검색 상세

원작 각색 TV드라마 소비에 대한 수용자의 인식연구 : Q방법론의 적용

A Q Methodological Analysis of the Audience Perception on TV Drama of Adapted version.

초록/요약

최근 만화, 소설, 기존 드라마 및 영화를 원작으로 삼고 이를 각색하여 제작된 드라마가 성행하고 있다. 하지만 이를 배경으로 한 학계의 많은 연구가 진행되었으나, 대부분이 한 가지 장르만을 연구하거나 사례 혹은 텍스트 분석 등이고, 본 연구와 진행방향이 상이하다. 본 연구는 원작 각색 TV드라마를 소비하는 주체에 대한 궁극적인 논의, 즉 수용자 개개인에게 주관성을 중심으로 각 세부 요인이 어떻게 혼재되어 작용하는지에 대한 인식구조(schemata)를 연구하는 것이다. 이를 위해 원작 각색 TV드라마에 대한 개념들과 현황, 그리고 원작 각색 드라마와 관련된 선행연구들을 살펴보았다. 또한 수용자를 피동적이 아닌 능동적 존재로써 파악하는 수용자 중심이론인 ‘이용과 충족이론’ 과 ‘선별효과이론’을 검토하였다. 수용자는 모두 사회관계 속에서 개인차가 있으며 이러한 개인차는 주관성을 중심으로 형성된다고 할 수 있다. 이를 통해 주관성의 과학인 Q방법론을 적용하여 수용자의 인식을 살펴보고, 유형화한 뒤 각 유형의 특성을 살펴보았다. 본격적인 연구에 앞서 통합체에서 Q진술문을 도출하기 위해 기존 드라마 시청 요인 연구를 활용하였고, 시청요인을 큰 틀의 논의를 바탕으로 편성, 화면구성 등의 방송 구조적 요인, 수용자 개인적 특성에 의한 요인, 수용자 주변 인원이나 제반사항을 참고하는 환경적 요인 등으로 차원을 나누어 살펴보았다. 설문인원은 20명이고, 설문에 사용한 Q진술문의 개수는 33개이다. 본 연구의 Q진술문은 앞서 언급한 세 차원을 통해 통합체를 구성한 후 추출하였다. 연구결과 수용자의 인식은 스토리 공유 형, 노스탤지어 형, 엔터테인먼트 추구 형, 사회적 동조화 형의 네 가지 유형으로 분류되었다. (1) 스토리 공유 형은 스토리에 대한 호감을 중시하고 주변인과 공유하려는 성향을 보인다. (2) 노스탤지어 형은 원작에의 강한 그리움과 지지를 보이며, (3)엔터테인먼트 추구 형은 드라마 그 자체를 즐기려는 유형으로써, 기분전환 혹은 여가선용의 목적과 화려한 볼거리를 추구하는 형이다. (4) 사회적 동조화 형은 시청요인들이 개인적 요인과 환경적 요인이 적절히 혼재되어 나타난다. 본 연구는 원작 각색 TV드라마가 홍수처럼 쏟아져 나오는 현재에 왜 수용자들이 그 드라마를 선택하고 소비하는지에 대한 주관성을 연구하는데 의의가 있다 하겠다. 또한 원작 각색 드라마를 소비함에 있어 수용자의 인식을 유형화하고 그 특성을 살펴본 것이 주요한 의미라 볼 수 있다. 수용자뿐만 아니라 향후 제작자들에게도 시사하는 바가 있다. 본 연구에서 수치화되어 나타난 수용자들의 유형을 통해 드라마를 소구하는 계층 즉, 타깃(target) 설정에 용이하다고 할 수 있다. 각 유형의 특성과 가치관, 신념 등을 중심으로 드라마 소구 계층을 설정한다면 제작 과정도 보다 손쉽게 방향지어질 수 있는 여지가 있는 것이다. 또 설정된 타깃(Target)을 위한 드라마의 적절한 소재 및 캐릭터 개발에 용이해진다. 원작 각색 드라마는 앞으로도 무수히 많이 제작될 것임은 틀림없다. 드라마는 기본적으로 수용자 중심의 장르라고 볼 수 있다. 과거부터 현재, 그리고 미래에 제작될 원작 각색 드라마를 선택하는 수용자의 인식을 연구한 것이 본 연구의 주요한 의미라 할 수 있다. 주제어 : 원작 각색 드라마, 수용자, 주관성, Q 방법론, 인식유형.

more

초록/요약

Many of the adaptation TV dramas based on comic books, novels, original dramas and movies are popular these days. Though there are many studies about this phenomenon, most studies deal with just one genre or analyze examples or texts. So this study is distinctive to others. The purpose of this thesis is to analyze the structure of audience perception in the process of TV drama consumption. To do this, the researcher reviewed the related concepts, present conditions and former studies of the adaptation TV dramas based on the original work. Also, the researcher reviewed the "Use and Gratification theory" and "Selectivity theories" which consider that the audience is not a passive figure but an active one, audience-centered theories. The audience preferences differ between individuals depending on the social relationship and this difference forms on the personal subjectivity. Through this, the researcher investigated the characters of 4 types after categorizing the audience perception applying the Q-methodology,"the science of subjectivity." Prior to the study, the researcher made good use of the existing drama-viewing factor study to draw out Q-statements from the integrated body of related concepts, and the researcher studied the viewing factors on a different level, that are, broadcasting structure factor(programming and a screen composition), personal characteristic factor and environmental factor. There are 20 people participating this study and the number of the Q-statements used in this study is 33 which was extracted from constructing the integrated body of related concepts. The study shows 4 different types of audience recognition.; the story-sharing type, Nostalgia type, Seeking entertainment type and Social conformism type. (1) the story-sharing type person tends to share the drama story with others and considers that their favor to the story is important. (2) Nostalgia type person misses the original work and shows strong support to the adapted version. (3) Seeking entertainment type person enjoys the drama itself. He or she seeks recreation and leisure through the splendid visual materials. (4) Social conformism type person shows the mixture of personal and environmental factor in viewing the TV drama. This study has a significant meaning by explaining why audience choose and purchase a specific drama among numerous kinds of the adaptation TV dramas based on the original works. And besides, the significant meaning of this study intends to categorized the perceptions of the audience who consume the adaptation TV drama based on the original work by applying Q-methodology. This research may give some insights to the TV producers in understanding the audience. The types of audience categorized by this study will make it easier to set the groups which consume the drama. If TV producers set an appealing stratum of drama based on the characteristic of each type , sense of value and belief, it will be easier for them to set the production process. Keywords : adaptation TV drama based on the original work, audience, personal subjectivity, Q-methodology, categorizing of perception.

more