‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동의 배경과 양상 : 신문 보도를 중심으로
'Korean Modern and Contemporary History' Textbook Dispute's Background and Phases : Focusing on Newspaper Reports
- 주제(키워드) 한국 근현대사 교과서 파동 , 신문 보도 , 교과서포럼
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 백인호
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 8
- 학위명 석사
- 학과 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045346
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교의 논문은 저작권에 의해 보호받습니다
초록/요약
2008년에 벌어진 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동은 그 자체로 2008년의 가장 뜨거운 이슈 중 하나였으며, 이 파동이 역사교육계에 미친 영향은 매우 크다고 볼 수 있다. 따라서 본고에서는 이 파동을 주제로 연구를 진행하였다. 첫 번째로 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동에 대해서 살펴보았다. ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동은 2008년에 국한된 것이 아니다. 2004년에 국정감사에서 금성교과서의 좌편향 여부가 문제 제기된 것이 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동의 시작이었다. 이어 2005년의 교과서포럼의 창립과 특히 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서를 비판하는 교과서포럼의 활동의 결과물로 2008년 교과서포럼의 『대안교과서 한국 근·현대사』가 발간되었다. 이 대안교과서 발간이 바로 2008년 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동을 촉발하였다. 대안교과서 발간을 시작으로 뉴라이트와 재계를 중심으로 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서에 대한 수정 요구가 잇따랐고 교과부는 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서에 문제가 없다는 이전의 태도를 바꾸어 수정 요구를 적극적으로 받아 들였다. 결국 교과서 수정 논란과 부수적으로 금성교과서 채택을 교체하고자 하는 교과서 선정 논란이 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동의 결과로 도출되었다. 두 번째로 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동에 중요한 역할을 담당한 신문 보도를 분석하였다. 신문이 기사를 보도하고 이슈화하여 미치는 영향력은 상당하다. ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동 또한 신문이 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 관련 이슈에 관심을 가지고 끊임없이 보도하고 신문의 입장에 따라서 쟁점화해서 여론화시켰기 때문에 5년간 지속되고 폭발력을 가질 수 있었다. 파동에 관한 신문의 보도와 그로 인한 영향은 고스란히 대중과 역사교육계에 미쳤다. 신문의 영향력과 입장의 차이를 고려하여 조선일보, 동아일보, 한겨레신문의 보도를 분석하였다. 크게 양적 분석과 내용 분석으로 나누었다. 양적 분석에서는 기사 수, 기사 유형별 수를 분석하였다. 내용 분석에서는 다시 양적 분석으로 기사 내용 유목과 논조를 분석하고 질적 분석으로 신문별 보도 내용의 차이를 기사를 인용하며 분석하였다. 분석 결과 신문이 실제로 5년간 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동에 관한 보도를 꾸준하게 보도하며 이슈화했음이 입증되었다. 그리고 신문의 입장에 따라 동일한 사안을 전혀 다른 방식과 내용으로 보도를 한다는 사실이 드러났다. 보수 언론인 조선일보와 동아일보는 서로 비슷한 경향으로 보도한 반면 진보 언론인 한겨레신문은 판이하게 다른 보도 경향을 보였다. 이러한 신문 보도로 인해 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동이 여론화되었기 때문에 파동은 긍정적으로, 발전적으로 전개되기 보다는 정치적으로, 이념적으로 전개되었다는 것도 알 수 있었다. 못내 아쉬운 점이다. 본 연구를 통해서 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동에 신문 보도가 중요한 역할을 했음이 확인되었다. 이는 비단 ‘한국 근 · 현대사’ 교과서 파동뿐만이 아니라 다른 논쟁이나 파동에서도 적용될 수 있을 것이다. 이러한 신문 보도의 영향력을 고려한다면, 역사교육계에서 신문 보도에 더 많은 주의를 기울이는 것도 필요한 일이라 생각한다.
more초록/요약
The 'Korean modern and contemporary history' textbook dispute that occurred in 2008 was one of the most controversial issues of that year. The impact of this dispute on the Korean history education network was enormous. Thereby, this study was conducted on this dispute. First, this study looked into the 'Korean modern and contemporary history' textbook dispute. Such a dispute was not limited to in 2008. In 2004 National Assembly's administrative inspection, the issue that textbooks published by Kumsung publishing company had a left-wing tendency was raised, which was the beginning of the 'Korean modern and contemporary history' textbook dispute. Then, in 2005, Textforum was founded, and as a result of its activity criticizing the 'Korean modern and contemporary history' textbooks, 'Alternative Textbook Korean Modern and Contemporary History' was published in 2008. Starting with this publication, people mainly in New Right group and the wealthy business group repeatedly requested for revision of the 'Korean modern and contemporary history' textbooks, and Ministry of Education, Science and Technology changed its previous attitude of insisting the 'Korean modern and contemporary history' textbooks had no problems and actively approved the revision requests. After all, textbook revision and a subsequent dispute over textbook re-selection resulted from the textbook dispute. Second, this study analyzed newspaper reports which played an important role in the 'Korean modern and contemporary history' textbook dispute. The influence of newspaper reporting and creating issues is significant. Because the textbook dispute was also became controversial and the public opinions were produced according to each newspaper's standpoint, the issue could last for five years and continue to have explosive power. The newspaper reports about the dispute and the following impact by the reports directly influenced the public and the history education network. This study analyzed reports of Chosun Daily Newspaper, Donga Daily Newspaper, and Hankyoreh Daily Newspaper. The analysis was divided into a quantitative analysis and a content analysis. In the quantitative analysis, the number of articles, and the number of articles by the article type were analyzed. In the content analysis, the article contents and the editorials were analyzed for a quantitative sub-analysis, and the differences among newspapers were analyzed with article quotation for a qualitative sub-analysis. As a result of the analysis, it was proven that newspapers actually continuously reported on the 'Korean modern and contemporary history' textbook dispute for five years, making it an issue. Besides, it was revealed that different newspapers reported on the same issue in entirely different ways and views. Conservative media, Chosun Daily Newspaper and Donga Daily Newspaper reported on the same issue in similar manners, but a liberal medium, Hankyoreh Daily Newspaper showed a completely different tendency from the two newspapers. It was also found that because by such newspaper reports, the public opinions on the 'Korean modern and contemporary history' textbook dispute were divided, and the dispute was developed rather politically and ideologically than positively and progressively, which was regretful. Through this study, it was found that newspaper reports played an important role in the 'Korean modern and contemporary history' textbook dispute. This can be applied to not only the textbook dispute but also other controversies or disputes. Considering such influence of newspaper reports, the history education network should pay more attention to newspaper reports.
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