중학생의 방과후 체육활동 참여유무가 학교생활 적응 및 사회성에 미치는 영향
Effects on Middle School Students' Adaptation to School and Sociality Through Participation of Physical Programs after School.
- 주제(키워드) 체육활동 , 학교생활 적응 , 사회성
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최희남
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 8
- 학위명 석사
- 학과 교육대학원 체육교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045350
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
본 연구는 중학생의 방과후 체육활동 참여가 학교생활 적응 및 사회성에 미치는 영향을 분석을 통해 체육활동의 가치와 효과를 밝히고 청소년기의 체육활동 활성화를 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구대상자는 목적표집(purposive sampling)을 사용하여 서울시에 소재한 중학교 2곳에 1학년 재학중인 학생 400명에게 설문지를 배부하였고 그 중 391명의 자료를 사용하였다. 연구를 위한 자료처리를 위해 SPSS 17.0 통계 프로그램을 활용하여 자료 분석의 목적에 따라 전산 처리 하였다. 구체적인 자료 처리 방법은 빈도분석(Frequence Analysis), 독립표본 t-검정(independent t-test), 일원분산분석(One-way ANOVA), 사후검증(post-hoc), 상관분석(Correlation Analysis)을 실시하였다. 분석한 연구결과로 다음과 같은 연구결과를 도출 하였다. 체육활동 참여가 학교생활 적응과 사회성에 미치는 영향에 대해서 참가유무, 참가자 성별, 참가기간, 참가유형에 따른 분석에서 다음과 같은 연구결과를 보였다. 첫째, 참가유무에 따른 학교생활 적응(p<.001)과 사회성(p<.01)에서 체육활동에 참가하는 집단이 전체적인 학교생활 적응력이 높게 나타났으며, 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 체육활동에 참가자의 성별에 따른 학교생활 적응과 사회성에서 여학생이 남학생보다 전체적인 학교생활 적응력이 약간 높게 나타났지만, 통계적으로는 유의한 차이는 보이지 않았다. 셋째, 참가기간에 따른 학교생활 적응(p<.001)과 사회성(p<.001)에서 체육활동에 참가기간이 길어질수록 전체적인 학교생활 적응의 점수가 높게 나왔으며 통계적으로도 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 참가유형에 따른 학교생활 적응(p<.01)과 사회성(p<.01)에서 교내와 교외에서 이루어지는 체육활동을 모두 참가한 학생이 전체적인 학교생활 적응이 높게 나타났으며 통계적으로도 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 학교생활 적응과 사회성과의 상관분석을 실시한 결과 유의미한 정적인 상관관계를 나타내고 있었다(p<.01).
more초록/요약
The purpose of this study was to survey the school adaptation and sociality of students through the participation in programs of physical education in the middle school. It aims to provide basic evidence to activate the physical education programs for teenagers in school. This survey was conducted in two middle schools for 1st graders in Seoul. In total 400 samples are collected and among them, 391 samples are actually measured to the investigation. In addition, the purposive sampling method was applied to the statistical analysis. Statistic program, SPSS 17.0 was used to analyze and computerize the compiles of questionnaire. To be more specific, Frequence Analysis, Frequence Analysis, independent t-test and One-way ANOVA, post-hoc, Correlation Analysis were utilized to have meaningful result of the research. The findings are as follows : The effects of participation of physical programs on school adaptation and sociality are divided into four phases, participation of activities, gender of participants, duration of participation, and the types of participation. First, the groups to participate in the physical programs showed higher adaptation(p<.001) and sociality(p<.01) level than those who do not participate and this is a significant difference in terms of statistic perspective. Second, girls' group indicated slightly higher than boys's group concerning overall school adaptation and sociality status. However it did not mean significant in statistic point of view. Third, it is revealed that how long students participate in the activities decides how well the students adapt themselves to school. The group who attend to the physical programs in longer duration shows higher level of adaptation to school(p<.001) and sociality(p<.001), which was a significant difference in static perspectives. Forth, the group who joins physical program in both extra or intra of school shows significant higher level of adaptation to school(p<.01) and sociality(p<.01) than those who participate in only one of them. Fifth, both students' adaptation to school and sociality level indicate the meaningful positive correlation with the physical education programs in school from the correlation analysis in this research(p<.01).
more