 이미 포털에 밀리고 있는 기존 매체의 신뢰도와 영향력을 더욱 손상시킬 수 있으며 의제설정 기능 약화를 초래할 수 있다. 뉴스캐스트 도입은 포털에 뉴스를 제공하는 매체들에게 약이 되는 것처럼 보이지만 잘못된 약물 오남용이 몸에 해롭듯이 지나친 경쟁으로 이어질 경우 오히려 독이 될 수도 있다. 오프라인 중심의 기존 매체들이 단순한 뉴스 공급자의 역할에 머물 것인가 아니면 사회의 공기로서 역할을 할 것인가는 앞으로의 선택에 달려 있다.

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초록/요약

The naver.com, a portal site, introduced "newscast" service, which allows news providers to edit the news box of home page, on Jan. 1, 2009. With this introduction of unprecedented system, news media of over forty came to directly edit the news box of home page and upon user's clicking on headlines, out-link redirects the user to the news media. This new service is expected to release naver.com from criticism that it commercializes Internet news, and argument over regulations on the exercise of the editorial rights, to a certain degree. It will also enable news providers to attract more visitors through the out-link. Thus the newscast service looks like a win-win system that benefits the portal site as well as news providers. Despite such favorable aspects, however, it would be unavoidable for news providers to share the criticism against commercialization of news together with portal site. In the situation, this study is purposed to investigate the degree of effect the newscast service influences on the commercialization of on-line news, that is, the softness and sensationalism of news, quantitatively. For this study, nine news media, including three general daily newspapers, two broadcasters, two business newspapers and two IT specialized papers, were chosen among media that provide news to the newscast of naver.com and compared them to daum.net, another portal site that edits news for themselves. The result showed that there was not much difference between the newscast of naver.com and the news box of daum.net in terms of softness and sensationalism. This suggests that news providers that have criticized portal sites for commercialism provide news in the same way as portal sites. Examination by categories of media showed that daily newspapers, broadcasters and business newspapers had a higher tendency toward softness of news than daum.net, and business newspapers had a higher tendency toward sensationalism of news than daum.net. It is very likely that this tendency toward the softness and sensationalism of news media may have originated in competition among media. In the short run, the softness and sensationalism in the provision of news may be successful in raising traffic, but in the long run, such a strategy may cause damage to reliability and influence of conventional news media that have been giving way to portal sites for a long time. It would also deteriorate news media's ability to set up agenda. Although introduction of newscast service may do good to news providers in the short run, but in the long view, it may cause excessive competition among them and they eventually may suffer damage owing to it. It is up to conventional, off-line news providers to decide whether they would play a role of a mere news provider as they did in the past or would play a role of a public instrument in the future.

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