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영어 교사 심화 연수 프로그램 평가에 대한 인식과 태도 연구

A Perception of and Attitudes towards the Assessment in In-service English Teacher Training Program

초록/요약

The two critical factors of the 7th National English Curriculum are'Communicative competence'and'Student-centered teaching and learning.' To achieve these goals, we first need to develop the quality and ability of English teachers through an In-service English Teacher Training Program. At this point, it is necessary to find out the curriculum and methods to evaluate the current In-service program. And then we can discuss means to improve them. Considering these facts, I did a research to get ideas from English teachers, and native professors about current systems of the training programs in place. The followings are the results of the surveys from the English teachers. First, there is negative perception towards the assessment in In-service English Teacher's Program, and it is necessary to adjust current ways of evaluations in the program. Second, there have been gradual improvement in English teacher's self-confidence through this programs. The In-service English Teacher Training Program encourages English teachers to communicate more in real situations with confidence. On the other hand, the surveys of English-speaking professors, I have found the followings. First, unlike most trainees's opinions, the native professors show relatively positive perception of trainee's evaluation systems. Second, they have some difficulties in assessment: 1) They don't think trainees should be strictly assessed, 2) They have difficulty in distinction between the trainees' achievement and their previous abilities, 3) They think that there are some aspects of evaluation which don't fit on a rubric, so it's challenging to make it evaluation. In order to improve the current ways of evaluations of the In-service English Teacher Training Program, there are some things we have to consider. First, trainees should be given specific guidelines and criteria along with the aims and objectives of the In-service English Teacher Training Program. Second, examine native professors qualifications so that they can provide quality instructions with English teachers. Third, have a constant negotiation and compromises between In-service English Teacher Training Program's administrators, Gyeongi Office of Education, the trainees, and the instructors. Lastly, supply trainee-centered training programs which reflect the opinions of English teachers. I hope this study will help to increase effectiveness of the In-service English Teacher Training Program in the near future.

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초록/요약

7차 교육과정의 두 가지 주요한 요소는'의사소통 능력'향상과'학습자 중심 교수․학습'이다. 이러한 교육 과정의 목표를 이루기 위해서 우리는 영어 교사 연수를 통해 이에 상응하는 영어 교사 교육을 할 필요가 있다. 이러한 측면에서 현재 시행 중인 영어 교사 연수 프로그램의 교육과정과 내용, 그리고 평가 방법을 고찰하여 보다 효율적인 프로그램으로 운영될 수 있도록 연수 참여 교사들과 교수진들의 인식과 태도를 알아 볼 필요가 있다. 이러한 점을 고려하면서 본 연구에서는 영어 교사 심화 연수를 이수한 교사들과 프로그램에서 직접 연수를 진행한 원어민 교수진들을 대상으로 현재의 프로그램 운영과 평가에 대한 설문을 실시하였고 이를 통계적 방법과 정성적 방법으로 나누어 분석해 보았다. 먼저 영어 교사들의 설문 분석 및 응답을 통해 다음과 같은 사실을 알 수 있었다. 첫째, 영어 교사들은 현재의 심화 연수 프로그램 및 연수 후 평가의 적절성에 대하여 부정적인 인식을 가지고 있었고 이에 대한 개선의 필요를 느끼고 있었다. 둘째, 심화 연수를 통해 영어 교사들은 영어 사용에 대한 자신감이 향상되었음을 인식하고 있었고, 따라서 영어 교사 연수 프로그램이 연수교사들로 하여금 실제 상황에서 보다 자신감 있게 원어민 화자들과 의사소통을 할 수 있도록 하는 데 도움을 주는 것으로 나타났다. 또한 원어민 교수진들의 응답을 통해 다음과 같은 사실을 알 수 있었다. 첫째, 대부분의 연수 참여 교사들의 인식과는 달리 원어민 교수진들은 연수생들의 평가의 적절성에 대해서 상대적으로 높은 긍정적 인식을 보여 주었다. 둘째, 이러한 긍정적 인식에도 불구하고 원어민 교수진들도 평가에 있어 어려운 점이 있음을 지적하였는데, 먼저 교수진들은 연수생들의 연수 성적을 서열화하고 차별화하는 것에 대한 부정적 인식이 있었고, 다음으로 연수생 각 개인의 선수 능력과 후천적 노력을 통한 성취 결과를 구별해 내는 것에 곤란을 느끼고 있었으며, 끝으로 객관적 평가 규준이 있음에도 불구하고 이러한 규준으로 수량화할 수 없는 질적 부분의 평가에 대해서 곤란을 겪고 있었다. 따라서 보다 효율적인 교사 연수 프로그램의 향상을 위해서 몇 가지 고려할 사항이 있다. 첫째, 교육청 및 연수 담당 기관은 연수의 목적에 부합하는 명확한 평가 기준과 규준을 제시할 필요가 있다. 둘째, 양질의 원어민 교수진을 확보하기 위해 현재보다 원어민 교수 선발 기준을 강화해야 한다. 셋째, 연수 담당 기관과 교육청, 교수진, 그리고 연수 참여 교사들 사이의 지속적인 협의와 개선을 위한 노력을 계속해야 한다. 끝으로 연수 참여 교사들의 의견이 반영된 수요자 중심의 연수가 진행되어야 할 것이다.

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